تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۴۶

گلایه داروسازان از طرح تحول سلامت

مهر رییس انجمن علمی داروسازان ایران از گلایه داروسازان نسبت به اینکه نقش داروخانه‌ها و داروسازان در طرح تحول سلامت نادیده گرفته شده است، خبر داد. دکترمحمدرضا شانه‌ساز گفت: امکان ندارد طرحی درحوزه سلامت اجرایی بشود که بخواهیم نقش و جایگاه داروسازان را نادیده بگیریم.

وی با عنوان این مطلب که داروسازان سهم عمده‌یی از هزینه‌های درمانی را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: گلایه‌یی که داروسازان از طرح تحول سلامت دارند، این است که نقش داروخانه‌ها آنچنان که لازم بوده در این طرح دیده نشده است.

شانه‌ساز با اشاره به افزایش ۱۵ تا ۲۰برابری دسترسی مردم به دارو در سال‌های بعد از انقلاب تاکید کرد: به نظر می‌رسد راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه در طرح تحول سلامت و جلوگیری از پراکندگی نسخ دارویی باعث می‌شود نقش داروخانه‌ها در طرح تحول سلامت به مخاطره بیفتد. رییس انجمن علمی داروسازان ایران با اعلام اینکه بیش از ۹۵درصد سهم عددی داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: کمتر از ۵درصد داروها وارداتی هستند اما همین مقدار اندک بیش از ۴۰درصد گردش مالی بازار دارویی کشورمان را به خود اختصاص داده است.


نوسازی ناوگان آمبولانس از آبان‌ماه

ایسنا رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور گفت: نوسازی ناوگان آمبولانس کشور از آبان‌ماه سال جاری آغاز می‌شود. امین صابری‌نیا اظهار کرد: درحال حاضر دوهزارو87 اورژانس شهری و جاده‌یی درکشور ارائه خدمت می‌کنند. وی افزود: اصلاح فرآیند خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در قالب طرح سطح‌بندی پرسنل در دستور کار قرار گرفته و با تصویب آن وضعیت کمی و کیفی خدمات فوریت‌های پزشکی بهبود می‌یابد. بیش از 90درصد اهداف و تکالیف برنامه پنجم درحوزه اورژانس پیش بیمارستانی کشور محقق شده، اما به دلیل کمبود اعتبار هنوز در تکالیف برنامه پنجم عقب‌افتادگی وجود دارد. صابری‌نیا با بیان اینکه 50درصد آمبولانس‌های اورژانس کشور فرسوده است، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده از نیمه آبان‌ماه نوسازی ناوگان آمبولانس کشور انجام می‌شود.


نتوانسته‌ایم با قاچاق مکمل‌ها مبارزه کنیم

ایفدونا معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو دلیل هشدارهای مکرری که در روزهای اخیر درباره مکمل‌ها داده است را وضعیت بد محصولات تقلبی و قاچاق درحوزه مکمل دانست و گفت: با همکاری وزارت ورزش، باشگاه‌های ورزشی را از مکمل‌های تقلبی پاک می‌کنیم. دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به قاچاق بودن بخش قابل‌توجهی از واردات، چرا امکان شناسایی و جلوگیری از مبادی ورودی امکان‌پذیر نیست، پاسخ داد: متاسفانه در کشور ما معضل قاچاق موضوعی جدی است یعنی ما نمی‌توانیم مبادی ورودی را شناسایی کنیم و در سطح عرضه هم با مشکل مواجه هستیم و تاکنون نتوانسته‌ایم آنگونه که باید با قاچاق مبارزه کنیم.

وی با تاکید بر ان نکته که این معضل، صرفا به حوزه سلامت هم اختصاص ندارد و مشکلی مبتلا به همه حوزه‌هاست، ادامه داد: همان‌طور که قاچاق در کالاهای الکترونیکی به اقتصاد کشور آسیب می‌زند درحوزه سلامت نیز همین گونه است ضمن اینکه در بخش سلامت، آسیب‌هایی که به مصرف‌کننده می‌رسد، بسیار بیشتر است. دکتر دیناروند افزود: قاچاق کالاهای سلامت محور در کنار آسیبی که به اقتصاد و اشتغال وارد می‌آورد، سلامت مصرف‌کننده را نیز تهدید می‌کند و این موضوع چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن عبور کرد.


تضاد تعرفه‌های خصوصی و دولتی در آزمایشگاه‌ها

تسنیم مدیرکل سابق آزمایشگاه‌های کشور به مهم‌ترین مشکل آزمایشگاهیان کشور که باعث آسیب به مردم می‌شود، پرداخت و گفت: دولت موظف شده بود که میزان پرداختی از جیب مردم را به ۳۰درصد برساند درحالی که اکنون این میزان ۷۰درصد است. سعید مهدوی مدیرکل سابق آزمایشگاه‌های کشور در مورد تعرفه‌های آزمایشگاهی عنوان کرد: مهم‌ترین مشکلی که در این خصوص دیده می‌شود، اختلاف بین تعرفه‌های دولتی و خصوصی است. زیرا از یک طرف آزمایشگاهی‌ها مدعی‌اند که تعرفه‌های درنظر گرفته شده برای آنها پایین است و از طرف دیگر مردم در مراجعه به آزمایشگاه‌ها باید هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند. عضو هیات‌مدیره انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران ادامه داد: تعرفه‌های دولتی تعرفه‌هایی هستند که مراکز پزشکی و آموزش درمانی باید به صورت رسمی دریافت کنند. مراکز خصوصی باید تعرفه دیگری را که دولت تعیین کرده، دریافت کنند. مهدوی ضمن اشاره به برنامه پنجم توسعه مجلس اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه مجلس شورای اسلامی، دولت موظف شده است که میزان پرداختی از جیب مردم را به 30درصد برساند. درحالی که اکنون این میزان 70درصد است و راه زیادی را برای متعادل شدن در پیش دارد. وی اضافه کرد: بنابراین ازسویی تعرفه‌های دولتی در 10سال گذشته به دلایلی ازجمله مورد ذکر شده توسط دولت پایین نگه داشته شده است و ازسوی دیگر بیمه‌های پایه درکشور مانند خدمات‌درمانی و تامین اجتماعی و... فقط تعرفه‌های دولتی را قبول دارند و تعرفه دومی که برای بخش خصوصی نوشته شده است را پرداخت نمی‌کنند و این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از افراد شده است. در سال جاری نیز با پایین نگه داشتن تعرفه‌های بخش خصوصی سعی درجبران این اختلاف دارند که کاری غیرعقلایی به‌نظر می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر