بازار سلامت

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۰۹

کاهش چشمگیر قاچاق دارو به ایران

فارس رییس انجمن بیهوشی کشور با اشاره به اینکه قاچاق دارو همچنان در کشور وجود دارد، گفت: این در حالی است که خوشبختانه میزان قاچاق دارو و ورود داروهای تقلبی به کشور نسبت به 2سال اخیر کاهش یافته است. محمدمهدی قیامت درآستانه برگزاری سمینار مبارزه گفت: در کشور ما متاسفانه آماردقیقی در این باره وجود ندارد؛ اما به‌طورقطع قاچاق دارو به ویژه در مورد داروهای زیبایی و لاغری همچنان وجود دارد اما خوشبختانه کنترل‌ها دراین زمینه نیز بهتر شده است.

اقدامات خلاقانه ایران در گسترش خدمات اولیه

وبدا پس از بازدید تیم سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت از برنامه‌های تحول نظام سلامت، نشستی با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معاونان درمان و جمعی از کارشناسان این حوزه در بیمارستان قائم (عج) برگزار شد. دکترجرج شیبر یکی از نمایندگان سازمان بهداشت جهانی در این نشست با اشاره به اینکه این بازدید برای نقد و بررسی برنامه تحول نظام سلامت انجام شده است، اظهار داشت: خلاقیت‌ها و اقداماتی که در زمینه گسترش خدمات بهداشتی و درمانی در ایران شده است بسیار چشمگیر و خلاقانه است. دکترمارک باست یکی از نمایندگان سازمان بهداشت جهانی نیز در این نشست بر دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی، افزایش دسترسی به حضور متخصص به صورت 24ساعته، توسعه خدمات بهداشت روان و مراقبت‌های مادر و کودک در راستای توسعه خدمات بهداشتی و درمانی تاکید کرد. دکتر مهرابی‌بهار رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار داشت: تاکنون اقدامات موثری در زمینه توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در استان خراسان صورت گرفته است اما برای رسیدن به چشم‌انداز و اهداف برنامه‌ریزی شده فاصله زیادی داریم. وی با ارائه گزارشی از روند توسعه شاخص‌های سلامت، پوشش 97درصدی واکسیناسیون، افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش تولید دارو در کشور و افزایش امید به زندگی به حدود 73سال را از جمله موفقیت‌های کسب شده در این زمینه عنوان کرد.

امحای ۳۰هزار عدد اقلام غیرمجاز آرایشی

مهر مدیر نظارت بر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص برنامه‌های مبارزه با قاچاق کالای سلامت ‏محور گفت: با توجه به رسالت وزارت بهداشت در امر صیانت از سلامت جامعه و نیز برای اطمینان از بی‌خطر بودن مصرف کالاهای آرایشی و بهداشتی، این اداره در چارچوب برنامه عملیاتی سازمان غذا و دارو امور متعددی را در راستای مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور بر عهده دارد.

دکترندا رونده ادامه داد: انجام بازرسی ۱۶۰ فروشگاه عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی، رسیدگی به بیش از ۳۰ مورد شکایات در زمینه کالاهای قاچاق و تقلبی، امحاء ۳۰هزار عدد اقلام غیرمجاز آرایشی و بهداشتی، ارسال پرونده‌های متخلفان به تعزیرات یا دادسرا، انجام حدود ۱۵۰مورد بازرسی از انبار شرکت‌های وارد‌کننده محصولات آرایشی و بهداشتی، از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

درخواست کمک وزیر بهداشت از قوه قضاییه

ایسنا وزیر بهداشت، حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، ضمن تاکید بر لزوم حمایت قوه‌قضاییه از برنامه‌های وزارت بهداشت در جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر ادامه داد: لازم است در این مسیر قوه‌قضاییه نیز به کمکمان آید البته نه مانند آنچه را که در موضوع پالم شاهد بودیم. چرا که حدود یک‌سال از این موضوع گذشته و شاهدیم که رای‌های صادر شده بازدارنده نیست و هنوز منتظر رای هستیم با چنین رای‌هایی نمی‌توان برخورد کرد. اگر قوه قضاییه بیش از گذشته به ما کمک کند و سازمان غذا و دارو نیز اقدامات لازم را انجام دهد، می‌توانیم به‌طور جدی تغییر را ایجاد کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر