تازه خبر

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۹۲

واکنش وزارت جهاد کشاورزی به رکود واردات گندم

مهر وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به انتشار خبر رکوردشکنی واردات گندم توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش این وزارتخانه، شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی ایران که مسوولیت خرید و ذخیره‌سازی گندم تولیدی کشور را برعهده دارد، در سال۹۱ میزان ۲میلیون و ۴۴هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده و این رقم در سال۹۲ برابر با ۴میلیون و ۸۲۲هزار تن اعلام شده که تفاوت مقدار خرید و میزان مصرف (۹میلیون تن) مبین نیاز واردات گندم در آن سال است که در سال۹۲ این کمبود از محل واردات تامین نشده و به سال۹۳ منتقل شده است.

با شروع به کار دولت یازدهم و تدوین برنامه‌های اجرایی و حمایتی از کشاورزان گندم کار کشور ازجمله اعلام به‌موقع قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی طبق قانون در شهریور ماه و قبل از شروع فصل کشت پاییزه همچنین تدارک و پشتیبانی‌های فنی، نهاده‌یی و تسهیلات اعتباری موجب شد انگیزه و تلاش کشاورزان مضاعف شود و آنان با امید و دلگرمی بیشتری به تولید بپردازند.

در این میان اقدامات صورت گرفته موجب شد تا خرید گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان در سال۹۳ نسبت به سال۹۲ از ۴میلیون و ۸۲۲هزار تن به ۶میلیون و ۷۱۶هزار تن برسد و معادل ۳۹درصد رشد و نزدیک به ۲میلیون تن افزایش خرید محقق شود. بر این اساس، عامل اصلی افزایش مقدار واردات گندم سال۹۳ باوجود افزایش تولید و خرید تضمینی در این سال نسبت به سال۹۲ وارداتی بوده که باید در سال۹۲ برای تامین ذخایر استراتژیک محصول گندم انجام می‌شد.

مزید اطلاع اینکه ذخیره گندم در پایان سال۹۲ به کمتر از مصرف یک‌ماهه کشور رسیده بود و این درحالی است که مطابق اصول کلان مدیریتی حداقل باید برای یک دوره ۶ماهه ذخیره می‌شد، به‌همین دلیل از ابتدای سال۹۳ کشور با کسری ذخیره ۵ماهه که معادل ۵میلیون تن بوده است مواجه بوده و رشد واردات اعلام شده سال۹۳ ناشی از انتقال سهم واردات سال۹۲ به این سال برای ذخیره‌سازی بوده است.


جریمه‌های قاچاقچیان دارو کافی نیست

تعادل عضو هیات‌رییسه مجلس بااشاره به اینکه مشخص نیست داروهای قاچاق از کدام کشورها وارد ایران می‌شود، گفت: مجازات‌های کنونی قاچاقچیان دارو و فروشندگان داروهای تقلبی کافی نیست و قوانین مربوطه باید اصلاح شود. به گزارش ایفدونا، دکتر عبدالرضا مصری در آستانه برگزاری سمینار مبارزه با قاچاق دارو و داروهای تقلبی اظهار کرد: اینکه داروهای قاچاق از کجا وارد می‌شوند چندان مشخص نیست اما اینکه در کجا تولید می‌شوند به‌طور عمده مشخص است. هرچند که بعضا محل تولید برخی اقلام نیز مشخص نیست که آیا خارج از ایران است یا داخل کشور. وی درباره عوارض ناشی از مصرف داروهای قاچاق تاکید کرد: متاسفانه داروهای فاقد استاندارد و بدون تایید سازمان غذا و دارو و نیز داروهای قاچاق به اندازه‌یی به سلامت مردم صدمه زده که اغلب مردم در جریان عوارض و تبعات ناشی از مصرف چنین داروهایی هستند.


امریکا به فهرست مشتریان شیلات ایران بازگشت

مهر مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزیان کشور، به تحلیل وضعیت صادرات محصولات شیلاتی پس از توافق اخیر هسته‌یی پرداخت و خبر داد: آمریکا به فهرست مشتریان ایران باز می‌گردد.

ارسلان قاسمی درباره تاثیر توافق اخیر هسته‌یی بر تولید و صادرات محصولات شیلاتی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین بازارهای قبلی محصولات شیلاتی ایران، بازار امریکا بود. مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزیان کشور، بازار امریکا را بازاری بسیار مصرفی توصیف کرد و بااشاره به یکی از بندهای موجود در توافقنامه یاد شده مبنی بر اینکه دولت امریکا مجوز واردات فرش و برخی محصولات غذایی از مبدا ایران را صادر می‌کند، افزود: این اقدام باعث گشوده شدن بازار امریکا روی محصولات شیلاتی می‌شود. از طرف دیگر نیز لغو تحریم‌های بانکی و مالی ازسوی اتحادیه اروپا سبب حذف واسطه‌های غیرضروری ازجمله اماراتی‌ها از چرخه صادرات ما خواهد شد. قاسمی اضافه کرد: بدین‌ترتیب ما به‌صورت مستقیم با خریداران اصلی خود در ارتباط خواهیم بود و این باعث حفظ منافع تولید در داخل نیز می‌شود؛ چراکه پولی که به واسطه‌ها پرداخت می‌شد در چرخه تولید مورداستفاده قرار می‌گیرد و ما قادر خواهیم بود با قیمت‌های رقابتی‌تر با دنیا وارد تعامل شویم. این مقام مسوول در پایان افزود: میزان افزایش صادرات محصولات شیلاتی در این دوره هنوز قابل پیش‌بینی نیست. ‌‌‌‌‌


کمبود جهانی نیرو در حوزه سلامت روان

ایسنا باوجود آنکه در جهان از هر 10نفر یکی به نوعی اختلال روانی مبتلاست تنها یک درصد از ظرفیت نیروهای خدمات درمانی به این بخش اختصاص پیدا می‌کند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: این آمار حاکی از آن است که به ازای هر 10هزار نفر کمتر از یک نیرو در حوزه سلامت روان فعالیت دارد. همچنین میزان هزینه مصرفی در این بخش در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط پایین است.

در این بررسی آمده است در کشورهایی با درآمد بالا به ازای هر نفر در سال بیش از 50دلار هزینه می‌شود که این رقم در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط کمتر از دو دلار است. همچنین در کشورهای فقیر به ازای هر 100هزار نفر، پنج تخت برای مبتلایان به اختلالات روانی وجود دارد اما در کشورهای ثروتمند این تعداد به 50تخت می‌رسد.

همچنین یک‌سوم کشورهای با میزان درآمد بالا از استراتژی ملی پیشگیری از خودکشی برخوردارند که این رقم در کشورهای با درآمد پایین ناچیز است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر