بازار

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۶۵

قیمت خرما در خیابان خیام تعیین می‌شود

تسنیم دبیر انجمن خرما گفت: عمده‌فروشان خیابان خیام به‌طور معمول قیمت این محصول را در بازار مصرف به‌ویژه ماه مبارک رمضان تعیین می‌کنند که درصورت عدم نظارت بر آنها امکان افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

علی‌اصغری موسوی با بیان اینکه موجودی انبارهای خرما در وضعیت اشباع است، گفت: برای جلوگیری از برهم خوردن بازار لازم است دولت ورود کرده و از بالا رفتن مصنوعی قیمت‌ها جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار در سال‌جاری فشاری برای تنظیم بازار خرما احساس نمی‌کند اما باید به هوش باشد، تصریح کرد: باوجود اینکه میزان ذخایر انبارهای خرما در سال‌جاری بالاست، ستاد تنظیم بازار در سال‌جاری جلسه‌یی برای سامان بازار رمضان در این خصوص برگزار نکرده است.

موسوی یادآور شد: نرخ فعلی هر ‌کیلو‌گرم خرمای مضافتی در بازار مصرف 4.5تومان تا 5هزار تومان است که درصورت مدیریت صحیح بازار مصرف، از این قیمت عبور نمی‌کند. وی در پایان گفت: کشاورزان دسترسی مستقیم به بازار‌های مصرف نداشته و به‌طور معمول سود مناسبی از فروش محصول خود به‌دست نمی‌آورند. اما واسطه‌ها با خرید این محصول در فصل برداشت و فروش آن در ایام پرمصرف سود زیادی را کسب می‌کنند.


فیله ماهی نخرید

تسنیم رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: از آنجا که تشخیص نوع فیله‌ ماهی برای مصرف‌کنندگان عادی دشوار بوده و احتمال تقلب در عرضه ماهی به این شکل می‌رود به مردم توصیه می‌شود از خرید فیله‌ ماهی صرف‌نظر کنند.

مهدی یوسف‌خانی گفت: از گذشته امکان تقلب در عرضه فیله‌ ماهی وجود داشته بنابراین به مردم توصیه می‌شود ماهی را به‌صورت درسته خریداری کرده و بعد اقدام به قطعه‌بندی آن کنند.

یوسف‌خانی اظهار داشت: سالانه موارد مختلفی از تخلف در عرضه به اتحادیه گزارش می‌شود اما ما تنها با متخلفانی امکان برخورد داریم که از آنها شکایت شده باشد. وی با بیان اینکه تشخیص نوع ماهی بدون داشتن سر و دم و پولک دشوار است، تصریح کرد: فیله‌ ماهی شیر قیمت بالایی داشته اما فیله کوسه قیمت کمی دارد، این امر زمینه سودجویی برخی فروشندگان نامعتبر را فراهم می‌کند و فیله کوسه را به‌جای شیر به مردم می‌فروشند. این مقام مسوول گفت: در سال گذشته نیز چندین مورد شکایت به اتحادیه درخصوص تقلب در عرضه فیله‌ ماهی یا فروش ماهی قزل‌آلا به‌جای ماهی وارداتی سالمون، واصل شد.


دریافت حق بیمه از بیمه‌شدگان براساس قانون

ایرنا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: دریافت حق بیمه از حقوق و مزایای بیمه‌شدگان توسط این سازمان براساس قانون و مقررات مصوب مبادی قانونگذاری کشور انجام می‌شود. محمدحسن زدا افزود: براساس قانون تامین اجتماعی مکلف به دریافت حق بیمه براساس تمام دریافتی‌های مستمر بیمه‌شدگان اعم از مزد، حقوق و سایر مزایا هستیم. زدا بااشاره به برخی فضا‌سازی‌های رسانه‌یی در رابطه با دریافت حق بیمه از مزایای انگیزه‌یی بیمه‌شدگان ازجمله بن‌های کارگری اظهار داشت: این موضوع براساس روال قانونی و با استعلام از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و با اجرای این قانون یکی از خواسته‌های برحق جامعه کارگری و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی محقق شده است.

زدا ادامه داد: براساس قانون تامین اجتماعی تمام وجوه دریافتی کارگران، مشمول کسر حق بیمه است و این قانون از سال تصویب یعنی سال1354 مبنای عمل سازمان بوده است. معاون تامین اجتماعی اجرای قانون را مهم‌ترین دغدغه مدیران و کارشناسان این سازمان دانست و اظهار داشت: درهمین رابطه و برای اجرای کامل قانون و جلوگیری از تضییع حقوق کارگران و همچنین ارایه خدمات به بیمه‌شدگان براساس دستمزدهای واقعی، طی استعلامی از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری خواستار اظهارنظر آن معاونت در رابطه با حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه شدیم.


کراتین مشمول ضوابط دارو‌های OTC است

ایفدونا معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه از نظر مقررات و ضوابط موجود همه مکمل‌های ورزشی باتوجه به دوز ایمنی که دارند، OTC محسوب می‌شوند، گفت: داروخانه‌ها بدون نسخه هم می‌توانند آنها را به مصرف‌کننده ارایه دهند ولی باز هم بحث مشاوره مساله مهمی است که در این‌باره وجود خواهد داشت و بر فرض اگر فردی نارسایی کلیه یا بیماری خاصی داشته باشد که در تضاد با کراتین باشد، متولی داروخانه ضمن کسب اطلاعات لازم از وضعیت سلامت متقاضی می‌تواند آن را دراختیار بگذارد یا عدم مصرف را توصیه کند.

دکتر اکبر عبدالهی اصل گفت: در مورد کراتین به‌عنوان یک مکمل رژیمی و به‌طور عام مکمل‌ها بحث‌های چالشی زیادی بین صاحب‌نظران وجود دارد. در گذشته نظر‌ها بر این بود که مکمل‌های رژیمی‌ای مثل کراتین تاثیری بر بدن ندارد لذا ورودشان به کشور ممنوع بود. عبدالهی اصل افزود: با گذشت زمان و تشدید احساس نیازها به این قبیل فرآورده‌ها در باشگاه‌های ورزشی خصوصا باشگاه‌های بدنسازی این‌ها به‌صورت قاچاق و از کانال‌های غیررسمی وارد کشور شده و در برخی مراکز مثل عطاری ها و خود باشگاه‌های ورزشی و برخی داروخانه‌ها به‌صورت تخلف عرضه می‌شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر