تازه خبر

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۷۰۲

اسیدهای چرب ترانس را از 30 به 2 درصد رساندیم

وب‌دا| مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: در راستای تضمین ایمنی فرآورده‌های غذایی، درطول مدتی 12-10ساله اسیدهای ترانس فرآورده‌های غذایی را از 30 به 2 تا 5درصد رسانده‌ایم.

دکتر هدایت حسینی با بیان مطلب فوق افزود: امروزه بحث ایمنی غذا یکی از مباحث چالش‌بر‌انگیز و مهم در سراسر دنیاست و ضرورت آن تا جایی است که در سال2015 موضوع سازمان بهداشت جهانی تحت همین نام خوانده شد.

وی افزود: در دهه اخیر، با تلاش‌های فراوان توانسته‌ایم میزان اسید‌های چرب ترانس در فرآورده‌های غذایی را از 30 به 5-2درصد برسانیم که باتوجه به اینکه یکی از دلایل بیماری‌های قلبی و عروقی مصرف زیاد روغن و چربی و در راس آنها اسیدهای چرب ترانس است، اقدام موثری محسوب می‌شود.

وی در تشریح اهمیت این اقدام افزود: کاهش هریک درصد اسید ترانسی که از مواد غذایی کاسته می‌شود کاهش یک‌درصدی مرگ‌ومیر را به همراه دارد، لذا با لحاظ جمعیت 80-70میلیونی کشور، ارزش این کار بیشتر مشخص می‌شود. افزایش کلسترول خون، ابتلا به سندروم متابولیک، بیماری‌های قلبی عروقی، ابتلا به دیابت نوع 2 و حتی برخی از سرطان‌ها حاصل مصرف اسیدهای چرب ترانس است. برای کاهش اثرات منفی این چربی‌ها به سمت مصرف چربی‌های سالمی مانند روغن زیتون و کنجد، کانولا یا مواد غذایی سرشار از امگا3‌ها مانند ماهی آزاد، تن، ماهی ساردین، بادام، گردو، دانه کتان و غیره روی بیاورید.


نسخه‌های پزشکی الکترونیکی خواهند شد

ایرنا| مسوول کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروهای سازمان غذا و دارو، از آغاز گام‌های اولیه برای الکترونیکی کردن نسخه‌های پزشکی خبر داد.

فاطمه سلیمانی افزود: اکنون درگام‌های آغازین اجرای برنامه جدید نسخه پزشکی الکترونیک قرار داریم تا بتوانیم با استفاده از سیستم مکانیزه و منظم، بر کل چرخه تجویز تا تحویل دارو نظارت داشته باشیم. اجرای آزمایشی این برنامه درشهرهای ساوه، جهرم و بابلسر آغاز شده است.

سلیمانی گفت: برنامه جدید نسخه پزشکی الکترونیک، بسیار گسترده‌یی است و پیش‌‌بینی کرده‌ایم که این برنامه طی مدت چهار تا پنج سال انجام شود و امیدواریم در این مدت به نتیجه برسیم.

مسوول کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروهای سازمان غذا و دارو افزود: مزیت عمده اجرای این طرح آن است که از زمانی که دارو تجویز می‌شود تا زمانی که به دست بیمار می‌رسد، می‌توانیم یک روند پیگیری در لحظه تجویز و تحویل دارو داشته باشیم. در اجرای این طرح باتوجه به اینکه به سابقه بیمار دسترسی داریم، اگر داروی تجویزشده موجب تداخل دارویی یا عارضه جانبی شود، درهمان لحظه به بیمار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی یادآور شد: در اجرای برنامه جدید نسخه پزشکی الکترونیک، روش قدیمی نوشتن دارو در نسخه‌های کاغذی حذف شده و نسخه در پرونده الکترونیک بیمار در رایانه ثبت و از طریق سیستم الکترونیکی به داروخانه ارسال می‌شود، البته جزییات این فرآیند هنوز به‌طور کامل تعریف نشده و نیاز به تقویت زیرساخت‌های ارتباط الکترونیکی دارد.


گلایه از اجرا نشدن مرخصی ۹ ماهه مادران باردار

تسنیم| معاون رییس‌جمهور در امور زنان با گلایه از اجرا نشدن مرخصی زایمان ۹ماهه مادران که تامین اجتماعی به دلیل کمبود بودجه از آن استکناف می‌کند از ارائه بسته حمایتی برای زنان شاغل جهت برون‌رفت از این مشکل

خبر داد.

شهیندخت مولاوردی بااشاره به تصویب و مصوبه هیات‌وزیران برای مرخصی زایمان دو هفته‌یی مردان گفت: ولی هنوز برخی سازمان‌ها به دلیل کمبود بودجه از اجرای مرخصی زایمان 9ماهه زنان استنکاف می‌پذیرند چراکه در 18ماه گذشته 47هزار مادر باردار اخراج شدند.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان افزود: هم‌اکنون زنان شاغل دوکاره هستند یعنی بین زندگی و کار مجبور هستند یکی را ترک کنند. براین اساس پیشنهاد دادیم مهدکودک‌ها در سازمان‌ها که چند سالی است برچیده شدند، به دلیل اجرا نشدن کامل مرخصی زایمان به روال سابق برگردد. وی تصریح کرد: در این راستا با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهادی ارائه کردیم تا بسته حمایتی از زنان شاغل تدوین شود. یکی از مفاد این بسته تسهیلات برای شیردهی است که کمک شایانی درجهت اجرای سیاست‌های جمعیتی خواهد کرد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان درحاشیه مراسم تغذیه با شیر مادر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره چرایی اجرا نشدن مرخصی زایمان 9ماهه مادران گفت: تامین اجتماعی این قانون را اجرا نمی‌کند و تاکنون نیز 47هزار مادر باردار اخراج شدند. دلیل آنها این است که قانون آنها را الزام به اجرا نکرده است. ولی آموزش و پرورش قول‌هایی داده بود که از آذر سال93 مرخصی زایمان را اجرا کند و این درحالی است که رای دیوان هم بر اجرای این قانون است. برای این مقوله طرح نمی‌توانیم به مجلس ارائه کنیم چون امکان ندارد دولت نیز لایحه نمی‌تواند پیشنهاد کند چون بار مالی دارد. بنابراین بیشتر تلاش ما تدوین بسته حمایتی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درجهت حمایت از زنان شاغل است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر