تازه خبر

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۲۷

تعیین عوارض بر واردات میوه‌های لوکس

ایرنا عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، از تعیین عوارض بر واردات میوه‌های لوکس و سبزیجات خبرداد و گفت: امیدواریم با وضع عوارض بر این محصولات بخشی از اعتبار موردنیاز بیمه تامین اجتماعی سال آینده کشاورزان تامین شود.

عباس پاپی‌زاده عوارض بر واردات میوه‌های لوکس را در جلوگیری از واردات بی‌رویه این محصولات به کشور موثر دانست و افزود: کمیسیون تلفیق مجلس با وضع عوارض بر این محصولات به‌دنبال آن است تا از این محل بیمه سال آینده کشاورزان تامین اعتبار شود.

وی درباره اعتبارات بیمه محصولات کشاورزی گفت: یکی دیگر از اقدامات خوب کمیسیون تلفیق مجلس افزایش مبلغ یک‌هزارمیلیارد تومان به اعتبارات بیمه محصولات کشاورزی است. این درحالی است که تاکنون بودجه تخصیص یافته به بیمه محصولات کشاورزی که هرساله مبلغ 150میلیارد تومان بود، کفاف خسارات ناشی از بلایای طبیعی همچون سیل، سرمازدگی و افزایش گرما را نمی‌داد و بیمه در اواسط سال با مشکلاتی مواجه می‌شد، بنابراین نیاز بود تا مبلغی به این اعتبارات اضافه شود.

وی با بیان اینکه دولت باید اعتبار صندوق بیمه و خسارت‌ها را همتراز سازد، گفت: امسال کمیسیون تلفیق مجلس ناچار شد این بودجه را اصلاح کند و مبلغ 150میلیارد تومان را به 1150میلیارد تومان برساند تا حداقل بخشی از تعهدات بیمه‌یی 6 تا 8ماه سال آینده محقق شود، البته معتقدیم این مبلغ کفاف خسارات کل سال بخش کشاورزی را نمی‌دهد.


تعلل دوماهه، عامل تاخیر صادرات به روسیه

فارس دستیار مدیرکل سرویس نظارت بر بهداشت گیاهی و دامی روسیه گفت: ما پروتکل در مورد عرضه محصولات گیاهی را در ماه دسامبر تهیه کردیم ولی من نمی‌توانستم آن را امضا کنم به‌دلیل آنکه همتایان ایرانی نسخه فارسی آن را آماده نکرده بودند. الکسی الکسسنکو، دستیار مدیرکل سرویس نظارت بر بهداشت گیاهی و دامی روسیه ضمن بیان این مطلب گفت: این اداره پیش از این اجازه داد که 20شرکت فرآوری محصولات ماهی ایرانی عرضه محصولات خود به روسیه را آغاز کنند. الکسسنکو در کنفرانس RosIranProdImport در مسکو گفت: «ما پروتکل در مورد عرضه محصولات گیاهی در ماه دسامبر تهیه کردیم ولی من نمی‌توانستم آن را امضا کنم به‌دلیل آنکه همتایان ایرانی نسخه فارسی آن را آماده نکرده بودند. امیدوارم که این سند در ۱۰روز دیگر به امضا برسد هنگامی که هیات نمایندگان ما در ایران حضور داشته باشد». شایان ذکر است که در هفته گذشته مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه اظهار داشت که تهران امیدوار است که سرویس نظارت بر بهداشت گیاهی و دامی روسیه برای عرضه گوشت و فرآورده‌های لبنی ایرانی در اواخر ماه فوریه یا در اوایل ماه مارس مجوز صادر کند.


ورود ۲۰قلم داروی ایرانی به بازار دارویی کشور

مهر مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از ورود ۲۰ قلم داروی جدید تولید داخل به بازار دارویی کشور خبر داد.

دکتر مهدی پیرصالحی در گفت: این داروهای جدید در دوزهای مختلف و برای نخستین‌بار وارد بازار دارویی کشور می‌شوند.

وی با اعلام اینکه این داروها برای بیماران مبتلا به ‌ام‌اس، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی کاربرد دارد، افزود: حدود ۵ تا ۶قلم از این داروها مربوط به بیماران مبتلا به سرطان است.

پیرصالحی با اعلام اینکه واردات این قبیل داروها هزینه‌بر است، تاکید کرد: با تولید این داروها در داخل کشور، صرفه‌جویی زیادی در زمینه واردات دارویی انجام می‌شود.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو به داروی گلاتیمر برای بیماران مبتلا به ‌ام‌اس اشاره کرد و گفت: این دارو قبلا در دوز ۲۰میلی عرضه می‌شد که هم‌اکنون تولید جدید آن در ۴۰میلی عرضه می‌شود که باعث کاهش مصرف دارو و همچنین راحتی استفاده از آن برای بیماران می‌شود.

وی در ارتباط با صادرات این داروها نیز اظهار داشت: ابتدا باید این داروها در داخل کشور عرضه و مصرف شوند تا بتوان زمینه صادرات آنها را فراهم آورد.


وجود واسطه‌ها علت افزایش قیمت محصولات کشاورزی

باشگاه خبرنگاران هدایت‌الله میرمرادزهی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، درخصوص سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی گفت: از گذشته تا امروز وضعیت بازار خریدوفروش محصولات کشاورزی بسیار آشفته بوده است.

وجود سازمان میادین و تره‌بار باعث شده سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی به مقدار کلان به واسطه‌ها برسد و فقط سهم ناچیزی از آن نصیب کشاورزان و تولیدکنندگان بشود.

وی در ادامه افزود: برای تقسیم مناسب سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی باید بازارهای مستقیم به‌صورت تولید‌به‌مصرف فراهم شود تا سودهای کلان از آن واسطه‌ها نشود.

میرمرادزهی درخصوص تاثیر واسطه‌ها بر قیمت‌ها گفت: وجود چنین واسطه‌هایی در بازار محصولات باعث افزایش قیمت فرآورده‌های کشاورزی می‌شود و مصرف‌کنندگان مجبور به پرداخت قیمت‌های گزاف برای خرید تولیدات کشاورزی می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر