مخالفت با تولید «تیلاپیا» علمی نیست

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۴۱

فارس

مدیرکل دفتر بهبود و کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات با بیان اینکه برای پاسخگویی به ذائقه مردم باید تنوع تولید آبزیان را افزایش داد، گفت: تیلاپیا ‌گونه‌یی است که به‌دلیل تولید ارزان و آسان می‌توان روی تولیدش کار کرد. عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات ایران گفت: اگر مخالفت‌ها در مورد پرورش ماهی تیلاپیا مستند و علمی باشد، هیچ فردی در سازمان شیلات حاضر به پرورش اینگونه از ماهی و به مخاطره انداختن ذخایر آب‌های کشور نیست.

وی افزود: تیلاپیا گونه‌یی از آبزیان است که بسیاری کشورها به سمت پرورش آن روی آورده‌اند و سازمان بین‌المللی فائو هم برنامه‌ریزی کرده که تولید آن را از 4.5میلیون تن کنونی به 15میلیون تن درسال2030 برساند. مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات تصریح کرد: اگر پرورش این نوع ماهی در کشور برای گونه‌های آبزیان ما مخاطره‌انگیز است، باید پرسید که سایر کشورها با پرورش این ماهی چگونه از آب‌هایشان محافظت می‌کنند.

وی افزود: هم‌اکنون 110 کشور دنیا این ماهی را پرورش می‌دهند یا به‌صورت بومی در آن کشورها وجود دارد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات با بیان اینکه کشورهای اصلی تولید‌کننده تیلاپیا اندونزی، مالزی و کامبوج است، تصریح کرد: همچنین کشورهای دیگری ازجمله تایلند، مصر، امریکا، برزیل و مکزیک درسطح دنیا اقدام به تولید این ماهی می‌کنند و عمده کشورهای تولید‌کننده آن چین و ویتنام است.

گلشاهی تصریح کرد: ماهی تیلاپیا مقاوم و قابلیت سازگاری با محیط و همچنین امکان پرورش آن در آب‌های لب شور و شیرین وجود دارد.

وی با بیان اینکه پرورش ماهی تیلاپیا صرفه اقتصادی دارد، گفت: باید در کشور تنوع گونه‌یی ایجاد کنیم، زیرا به مرور زمان ذائقه مردم تغییر و تنوع‌طلب می‌شوند و اگر نتوانیم با تولید داخلی این نیاز را برآورده کنیم، ناچار به واردات انبوه هستیم.

وی بیان داشت: در دوسال اخیر میزان واردات تیلاپیا بیش از 5هزار تن نبوده و کل واردات آبزیان خوراکی حدود 30هزار تن است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات تصریح کرد: کل مصرف آبزیان در کشور 730هزار تن و سرانه مصرف نزدیک 8.5کیلوگرم یعنی تقریبا نصف مصرف جهانی است.

وی افزود: سال92 حدود 371هزار تن انواع ماهی پرورشی شامل ماهی قزل‌آلا و ماهیان گرمابی تولید شده است و حدود 40هزار تن از آن صادر شده است. گلشاهی بیان داشت: عمده کشورهای خریدار ماهیان پرورشی ما عراق، امارات و عربستان هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر