زیرمیزی پزشکان، معادل کسری بودجه طرح هدفمندی یارانه‌ها

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۵۲

گروه غذا و دارو

نماینده وزارت بهداشت در میزگرد آسیب‌شناسی زیرمیزی پزشکان گفت: آمار برآوردی وزارت بهداشت نشان می‌دهد حجم پول زیرمیزی پزشکان که از مردم گرفته می‌شود سالانه بین ۸ تا ۱۰هزار میلیارد تومان است. از دیگرسو، بارها اعلام شده طرح هدفمندی یارانه‌ها 10هزار میلیارد تومان کسری دارد. به عبارت دیگر مقدار پولی که تخمین زده می‌شود برخی پزشکان متخلف به شکل زیرمیزی دریافت می‌کنند، معادل رقمی است که دولت برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها کم دارد.

میزگرد آسیب‌شناسی زیرمیزی پزشکان با حضور محمدحسین میردهقان، مدیرکل نظارت بر درمان و اعتباربخشی وزارت بهداشت، در رادیو گفت‌وگو برگزار شد و عبدالرحمن رستمیان، نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و ربیعی، رییس مرکز 1690 نیز به صورت تلفنی در این گفت‌وگو شرکت کردند.

در ابتدای این نشست، مجری برنامه بحث میزگرد را بررسی دریافتی‌های غیرمتعارف در جامعه پزشکی عنوان کرد بعد از آن میردهقان به نمایندگی از وزارت بهداشت گزارشی از طرح تحول سلامت ارایه کرد و گفت: با اجرای فاز سوم طرح تحول سلامت و ابلاغ کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت، میزان دریافت پول‌های غیرمتعارف به‌شدت کم شده و حتی در برخی شهرستان‌ها وقتی این موضوع را پیگیری می‌کنیم مورد تمسخر قرار می‌گیریم و اعلام می‌کنند که چنین مساله‌یی نیست؛ البته در تهران هنوز وضعیت آن طور که باید رضایتبخش نیست.

افشین شاعری، گفت: آقای دکتر میردهقان حضور دارند و ایشان باید آمار اعلام کنند اما آماری که ما از مسوولان وزارت بهداشت داریم نشان می‌دهد که بین 10 تا 15درصد از کل بازار 70هزار میلیارد تومانی سلامت کشور پول‌های زیرمیزی و غیرقانونی است که چیزی بین 5 تا 10هزار میلیارد تومان می‌شود.

میردهقان در واکنش به این مطالب گفت: بله من هم تایید می‌کنم، آماری که ما داریم نشان می‌دهد حجم پول‌های زیرمیزی سالانه بین 8 تا 10هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: ما سامانه 1690 را افتتاح کرده‌ایم و طی ماه‌های گذشته 120هزار تماس مردمی داشته‌ایم که 20درصد آن شکایت از تعرفه بوده است. البته اوایل این سامانه مشکلات فنی داشت که الان برطرف شده است.

مجری برنامه خطاب به مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: شما هم قبول دارید که واقعیت بسیار فراتر از تماس‌های مردمی است و احتمالا اینکه در شهرستان‌ها این مساله کمتر است به خاطر این است که در خیلی از شهرستان‌ها بیمارستان خصوصی وجود ندارد و بیشتر مراجعات مردم به بیمارستان دولتی است که میردهقان نیز تایید کرد.

عبدالرحمن رستمیان، نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز که به صورت تلفنی در این میزگرد حاضر بود، گفت: بحث زیرمیزی و دریافتی‌های غیرمتعارف در جامعه پزشکی از مسایل مهمی است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این دوره از همان ابتدا آن را پیگیری کرد ما یک‌بار خانم دکتر دستجردی و یک‌بار دکتر طریقت را به خاطر همین مساله به کمیسیون دعوت کردیم و در دوره دکتر هاشمی نیز که به صورت جدی با طرح تحول سلامت این موضوع دنبال شد، نیز از ایشان دعوت کردیم تا در این مورد توضیح بدهند.

وی گفت: یکی از مطالبات مهم مردم نیز همین مساله است که به‌خصوص در گذشته در شهرستان‌ها خیلی زیاد بود حتی شکایت داشتیم که در اورژانس بیمارستان از بیمار طلب تعرفه کرده‌اند اما اکنون در شهرستان‌ها کم شده است ما البته پزشکانی هم داریم که پول زیرمیزی نمی‌گیرند که باید از آنها تشکر کنیم.

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت ادامه داد: قرار است برای پیگیری این مساله به زودی یک مرکز تماس تلفنی و یک سامانه پیامک سنتر در مجلس ایجاد شود که اگر مردم در مراجعه به دولت به نتیجه نرسیدند، بتوانند از طریق مجلس پیگیری کنند. مجری برنامه از رستمیان پرسید، به نظر شما علت اینکه برخی پزشکان این پول‌ها را دریافت می‌کنند، چیست که وی گفت: به نظر من یک بخشی زیاده‌خواهی است و یک بخشی هم به خاطر این است که برخورد جدی نمی‌شود. متاسفانه در برخی دوره‌ها به خاطر اینکه برخورد جدی صورت نگرفته، این مساله برای بعضی تبدیل به عادت شده و برخی پزشکان فکر می‌کردند که حق‌شان است. امیدواریم به جایی برسیم که در سال‌های آینده دیگر این مسایل را نداشته باشیم.

میردهقان، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت نیز گفت: سامانه 1690 اوایل مشکلات نرم‌افزاری داشت که الان برطرف شده است و ما می‌توانیم یک بخش خاص و یک داشبوردی را در سایت و سامانه 1690 ایجاد کنیم که موارد مراجعات و شکایات مردم به نمایندگان مجلس در آن ثبت و پیگیری شود و از طرف نمایندگان هم قابل ردگیری باشد.

رستمیان نیز گفت: به هر حال دولت اعتبارات زیادی برای سلامت گذاشت و ما هم محکم ایستاده‌ایم تا این فرآیند تثبیت شود و چند نفر محدودی آبروی نظام سلامت را نبرند.

میردهقان در ادامه این نشست گفت: شکایت‌های تعرفه‌یی مردم بعد از اینکه تایید شد، به ستاد نظارت بر تعرفه‌ها در هر استان که زیرنظر نظام پزشکی است، ارجاع و در آنجا بررسی و کارشناسی می‌شود سپس پرونده در دو نهاد یکی دادسرای نظام پزشکی و تعزیرات حکومتی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: اگر کسی که مورد شکایت قرار گرفته جزو هیات‌علمی دانشگاه یا استخدام رسمی دانشگاهی باشد، اقدامات انضباطی نسبت به وی انجام می‌شود و حتی در شیوه‌نامه انضباطی قطع رابطه با هیات‌علمی دانشگاه نیز دیده شده است.

شاعری گفت: به هر حال طبق نظر دکتر میردهقان که در این نشست حضور دارد، حجم زیرمیزی پزشکان سالانه بین 8 تا 10هزار میلیارد است و این رقم بزرگی است، ما هنوز ماجرای فساد 3هزار میلیارد تومانی را فراموش نکرده‌ایم و این رقم بین 2 تا 3برابر آن فساد بزرگ است در حالی که متاسفانه تاکنون فرد یا افرادی متناسب با این حجم زیرمیزی مورد پیگرد قرار نگرفته‌اند یا حداقل اعلام نشده و حجم برخوردها نسبت به حجم مساله کوچک بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر