ژرمن‌ها ‌دنبال افزایش کشت محصولات ارگانیک

۱۳۹۴/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۶۶

غذا و دارو

تقاضا برای فرآورده‌های کشاورزی ارگانیک در آلمان در حال بالا رفتن است. وزیر کشاورزی جدید آلمان، باوجود مشکلات بسیار، در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌هایی است تا از تولید‌کنندگان فرآورده‌های کشاورزی ارگانیک حمایت کند. هدف آلمان، سهم 20درصدی محصولات ارگانیک از کل محصولات کشاورزی تولیدی این کشور است. در عین حال برآورد‌ها نشان می‌دهد که بازار فرآورده‌های کشاورزی ارگانیک در آلمان، به حدود سالانه 8میلیارد یورو رسیده است و این کشور را به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولات کشاورزی ارگانیک در اتحادیه اروپا تبدیل کرده است.

به گزارش سایت یوراکتیو، آلمان تشنه فرآورده‌ها و تولیدات ارگانیک است. باوجود بازار بسیار بزرگ و شرایط مناسب این بازار، کشاورزان آلمانی سهم خود را از این سفره بزرگ برنداشته‌اند. این چیزی است که کریستیان اشمیت، وزیر کشاورزی آلمان قصد تغییر آن را دارد. در فاصله سال‌های2010 تا 2013، بازار فرآورده‌های ارگانیک آلمان، 25درصد رشد کرد و به حدود 8میلیارد یورو رسید. با این حال حتی امروز هم تغییر کشت به سمت کشت ارگانیک، برای کشاورزان آلمانی فرآیندی دشوار است. سود حاصل از کشت ارگانیک، از سال2011، سالانه در حدود 5 تا 9درصد افزایش پیدا کرده است و با این وجود، افزایش موازی در سطح زیر کشت، در همین مدت تنها یک تا 3درصد رشد را تجربه کرده است.

کریستیان اشمیت، وزیر کشاورزی آلمان امیدوار به تغییر اوضاع است؛ «ما یک جدول زمانی برای رشد لازم داریم تا به تولید‌کنندگان خانگی اجازه بدهد از بزرگ شدن بازار فرآورده‌های کشاورزی ارگانیک سود بیشتری دریافت کنند.» اشمیت امیدوار است کشت ارگانیک به کمک برنامه «استراتژی آینده کشاورزی ارگانیک» افزایش پیدا کند.

وزارت کشاورزی آلمان امیدوار است بتواند طرح خود را به کمک نمایندگانی از صنعت کشت ارگانیک، انجمن‌های مرتبط، دانشگاه‌ها و همکاری ایالت‌های آلمان، به مرحله اجرا بگذارد.

به گفته اشمیت، به این ترتیب، آلمان که بزرگ‌ترین بازار فرآورده‌های ارگانیک در اتحادیه اروپاست، از «نقش کلیدی»اش در این بازار هم بهره خواهد برد. اگر رشد فعلی صنعت کشت فرآورده‌های ارگانیک در سطح فعلی‌اش بماند، تا سال2077، آلمان قادر خواهد بود به هدف‌گذاری‌اش برای سطح زیر کشت 20درصدی کشاورزی ارگانیک در این کشور دست پیدا کند.


مشوق‌های بیشتر برای کشاورزان جوان

«اتحادیه محصولات غذایی ارگانیک» (BÖLW)، بر نیاز به اقداماتی خاص تاکید می‌ورزد. این اتحادیه معتقد است که کمپانی‌های کشاورزی بیشتری باید برای ورود به عرصه کشت ارگانیک تشویق شوند؛ «کشاورزان جوان‌تر باید حتی ایده واضح‌تری داشته باشند از اینکه کشاورزی ارگانیک اصلا یعنی چه.» این را رییسBÖLW، فلیکس لوونشتاین می‌گوید. او معتقد است بسیاری از کشاورزان در حال حاضر درمورد کشاورزی ارگانیک پیش‌فرض‌هایی دارند که الزاما ممکن است درست هم نباشد.

گردانندگان موسسه دیگری به‌نام «تونن» که به دولت آلمان برای اجرای طرح‌هایش در این زمینه کمک می‌کند هم معتقدند کار مهم، آموزش و مشاوره به کشاورزان در زمینه حرکت به سمت گسترش کشاورزی ارگانیک است؛ «آموزش بهتر یکی از مهم‌ترین اهداف برای افزایش توجه‌ها به سمت کشاورزی ارگانیک است.» این را محقق شرکت تونن یورن سندرس می‌گوید. سندرس در عین حال معتقد است بازاریابی و زنجیره ارزش افزوده نیز باید تقویت شوند، سهم کشاورزان از سود محصول افزایش پیدا کند و الزامات قانونی اتحادیه اروپا نیز به‌روز رسانی شود.

با این وجود، قوانین اتحادیه اروپا، یکی از جاهایی است که کمیسیون اتحادیه اروپا و وزارت کشاورزی آلمان در آن اختلاف دارند. در زمینه اصلاحات قوانین اتحادیه درمورد کشاورزی ارگانیک، کمیسیون اروپا قصد دارد محدودیت‌های بیشتری را پیش پای کشاورزی ارگانیک قرار دهد. اما چند هفته پیش، وزیر کشاورزی آلمان یکی از لوایح اصلاحی را در شورای وزرای کمیسیون اروپا متوقف کرد؛ «کنترل میزان آفت‌کش‌های مصرفی نمی‌تواند تنها راه‌حل ما باشد. به جای این کار ما باید روی «فرآیند کنترل‌ها» متمرکز شویم. کنترل‌هایی که ارتباط نزدیکی با فرآیندهای انجام شده در مزارع داشته باشند.»

بسیاری دیگر از متخصصان هم مانند اشمیت معتقدند که پیش‌نویس کمیسیون مخصوصا برنامه‌ریزی برای اعمال محدودیت‌های اضافی، موجب وارد آمدن صدمه به کمپانی‌های کوچک‌تری می‌شود که قدم در راه گسترش کشت ارگانیک گذاشته‌اند و علاوه بر این، خود این نوع کشاورزی را هم ناتوان می‌کند.


اجاره‌هایی که سر به فلک می‌کشند

در عین حال، بسیاری از سیاستمداران و کشاورزان محلی هم شکایات رو به افزایشی درمورد موانع گسترده‌یی دارند که بر سر تغییر الگوی کشت به سمت کشت ارگانیک قرار دارد. در بسیاری از مناطق آلمان، قیمت خرید همچنین اجاره زمین‌های کشاورزی سر به فلک می‌کشد. رقبای کشاورزان، کسانی هستند که به قصد کاربری‌های دیگر به سمت زمین‌های کشاورزی می‌آیند. تخمین‌های آماری نشان می‌دهد که زمین‌هایی که در آنها ساخت‌وساز صورت می‌گیرد، به‌طور پیوسته در حال به حاشیه راندن و کاستن از مساحت زمین‌های کشاورزی هستند. تنها در آلمان روزانه 80هکتار از زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری پیدا می‌کنند. علاوه بر این، در طول چند سال گذشته، سرمایه‌گذاری دولتی روی گیاهانی که برای تهیه سوخت‌های زیستی کشت می‌شوند، سهم بزرگی از زمین‌های کشاورزی را به بهانه دستیابی به سوخت بلعیده است.

به گفته اشمیت، وزیر کشاورزی آلمان، در ایالات شرقی این کشور، هزینه اجاره زمین‌های کشاورزی از 122یورو به‌ازای هر هکتار، به 196یورو به‌ازای هر هکتار رسیده است. به گفته اشمیت دولت آلمان قصد دارد این وضع را تغییر دهد اما به هر حال، این مساله قطعا زمان‌بر خواهد بود.

کریستیان مایر، وزیر کشاورزی ایالت لوور ساکسونی در آلمان می‌گوید: «شرکت‌های بزرگی که مشغول کشت ارگانیک هستند و همین‌طور بسیاری از کشاورزانی که شخصا مشغول کشت ارگانیک‌اند، کم‌کم به این نتیجه می‌رسند که ادامه دادن به کار باوجود هزینه‌های بالای اجاره، دیگر ممکن نیست.» اما باید گفت که ممکن است سال‌ها بگذرد تا یک حد بالا برای قیمت‌ها، آنچنان که مدنظر اوست شکل بگیرد.

اتحادیه اروپا به‌تازگی طرحی جاه‌طلبانه را برای «کشاورزی سبز» به راه انداخته است. در حدود 30درصد وام‌ها برای این منظور اختصاص داده شده‌اند و کشاورزان درصورتی آنها را دریافت می‌کنند که اقدامات محیطی خاصی را به این منظور آماده کنند. اما این همه مشکلات کشاورزان را مرتفع نخواهد کرد. اگر قیمت زمین همچنان به بالا رفتن ادامه دهد، قسمت اعظم پول اضافه‌یی که از این وام‌ها حاصل می‌شود هم روانه جیب صاحبان زمین خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر