سهم 4/0درصدی ایران از بازار جهانی دارو

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۹۴

فارس

رییس سازمان غذا و دارو گفت: بازار دارویی امسال در کشور نسبت به سال گذشته 20درصد افزایش یافته که ناشی از تورم است و از نظر میزان مصرف دارو یا توسعه بازار، توسعه‌یی نداشته‌ایم و از نظر دلاری، بازار ثابتی داشته‌ایم. رسول‌دیناروند گفت: بازار دارویی ایران 10هزار و 700میلیارد تومان است، البته سال گذشته 8هزار و 700میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد حدود 2هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: حدود 20درصد افزایش گردش ریالی دارو را نسبت به سال قبل داشته‌ایم که عمدتا افزایش ناشی از تورم است و از نظر میزان مصرف یا توسعه بازار، توسعه‌یی نداشته‌ایم و از نظر دلاری، بازار ثابتی داشته‌ایم.

دیناروند گفت: اما از نظر اینکه نرخ ارز تغییر کرد و تورم را داشته‌ایم، بازار دارویی کشور نیز از نظر ریالی افزایش یافته است. رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بازار دارویی دنیا، گردش مالی 11هزار میلیون دلاری دارد و بازار دارویی ایران 4میلیارد دلار است، این در حالی است که جمعیت ما یک‌درصد جهان است و بازاری که دراختیار داریم 0.4درصد است. وی افزود: در واقع، گردش مالی داروی ما کمتر از سهم جمعیتی ماست، علت آن نیز این است که‌ دارو در ایران قیمت پایینی دارد و ما اکثرا داروهای ایرانی مصرف می‌کنیم و این داروها قیمت پایینی دارند، به همین دلیل سهم دارویی ما نسبت به سهم دارویی دنیا بسیار پایین‌تر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر