تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۸۴

ورود دستگاه‌های جدید ضربان‌ساز قلب به کشور

تعادل| دبیر هفدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق به معرفی نمونه‌های جدید پیس میکر یا دستگاه‌های ضربان‌ساز قلب پرداخت و گفت: پیس میکر ازجمله درمان‌های شناخته شده برای کندی ضربان قلب است. به گزارش روابط عمومی انجمن آترواسکلروز ایران، دکتر مسعود اسلامی با بیان اینکه یکی از بیماری‌های سیستم قلب و عروق آریتمی یا به‌طور واضح‌تر نامنظمی ضربان قلب است، گفت: در این حالت قلب بیشتر یا کمتر از حالت طبیعی یا در محدوده طبیعی و نرمال ولی به‌صورت نامنظم می‌زند. وی افزود: یکی از درمان‌های شناخته شده برای کندی ضربان قلب، «پیس میکر» یا اصطلاحا ضربان‌ساز مصنوعی است که ضربان قلب بیمار را بالا می‌برد. دبیر علمی انجمن آترواسکلروز ایران به معرفی نمونه‌های جدید این نوع پیس میکرها پرداخت و عنوان کرد: در نمونه‌های جدید این نوع پیس میکرها به جای تعبیه از طریق عمل جراحی در داخل قلب بیمار، از وریدهای کشاله ران یک ضربان‌ساز که به اندازه یک سکه است را در بطن راست بیمار قرار می‌دهند. اسلامی افزود: بنابراین دیگر سیمی در سیستم وریدی باقی نمی‌ماند، این ژنراتور چهار تا 6سال در بدن بیمار کار می‌کند. دبیر هفدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق ضمن اعلام اینکه وسیله دیگری که به‌تازگی طراحی شده و برای نخستین‌بار در ایران در هفدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق کارگاه آن برگزار می‌شود،

Sub cutaneous ICD است، اظهار کرد: این یک وسیله است که زیر پوست و روی قلب تعبیه می‌شود تا در مواردی که بیمار دچار ضربان قلب بسیار بالا و خطرناک می‌شود، با دادن شوک ریتم بیمار به حالت طبیعی برگردد. در این حالت هم هیچ سیمی در داخل حفره‌های قلب نخواهد بود.


پاسخگوی ۱۴۰ میلیون دندان پوسیده ایرانی کیست؟

تسنیم| سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از شورای عالی سلامت دهان و دندان درباره عدم تعرفه‌گذاری دندانپزشکی گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین ۱۴۰میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان وجود دارد و جای تعجب است چرا هنوز خدمات دندانپزشکی تعرفه ندارند!

محمدحسین قربانی با اشاره به ضرورت تعرفه‌گذاری خدمات دندانپزشکی و همچنین نظارت بر اجرای این تعرفه‌ها اظهار کرد: واقعا جای تعجب است پس از حمایت‌های مجلس در زمینه اعتبارات و افزایش تعرفه‌ها هنوز شورای عالی سلامت دهان و دندان برای تعرفه‌گذاری خدمات دندانپزشکی اقدامی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه اگر برحسب جمعیت 78میلیونی کشور برای 70میلیون ایرانی، معادل دو دندان پوسیده درنظر بگیریم که مسلما بیشتر نیز است، در نهایت با 140میلیون دندان پوسیده مواجه می‌شویم، گفت: برای هر دندان میانگین باید 3میلیون ریال هزینه کرد که درمجموع رقمی معادل 42هزارمیلیارد تومان می‌شود، بنابراین در اینجا نقش بیمه‌ها باید پُررنگ‌تر شود و از همه مهم‌تر به مقوله پیشگیری و آموزش بهداشت دندانی برای جلوگیری از چنین هزینه‌هایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مجلس 3300میلیارد تومان در قالب طرح تحول سلامت به وزارت بهداشت اختصاص داد ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که پس از یک‌سا‌ل‌واندی از گذشت این طرح هنوز تعرفه خدمات دندانپزشکی مصوب و تعیین نشده است، افزود: تعرفه را که مجلس نمی‌تواند تعیین کند بنابراین این وظیفه شورای عالی سلامت دهان و دندان است. قربانی خاطرنشان کرد: برای خدماتی چون جراحی قلب تعرفه وجود دارد حال چطور امکان دارد برای خدمات دندانپزشکی تعرفه‌یی نداشته باشیم. بنابراین با تعرفه‌گذاری به موقع باید اختلاف هزینه‌های دندانپزشکی که شاهد قیمت‌های متفاوت در جنوب و شمال تهران و دیگر شهرها هستیم، برداشته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر