تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۸۳

طرح کلان شناسایی آلاینده های مواد غذایی

ایسنا رییس مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو از اجرای طرح کلان آلاینده ها و تقلبات مواد غذایی و آشامیدنی درکشور خبر داد و گفت: این طرح به صورت مشترک با سازمان غذا و دارو و مرکز همکاری های فناوری ریاست‌جمهوری انجام می شود. حسین رستگار در یازدهمین گردهمایی مدیران آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو کشور بر ارتباط منسجم میان مراکز و استان ها تاکید و اظهار کرد: تخصیص بودجه به دانشگاه ها براساس قدرت دانشگاه ها در تجهیز آزمایشگاه‌‌ها خواهد بود.

وی ارتباط نزدیک با ادارات نظارت را مهم خواند و افزود: برای موفقیت در انجام دقیق آزمایش ها باید میان مدیران آزمایشگاه ها و مسوولان نظارت، ارتباط نزدیک برقرار باشد. رییس مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو ارتباط معاونان غذا و دارو با روسای دانشگاه‌ها را مهم برشمرد و گفت: ارتباط دوسویه میان روسای دانشگاه ها و معاونان می‌تواند در ارتقای برنامه های عملیاتی این معاونت اثرگذار باشد. رستگار به برنامه های عملیاتی کلان استانی آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو در سال94 اشاره کرد و افزود: آزمایشگاه‌ها بخش مهمی از سیستم‌های کنترلی کشوری هستند، لذا تدوین برنامه‌های اثرگذار برای ارتقای آزمایشگاه‌ها از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. وی از اجرای طرح کلان آلاینده ها و تقلبات مواد غذایی و آشامیدنی درکشور خبر داد و گفت: این طرح به صورت مشترک با سازمان غذا و دارو و مرکز همکاری های فناوری ریاست‌جمهوری انجام می شود. رییس مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو با بیان اینکه تقلبات در صنایع غذایی در سراسر دنیا افزایش یافته است، یادآور شد: بخشی از دلایل افزایش نرخ سرطان نسبت به سال های گذشته مربوط به آلاینده ها و تقلبات موادغذایی و آشامیدنی است. رستگار فرآیندهای استقرار سیستم یکپارچه مدیریت آزمایشگاه‌های «LIMS» در آزمایشگاه‌های غذا و دارو را از دیگر طرح های در دستور کار سازمان غذا و دارو عنوان کرد و گفت: استقرار تست‌های سریع در آزمایشگاه‌ها و سطح عرضه از دیگر طرح‌های در دستور کار این سازمان است. وی از راه اندازی آزمایشگاه‌های دارو در معاونت‌های غذا و دارو خبر داد و اضافه کرد: تعیین و گروه بندی آزمون ها براساس شاخص های ایمنی از دیگر طرح های در دستور کار است و در این طرح شاخصه های ایمنی براساس مخاطره‌آمیزبودن مشخص می شوند.


200 هزار کودک در انتظار دریافت سبد غذایی

ایسنا رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به برنامه حمایت تغذیه‌یی از کودکانی که به علت فقر، دچار سوء‌تغذیه هستند، اشاره کرد و درعین حال از انتظار 200هزار کودک برای دریافت سبد غذایی به علت تامین نشدن منابع مالی خبر داد.

زهرا عبداللهی درباره برنامه حمایت تغذیه‌یی کودکان نیازمند و مبتلا به سوءتغذیه گفت: یکی از برنامه‌های دفتر بهبود تغذیه جامعه، برنامه کشوری بهبود تغذیه و رشد کودکان زیر پنج سال است. در قالب این برنامه که از طریق شبکه‌های بهداشتی- درمانی کشور اجرا می‌شود، کودکانی که تحت پوشش شبکه بهداشتی- درمانی کشور هستند، با مراجعه به واحدهای بهداشتی- درمانی در شهرها از خدمات و مراقبت‌های تغذیه‌یی در قالب برنامه سلامت کودکان بهره‌مند می‌شوند. به‌طور کلی بحث آموزش و مشاوره مادر برای ترویج برنامه تغذیه کودک با شیر مادر به مدت دوسال به علت تاثیر در رشد و پیشگیری از سوء‌تغذیه و اطلاع‌رسانی درباره غذای کمکی به کودک بالای دوسال ازجمله این برنامه‌ها هستند.

وی افزود: درکنار آن خدمات پایش رشد نیز انجام می‌شود و همه کودکان کارت رشد می‌گیرند که یک نسخه در واحد بهداشتی درمانی است و یک نسخه دراختیار مادر قرار می‌گیرد. براساس یک برنامه منظم مراقبتی، مادر کودک را به مراکز بهداشتی- درمانی آورده و قد و وزن آنها اندازه گرفته می‌شود و با منحنی‌های استاندارد انطباق داده می‌شود. اگر کودک دچار اختلال در رشد باشد به سرعت می‌توان وی را شناسایی کرد و مداخلات لازم را انجام داد.

عبداللهی ادامه داد: برخی از این اقدامات در مورد تغذیه کودک شاید مربوط به ضعف آگاهی‌های مادر باشد که در این صورت به او مشاوره داده می‌شود، یا اینکه ممکن است این کودکان به دلیل فقر و نیازمندی خانوار دچار سوء‌تغذیه باشند. بنابراین براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، اگر مشخص شود که سوء‌تغذیه و اختلال رشد کودک زیر پنج سال به علت نیازمندی و فقر خانواده است، لیستی توسط مرکز بهداشت استان تهیه و به کمیته امداد ارسال می‌شود. کمیته امداد نیز آنها را تحت پوشش تغذیه‌یی قرار می‌دهد و سبد غذایی رایگان دراختیار خانواده قرار داده می‌شود. ترکیب آن را نیز کارشناسان تغذیه درمعاونت بهداشت مشخص می‌کنند.

عبداللهی با اشاره به همکاری کمیته امداد امام(ره) و وزارت بهداشت درخصوص تهیه سبد غذایی برای این کودکان، گفت: چند سال است وزارت بهداشت با همکاری کمیته امداد درحال انجام این برنامه است و قیمت این سبد سال تغییر می‌کند. الان این سبد با قیمت 70هزارتومان برای کودکان آماده می‌شود. علاوه بر آن، برای مادران هم کلاس‌های ویژه مشاوره تغذیه کودک توسط بهورزان و کارکنان بهداشتی برگزار می‌شود. درحال حاضر به دلیل محدودیت‌های اعتباری که وجود دارد، تمام کودکانی که شناسایی شده‌اند، تحت پوشش این برنامه نیستند و بخشی پشت نوبتی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر