صنعت داروسازی نیازمند نوسازی است

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۲۳

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر کاهش واردات دارو به کشور در عین حال بر لزوم افزایش صادرات دارویی تاکید کرد.

دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم معرفی داروهای جدید صنایع دارویی کشور گفت: امروز 12محصول با 20شکل دارویی توسط 8شرکت دارویی معرفی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به گفته وی، امروزه آنچه قدرت‌آفرین است دانش، فکر بشر و تلاش روزافزون است. زیبنده آن است که مرزهای دانش را پشت‌سر بگذاریم.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از سازمان غذا و دارو همچنین شرکت‌های داروسازی جهت کمک به دولت در ماه‌های آغازین فعالیت و پشت‌سر گذاشتن التهاب‌های دارویی، گفت: مجموعه تلاش‌های انجام شده باعث آبرومندی دولت و آرامش مردم در طول یک سال‌ونیم گذشته شده است.

وی افزود: طرح تحول سلامت در ادامه رفع مشکلات دارویی شکل گرفت چراکه اگر قدم اول را صحیح برنمی‌داشتیم و سیاست‌گذاران ثمرات آن را نمی‌دیدند، امکان حمایت از طرح تحول وجود نداشت.

وی در عین حال به حاشیه‌های حوزه دارو اشاره کرد و گفت: در حوزه‌ دارو همواره حاشیه وجود داشته است، امروز به کاهش واردات دارو به کشور افتخار می‌کنیم و در عین حال تسلیم سر و صداها و هیاهو‌ها نمی‌شویم. البته بخشی از این موارد خیرخواهانه است اما بخشی دیگر نیز ضدیت با برنامه‌های دولت همچنین کاهش دسترسی مردم به داروست. به هیچ قیمت زیر بار مباحث این‌چنینی نمی‌رویم. ما باید تولید داخل را تقویت کرده و از آن حمایت کنیم.

وزیر بهداشت در این راستا تاکید کرد: جایی که مردم با پزشک در ارتباط هستند و پزشک برای آنها دارو تجویز می‌کند باید داروی آنها در دسترس‌شان باشد. مسوولیت این دسترسی نیز با ماست. دسترسی مردم شرط اول این حوزه است. نباید اجازه دهیم به بهانه‌ کاهش واردات، کمبودی در بازار دارویی کشور ایجاد شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه به‌صورت کامل حاشیه‌ها را رصد می‌کنم، ادامه داد: بخشی از مشکلات مربوط به خود خانواده دارویی است. سازمان غذا و دارو موظف است این حاشیه‌ها را بی‌پاسخ نگذارد چراکه سلامت مردم شوخی‌بردار نیست. جایی که کسانی بخواهند حاشیه درست کنند طبیعی است از ابزارهای قانونی آن حوزه حتما استفاده می‌شود.

وزیر بهداشت در عین حال به فعالیت شورای فناوری بر دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: بسیاری از صاحب‌نظران، تولیدکنندگان، اساتید، نمایندگان سندیکا و وارد‌کنندگان دارو عضو این شورا هستند. تصمیم‌های خوبی نیز در این شورا گرفته شده است؛ اینکه در حوزه داروهای بایو تکنولوژی حداقل 60درصد قیمت برند را تضمین کردیم قدم خوبی است. همچنین 75درصد قیمت برند برای اقلام پرهزینه در واردات را پرداخت می‌کنیم که این هم قدم خوبی است.

وی همچنین گفت: به هر شرکتی هم که درمورد واکسن سرمایه‌گذاری می‌کند قیمت منطقه‌یی را به‌عنوان کف می‌پذیریم. این قدم هم بسیار خوب است. پس از بستر‌سازی دولت، قدم اصلی را باید‌ خود شما تولید‌کنندگان بردارید. هاشمی با تاکید بر لزوم حضور صنعت داروسازی کشور در خارج از مرزها گفت: اگر می‌خواهیم صنعت داروسازی کشور پیشرفت کند شرکت‌های دارویی باید به آن طرف مرز قدم گذارند. در داخل فضایی برای رقابت کردن نیست. اینکه سوبسیدهایی در رقابت با یکدیگر به شرکت‌های پخش و مصرف‌کنندگان پرداخت شود، زیبنده نیست.

هاشمی خطاب به داروسازان هم گفت: صحیح آن است که به خارج از مرزها هجرت کنید و سرمایه‌گذاری اصلی‌تان در آن سوی مرز باشد. در این صورت اطمینان مردم تقویت می‌شود که تولید داخل در بیرون از کشور نیز مشتری دارد. از طرفی ارزآوری آن نیز به سود کشور است و در عزتمندی ایران و تشویق دانشمندان کمک موثری خواهد داشت. در عین حال استانداردهای تولیدات داخلی ارتقا می‌یابد.

وزیر بهداشت ضمن نامناسب خواندن حجم صادرات دارویی کشور گفت: برنامه‌ وزارت بهداشت برای صادرات آن است که رقم صادرات تا سه سال آینده به 500میلیون دلار و در 10سال آینده به 1500میلیون دلار برسد. این آمار و ارقام جاه‌طلبانه نیست. خود شرکت‌ها باید برای صادرات پیشقراول باشند. در حوزه صادرات دارو تقریبا کاری نکرده‌ایم اما اکنون همه فرصت‌ها فراهم است. بازارهای افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، آسیای مرکزی و بخشی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بازارهای خوبی هستند. این درحالی است که رقم صادرات ما نسبت به توانمندی‌های‌مان ناچیز است.

هاشمی تاکید کرد: در عین حال صنعت داروسازی نیازمند نوسازی است. اما نباید بنشینید که دولت این کار را انجام دهد. دولت باید تسهیلات بپردازد و این کار را نیز خواهد کرد. هزینه و فایده بخش سلامت اکنون در دنیا بی‌رقیب است، اما متاسفانه روزبه‌روز بار بیماری‌ها در کشور افزایش می‌یابد و جمعیت مسن‌تر می‌شوند. اما در مقابل در فایده سهم ما بسیار کم است. حیف است که از این فرصت استفاده نشود. امیدوارم در سال آینده کار اصلی ما صادرات باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر