تجمع داروسازان در کمتر از 24 ساعت جواب گرفت

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۷۰

گروه غذا و دارو

تیغ داروسازان ظاهرا از تیغ اصناف دیگر برّا‌تر است. تجمع بدون مجوز و نه‌چندان پرشمار داروسازان و دانشجویان داروسازی تهران به پایین بودن حقوقشان، 24 ساعت نشده پاسخ گرفته است. قرار شده حقوق دریافتی مسوولان فنی داروخانه‌ها، 22درصد افزایش یابد و به 3میلیون و300هزارتومان برسد.

داروسازان و دانشجویان داروسازی، روز سه‌شنبه در اعتراض به حقوق پایین خود مقابل انجمن داروسازان در تهران تجمع کرده بودند.

به گزارش فارس، اعتراض این داروسازان که حدود 100نفر بودند، به پایین بودن حقوق دریافتی در داروخانه‌هاست که موجب شده، داروخانه‌داران افرادی غیرداروساز را استخدام کنند و به این ترتیب ممکن است اشتباهاتی رخ دهد که سلامت مردم به خطر بیفتد.

یکی از این داروسازان گفته بود: «سال گذشته به‌طور متوسط به ازای هر ساعت کار یک داروساز در یک داروخانه، 13هزارو500تومان پرداخت می‌شد و اگر این داروساز موظف به 44ساعت کار در هفته و 176ساعت کار در ماه باشد دریافتی ماهانه‌اش، در ماه حدود 2میلیون و400هزارتومان می‌شود. البته اکثر داروخانه‌داران طی قراردادهایی، داروسازان و مسوولان فنی داروخانه‌ها را مجبور می‌کنند بیشتر از 200ساعت در ماه کار کنند و حتی گاهی طی این قرارداد یک داروساز باید تا 14ساعت در روز کار کند تا بتواند درآمد مناسب‌تری داشته باشد.»

این داروساز در ادامه گفته بود: «امسال حقوق یک ساعت کار داروساز و مسوول فنی داروخانه را با افزایشی که بسیار کمتر از نرخ تورم است به حدود ساعتی 16هزارو200تومان رسانده‌اند که برای 176ساعت در ماه حدود 2میلیون و800هزارتومان می‌شود.»

حرف تجمع‌کنندگان این بود که برای کسی که حداقل 7سال درس خوانده و مدرک داروسازی گرفته، دریافتی ماهانه 2میلیون و800هزارتومانی، کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد. حقوق سالانه داروسازان، با احتساب حقوق ماهانه 2میلیون و800هزارتومانی برای آنها، چیزی درحدود 34میلیون تومان می‌شود. درعین حال، یک جست‌وجوی ساده اینترنتی نشان می‌دهد که میانگین دریافتی سالانه یک داروساز در امریکا، سالانه 120هزاردلار است، یعنی با احتساب دلار 3300تومانی، چیزی درحدود 12برابر حقوق سالانه همکاران ایرانی او. انجمن داروسازان ایران، روز چهارشنبه به تجمع داروسازان پاسخ داد. دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: هنوز حداقل حقوق مسوولان فنی داروخانه‌ها در تهران تعیین نشده اما حداقل حقوق این داروسازان سال گذشته ۲میلیون و۷۰۰هزارتومان بود که امسال با افزایش حدود ۲۲درصد، حداقل به ۳میلیون و۳۰۰هزارتومان خواهد رسید.

سیدمهدی سجادی ادامه داد: روز سه‌شنبه تعدادی از دانشجویان داروسازی و تعداد معدودی از مسوولان فنی داروخانه‌ها مقابل انجمن داروسازان تجمع کردند که باوجودی که این تجمع دانشجویی مجوزی نداشت، ما در انجمن پذپرای نمایندگان آنان بودیم و از آنان خواستیم تا درخواست‌های خود را به‌‌صورت مکتوب اعلام کنند.

وی گفت: مهترین اعتراض این دانشجویان به پایین بودن حقوق مسوولان فنی داروخانه‌ها بود، ‌البته برخی از آنان در مورد دستمزدهای دانشجویان داروسازی در داروخانه‌ها اعتراض داشتند که باتوجه به اینکه در مورد کار دانشجویی مسوولیتی به عهده انجمن داروسازان ایران نیست، به آنان اعلام کردیم که در این مورد سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند، اظهارنظر کنند.

سجادی ادامه داد: براساس قانون طرح الزام، دانشجویانی که ۱۴۰واحد از دروسشان را گذرانده باشند، می‌توانند در جاهایی که مورد نیاز باشد، کار دانشجویی هم انجام دهند که انجمن داروسازان نیز همواره از این قانون حمایت کرده است.

سجادی گریزی هم به تصویب تعرفه‌های جدید در کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت زد و از عدم افزایش دریافتی داروسازان در آن انتقاد کرد. سجادی گفت: همه این اقدامات درحالی انجام می‌شود که انتظارات جامعه داروسازی کشور در کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت که سال گذشته در وزارت بهداشت تدوین و تصویب شد، برآورده نشد.

سجادی ادامه داد: رقمی را که انجمن داروسازان اعلام می‌کند، ‌به‌عنوان کف حقوق مسوولان فنی داروخانه‌هاست و داروخانه‌داران و داروسازان می‌توانند طی قرارداد و توافق دوجانبه مبالغ بالاتری را تعیین کنند.

اما گویا سنبه انجمن داروسازان، تنها برای داروخانه‌های دولتی است که پرزور است، چراکه به گفته سجادی انجمن داروسازان نمی‌تواند مطلبی را به داروخانه‌های بخش خصوصی الزام کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر