«کرونا» پشت مرزهای ایران ماند

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۷۰

گروه غذا و دارو | هادی آذری |

بارها عبارت‌هایی از این دست را شنیده‌ایم که احتیاط شرط عقل است یا اینکه کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. این جملات در چند روز اخیر که شاهد وقوع حادثه دردناک منا نیز بوده‌ایم طنینی دوچندان می‌یابد. شواهد و شنیده‌ها حاکی از آن است که در صورت عدم سوءمدیریت این امکان وجود داشت تعداد جان‌باختگان این حادثه به‌شکل چشمگیری کاهش یابد که اهمال‌کاری سعودی‌ها باعث شد تا با تاخیر در جمع‌آوری و ساماندهی اجساد، حالا شیوع بیماری‌های عفونی از جمله کرونا به خطری نه تنها برای عربستان بلکه برای کشورهای منطقه نیز بدل شود. این در حالی است که مکه به‌عنوان کانون پیدایش «کرونا ویروس» شناخته شده و جان بسیاری را گرفته است. بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی و طبق دستورالعملی که در کشور کره جنوبی تهیه شده است، طی 14 روز اولیه توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و 28 روز مراقبت و معافیت از اهدای خون را در نظر بگیرند.

روز گذشته بود که علی‌اکبر پورفتح‌الله، از معافیت 28روزه اهدای خون حجاج کشورمان به‌منظور جلوگیری از احتمال انتقال «کرونا ویروس» خبر داده و گفت: «براساس دستورالعمل جهانی حجاج تا حدود 4 هفته برای اهدای خون مراجعه نکنند، همچنین کسانی هم که با حجاج تماس مستقیم و مداوم دارند نیز تا 3هفته از اهدای خون معاف هستند.» در این راستا سازمان انتقال خون ایران با ارسال بخشنامه فوری به ادارات کل انتقال خون سراسر کشور، توصیه‌های لازم برای حفظ سلامت نیروی انسانی و سلامت خون‌های اهدایی را به آنان ابلاغ کرده و از آنها خواستار شد تا ضمن پیش‌بینی تمهیدات لازم برای حفظ سلامت نیروی انسانی و سلامت خون و فرآورده‌ها، اقدامات پیشگیرانه را به‌منظور ممانعت از انتشار بیماری تنفسی ناشی از کرونا ویروس را مد نظر قرار دهد.

ضمن آنکه چند ساعت قبل از سخنان مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کرونا در عربستان ریشه‌کن نشده است، اعلام کرد که خوشبختانه هیچ‌یک از حجاج ایرانی تاکنون به ویروس کرونا آلوده نشده‌اند.

دکتر سیدحسن هاشمی با اشاره به اینکه مصاحبه‌های مسوولان وزارت بهداشت در این باره بیشتر جنبه هشداری دارد و نباید برای مردم هراس بیهوده ایجاد کرد، اظهار کرد: «کرونا ویروسی است که التهابات تنفسی را در پی دارد و عربستان از جمله کشورهایی است که بیشترین تعداد ابتلا و مرگ و میر در زمان شیوع بیماری را به میزان نسبتا بالا داشته است.» وی در ادامه افزود: «در بدو ورود حجاج به کشور، در فرودگاه نیز خدمات اورژانس به‌طور کامل انجام می‌شود و مردم مطمئن باشند جای هیچ نگرانی نیست و فقط باید توصیه‌های پزشکی را جدی بگیرند و مراقبت کنند.» هاشمی همچنین تاکید کرد که اجساد هیچ یک از حجاج ایرانی به خاک سپرده نشده است.

برابر بخشنامه یادشده مدت معافیت موقت حجاج از اهدای خون 28 روز پس از مراجعت و مدت معافیت موقت کسانی که طی 2هفته اول پس از مراجعت زائران با آنها ملاقات داشته‌اند 21روز اعلام شده است. این در حالی است که برابر این بخشنامه معافیت از اهدای خون افرادی که به این ویروس ابتلای قطعی یافتند، 90 روز پس از بهبودی کامل است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر