مراکز درمانی دولتی گورستان تجهیزات آزمایشگاهی

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۲۹

مهر عضو کمیته علمی سومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی گفت: خرید تجهیزات آزمایشگاهی در بخش دولتی بدون اصلاح سرانه درمان، این مراکز را به گورستان تجهیزات آزمایشگاهی بدل می‌کند.

علی صادقی‌تبار در آستانه برپایی سومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی افزود: با توجه به اینکه تجهیز مراکز پزشکی و درمانی به فناوری‌های نوین پزشکی و آزمایشگاهی منوط به به‌کارگیری نیروهای انسانی متخصص از یک سو و از سوی دیگر تامین هزینه‌های مربوط به خرید کیت و مواد مصرفی این دستگاه‌ها و نیز تامین هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنهاست به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص در مراکز دولتی و تامین نشدن اعتبار برای هزینه‌های بعدی کیت و ملزومات مصرفی دستگاه‌های جدید، سرمایه‌گذاری در این زمینه عملا اتلاف منابع است.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی از سیستم‌های درمانی کارآمد برخوردارند که به جای تزریق مستقیم منابع به مراکز درمانی عمومی به اصلاح سرانه درمان پرداخته‌اند، تصریح کرد: از آنجا که تزریق منابع مالی از سوی دولت به مراکز خدماتی-درمانی اقدامی مقطعی و شوک‌آور است و از کارایی چندانی برخوردار نبوده تنها اقدام اساسی در این حوزه اصلاح تعرفه‌ها از طریق اصلاح سرانه درمان است.

به گفته صادقی‌تبار، سیستم‌های آزمایشگاهی بخش دولتی به دلیل بضاعت اندک مالی و کمبود نیروی انسانی متخصص قادر به ارائه خدمات با کیفیت مناسب نیستند؛ از سوی دیگر دولت در نظر دارد در زمینه تجهیز، راه‌اندازی و توسعه مراکز جدید خدماتی-درمانی سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام دهد که این اقدام با برنامه‌های دولت مبنی بر منع گسترش بدنه اجرایی بخش دولتی منافات دارد.

وی اظهار کرد: دولت می‌تواند با تعامل با انجمن‌های علمی-صنفی آزمایشگاهی و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی از توان این مراکز که عمدتا از امکانات مناسب و تجهیزات نوین برخوردارند، استفاده کند و انجمن‌های مذکور آمادگی هر نوع همکاری را با دولت در این زمینه دارند. عضو کمیته علمی سومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی با تاکید بر رشد سرعت تکنولوژی به ویژه در بخش خدمات آزمایشگاهی گفت: از آنجا که برخی از این سیستم‌ها به دلیل ورود تکنولوژی‌های جایگزین در کمتر از ۵ سال از گردونه فعالیت خارج می‌شود و در برخی موارد عمر مفید این تکنولوژی‌ها حداکثر به ۵ سال می‌رسد، لازم است در تعیین قیمت تمام شده خدمات مرتبط لحاظ شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر