بودجه سلامت افزایش می‌یابد

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۰۴

رسول خضری

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

توافق هسته‌یی قطعا تاثیرات فراوانی بر نظام سلامت کشور خواهد داشت چراکه یکی از بند‌های آن لغو تحریم‌های ظالمانه است که گشایش‌های مالی و اعتباری را موجب خواهد شد. نخستین تاثیر این اتفاق، امکان دسترسی ارزان‌تر و راحت‌تر به دارو برای بیماران خاص، صعب‌العلاج، سرطانی و مزمن است. داروی این بیماران عمدتا از خارج از کشور وارد می‌شود. طی سال‌های تحریم به خاطر سختی‌های تجارت با ایران، محدودیت در انجام مراودات مالی همچنین افزایش قیمت ارز، دسترسی به این دارو‌ها سخت و قیمت آنها بالا بود.

همچنین بعد از این توافق ورود ملزومات پزشکی به خصوص فناوری تولید دارو به کشور تسهیل خواهد شد. درحال حاضر ماشین‌آلات کارخانجات تولید دارو فرسوده‌اند و این مساله تولیدات این محصولات را با مشکل مواجه کرده. بعد از حصول توافق و ورود ماشین‌آلات جدید، امکان گسترش تولید و حتی صادرات محصولات دارویی وجود خواهد داشت.

تاثیر دیگری که توافق هسته‌یی بر نظام سلامت می‌گذارد، افزایش بودجه سلامت است. این توافق موجب گشایش مالی در کشور و شکوفایی صنعت می‌شود. با افزایش درآمد کشور، بودجه سلامت نیز که سهمی یک درصدی از ارزش‌افزوده دارد قطعا افزایش خواهد یافت. همچنین بازگشت دارایی‌های بلوکه شده نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. با رشد و گسترش تولید و ایجاد موارد زیربنایی، منابع مالی و بیمه‌یی نیز افزایش می‌یابد.

توافق در بحث توریسم پزشکی نیز بی‌تاثیر نیست و موجب رشد تمایل سفر به ایران و بهبود امکانات درمانی می‌شود. البته باید توجه داشت که وضع تحریم‌ها و اثرگذاری آنها یک‌ شبه نبوده که بخواهیم انتظار تاثیر یک ‌شبه لغو آنها را داشته باشیم. تاثیر‌گذاری توافق هسته‌یی در نظام سلامت زمانبر است و نخستین نشانه‌های آن 6 تا 8ماه بعد از اجرای آن مشاهده خواهد شد.

توافق هسته‌یی اثرات مثبتی بر نظام سلامت خواهد داشت و من به آن خوش‌بینم. این توافق را از دستاورد‌های بزرگ دولت تدبیر و امید می‌دانم و آن را تبریک می‌گویم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر