تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۷۶

لزوم تعامل جهت جلوگیری از فروش غیرقانونی کلیه

فارس عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به آمادگی این کمیسیون جهت رفع خلأهای قانونی در زمینه خرید و فروش کلیه، گفت: افزایش تعامل دولت و مجلس جهت جلوگیری از فروش غیرقانونی کلیه ضرورت دارد. احمد آریایی‌نژاد در رابطه با فروش غیرقانونی کلیه اظهار داشت: به نظرم در این زمینه تعامل بیشتر بین مجلس و دولت ضرورت دارد. این مساله مجاز و پسندیده نیست که اطلاعیه‌هایی در دیوارهای سطح شهر مبنی‌بر فروش کلیه به صورت غیرقانونی مشاهده شود. وی با اشاره به موضوع فروش کلیه توسط اتباع خارجی در ایران افزود: این مساله نیز باید مورد بررسی و پیگیری بیشتر قرار گرفته و پیوند اعضا تنها از طریق قانونی و سیستم اداری کشور انجام گیرد.

نماینده ملایر فروش غیرقانونی کلیه را غیراخلاقی برشمرد و اظهار داشت: چرا باید یک فرد به دلیل درماندگی و جهت تامین امرار معاش خود کلیه‌ خود را بفروشد. این مساله باید به صورت ریشه‌یی آسیب‌شناسی شود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به لزوم فراخوان اهدای کلیه و سایر اعضای بدن به خانواده‌های دارای عضو مرگ مغزی توسط وزارت بهداشت، گفت: بسیاری از خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها دچار مرگ مغزی شده نسبت به پیوند اعضای عزیزان‌شان اقدام می‌کنند ولی این موضوع هر چند که فرهنگ آن در جامعه ما رو به رشد بوده ولی نیاز به نهادینه شدن دارد. آریایی‌نژاد به نقش رسانه‌ها در نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای عضو اشاره کرد و گفت: رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و... می‌توانند نقش بسیار موثری در جهت افزایش فرهنگ اهدای عضو داشته باشند. وی در رابطه با اینکه آیا خلأ‌های قانونی در زمینه فروش غیرقانونی کلیه در کشور داریم، گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه خلأ قانونی در این زمینه نداریم ولی در صورتی که کارشناسان این موضوع را تشخیص دهند آمادگی داریم تا اقدامات لازم را انجام دهیم. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به موضوع تقویت اقتصاد افراد اشاره داشت و افزود: در صورتی که چرخه اقتصادی رونق بیشتری داشته باشد، افراد نیازمند کمتر جهت رفع مشکلات اقتصادی خود اقدام به فروش کلیه می‌کنند. نماینده مردم ملایر افزود: دولت می‌تواند بسته‌های حمایتی در جهت پشتیبانی از خانواده‌هایی که افراد آن مبتلا به بیماری خاص هستند در نظر گیرد. این مساله هر چند که مورد توجه دولت بوده است ولی به تنهایی نمی‌تواند موثر واقع شود چرا در این رابطه مهم‌ترین مساله موضوع طرح تحول سلامت است.

نظارت بر عطاری‌ها

در تهران تقویت شود

باشگاه خبرنگاران رییس سازمان غذا و دارو گفت: عطاری یک فروشگاهی است که حق ندارد هیچ دارویی را فروش داشته باشد و فقط باید گیاهان دارویی موثر و بی‌خطر را عرضه کنند. دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متاسفانه در عطاری‌ها کالاهای غیرمجاز عرضه می‌شود، اظهار داشت: عطاری یک فروشگاهی است که حق ندارد هیچ دارویی را فروش داشته باشد. در عطاری‌ها نباید داروهای گیاهی، شیمیایی و داروهای مخدر وجود داشته باشد و فروش داشته باشد. عطاری فروشگاهی است که می‌تواند گیاهان دارویی موثر و بی‌خطر را عرضه کند اما متاسفانه برخی عطاری‌ها پا را فراتر گذاشته‌اند. رییس سازمان غذا و دارو در ادامه اظهار داشت: البته در همه استان‌ها دستورالعمل بازرسی داریم و در صورت مشاهده کوچک‌ترین تخلفی نیز با آنها برخورد می‌کنند و در برخی اکثر استان‌ها خوشبختانه عملکرد خوبی داشته‌ایم و دانشگاه‌ها توانسته‌اند ساماندهی کنند. در استان تهران باید نظارت‌ها توسط دانشگاه‌ها تقویت شود و باید برنامه‌ریزی‌ها برای نظارت‌های بیشتر در اولویت دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

طرح تحول سلامت زمین نمی‌خورد

مهر وزیر بهداشت درباره طرح تحول سلامت گفت: این طرح با قوت ادامه پیدا می‌کند و بعضی‌ها آیه یاس نخوانند و نگویند که این طرح منابعش تامین نمی‌شود یا ممکن است وسط راه زمین بخورد، آنها از اول مخالف بودند. دکترسیدحسن هاشمی پس از نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هیچ خدمتی کاهش نخواهد یافت، افزود: به شایعات در رسانه‌های مجازی توجه نکنید و امیدواریم تا آخر سال خدمات جدیدی اضافه شود، دوستان ما دارند مطالعه می‌کنند که این مساله بستگی به منابعی دارد که به موقع تحویل بیمه‌ها می‌شود.

وی درخصوص روند اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: این طرح با قوت ادامه پیدا می‌کند و بعضی‌ها آیه یاس نخوانند و نگویند که این طرح منابعش تامین نمی‌شود یا ممکن است وسط راه زمین بخورد، آنها از اول مخالف بودند. برای ما مهم مردم هستند که خوشحال می‌شوند. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه پرداخت از جیب مردم در طرح تحول سلامت کاهش پیدا کرده است، گفت: ۱۰میلیون نفر بیمه شدند، ۸میلیون در حاشیه شهرها تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتند و حداقل بیش از نیم‌میلیون زایمان طبیعی انجام شده است. هاشمی ادامه داد: در عین حال مقیم شدن پزشکان، حضور پزشکان در مناطق محروم، ۴۰۰۰متخصص که توزیع شدند، انواع واکسن و دارو و حمایت از بیماران صعب‌العلاج بخشی از اقداماتی است که در قالب این طرح انجام شده است. ساخت و تجهیز نزدیک به ۲۰۰۰خانه بهداشت و بیش از ۷۰۰میلیارد تجهیزات پزشکی که تحویل بیمارستان‌های دولتی شده از دیگر دستاوردهای طرح است که این آمار به صورت کامل ارائه شده است. وزیر بهداشت در واکنش به حذف یارانه بیماران خاص گفت: در چارچوب رفاه بیشتر مردم امکان ندارد از خدماتی که تاکنون ارائه شده چیزی کاسته شود و اگر اضافه نشود، کمتر نخواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر