500‌ هزار هکتار کشت فرا‌سرزمینی تا پایان دولت یازدهم

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۸

ایانا

یکی از برنامه‌ریزی‌های وزارت جهادکشاورزی توسعه کشت فراسرزمینی در کشورهای مختلف است که هم‌اکنون به‌صورت اجاره‌های بلندمدت یا در کشورهایی که قابلیت آن وجود داشت، به‌صورت مالکیتی با حدود چند10‌هزار هکتار محقق شده و در افق برنامه‌های بلندمدت در نظر داریم تا سطح آن را به 500‌هزار هکتار تا پایان دولت یازدهم افزایش دهیم.

محمود حجتی در همایش روز مهندس که در سالن همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: این اراضی مورد نظر که در کشورهای مختلف مورد توافق دولت‌ها قرار گرفته جای مناسبی برای مهندسان کشاورزی و متخصصان این بخش است، چرا‌که در‌حال‌حاضر حدود 60‌هزار هکتار اراضی در برزیل در حال پیگیری برای توسعه کشت فراسرزمینی هستیم.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد موضوع مالکیت و مدیریت فناوری در این حوزه است و از آنجا‌که به‌دلیل شرایط خاص آب و خاک قابلیت گسترش مالکیت وجود ندارد و عمدتا مالکان از کسانی هستند که از دانش فنی روز کمتری نسبت به متوسط جامعه برخوردارند باید شیوه‌هایی اعمال کنیم تا ضمن حفظ مالکیت آنها بر اراضی‌شان با ورود فناوری و مدیریت آن در اراضی بتوانیم شاهد افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد تولید محصولات کشاورزی باشیم که در این جهت حضور متخصصان و مهندسان بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. حجتی گفت: حضور و اثربخشی متخصصان بخش کشاورزی در اراضی باید به‌گونه‌یی باشد که برای مالک و کشاورزی ملموس باشد تا بتواند مورد پذیرش آن قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: بهره‌وری در حوزه کشاورزی حرف اول را می‌زند و باید دید مهندسان کشاورزی چگونه می‌توانند در این زمینه حضور و اثربخشی خود را افزایش دهند. رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه دولت سالانه‌ هزاران‌میلیارد تومان در بخش‌های آب و کشاورزی هزینه می‌کند که همه در حوزه‌های سخت‌افزاری به مصرف می‌رسند، پیشنهاد داد به‌منظور استفاده بهینه از این سرمایه‌گذاری‌های کلان کشور، بخشی از اعتبارات هر طرح و پروژه صرف حوزه‌های نرم‌افزاری شامل آموزش بهره‌برداران، خرید دانش فنی و نظارت و بهره‌برداری علمی شود. احمد کبیری اظهار داشت: این سازمان می‌تواند این وظیفه را در کلیه رشته‌های بخش کشاورزی برعهده گیرد و با کمک دستگاه‌های اجرایی بهره‌وری را افزایش دهد، که این امر در رابطه با پرداخت یارانه نهاده‌های تولید نیز قابل اعمال است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر