دولت به‌دنبال محو مرزهای طب قدیم و جدید

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۳۰

فعالیت ما به این سمت است که تنوع دستجات و تعداد فرآورده‌های خود را زیاد کنیم تا در بازار دارویی تمام نیازها را برآورده کنیم

گروه غذا و دارو مریم بورقانی

داروهای طبیعی و سنتی نه‌تنها جایگزین‌های خوبی از نظر ایرانی‌های نیمه‌سنتی یا به‌عبارت بهتر در گردنه عبور از سنت، هستند بلکه از دید تجاری هم می‌تواند کمک بزرگی برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی در بخش دارو باشد. استفاده روش‌مند و باقاعده از داروهایی که ریشه طبیعی دارند و نظارت دقیق سازمان‌ها و نهادهای متولی بر سر آنها می‌تواند از هزینه‌های احتمالی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی در بخش دارو کمی کم کند. همان‌طور که از بار دوش کشوری مانند چین کاست. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم به نظر می‌رسد به توسعه بازار این بخش توجه ویژه دارند. آخرین اقدام هم دادن مجوز به تاسیس داروخانه‌های گیاهی بود. هرچند که بسیاری از فعالان بازار دارو نقدهایی به این نمونه‌های جدید کسب‌و‌کار درمانی داشتند اما دکتر امیرحسین جمشیدی، مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو، چنین اعتقادی ندارد. وی در گفت‌وگوی اختصاصی با «تعادل» گرچه سعی می‌کند از پاسخ صریح به سوالات طفره رود اما درنهایت موضع سازمان غذا و دارو را درباره توسعه بازار داروهای سنتی و طبیعی مثبت ارزیابی می‌کند؛ ‌ظاهرا وزارت بهداشت به‌طور کلی به‌دنبال محو مرزهای طب قدیم و جدید و درنتیجه توسعه بازار داروهای سنتی و طبیعی است.

یکی از تازه‌ترین تغییراتی که در بازار داروهای سنتی کشور ایجاد شد، تاسیس داروخانه‌های گیاهی بود؛ به نظر شما به‌عنوان مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو، عرضه داروهای گیاهی در داروخانه‌های فعلی کشور با چه مشکلاتی روبه‌رو است که نیاز به تاسیس داروخانه‌های گیاهی در کشور وجود دارد؟

ما همه‌گونه مستندات قانونی برای فعالیت‌هایی که داریم تهیه کرده‌ایم و اگر فرآورده‌های ما بتوانند از خود دفاع کنند هیچ چیز نمی‌تواند به فعالیت و تصمیم ما خدشه وارد کند. به‌هر‌حال یک‌سری آیین‌نامه و قوانین در سازمان غذا و دارو وجود دارد و آنهایی که قصد فعالیت در این عرصه را دارند می‌توانند بر مبنای آنها فعالیت‌هایشان را پی بگیرند. از نظر اداره کل فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، گیاهان دارویی جزو فرآورده‌های طبیعی محسوب می‌شوند؛ برای مثال حیوان، معدن منبعث از طبیعت است حتی می‌تواند با حیوان و معدن تلفیق شود و بازهم در ذیل دارو‌های طبیعی قرار بگیرد مهم این است که ماده موثر این دارو طبیعی باشد. دیگر مهم نیست به‌صورت چه فرآورده‌یی وارد بازار می‌شود. می‌تواند ژل، کرم، قرص، شربت یا حتی کپسول باشد مهم این است که در سازمان غذا و دارو فرآورده‌های طبیعی که گیاهان هم جزو آنها هستند و همین‌طور داروهای سنتی؛ در مسیری جدا از داروهای شیمیایی و صنعتی بررسی می‌شوند.

اجازه دهید سوالم را طور دیگری مطرح کنم؛ تاسیس داروخانه‌های گیاهی چگونه از مصرف غیرمنطقی داروهای گیاهی پیشگیری می‌کند؟

به‌طور کلی علاقه مردم کشور ما به استفاده از فرآورده‌های طبیعی و سنتی بسیار زیاد است و روز‌به‌روز افزون‌تر هم می‌شود لذا فعالیت ما به این سمت است که تنوع دستجات و تعداد فرآورده‌های خود را زیاد کنیم تا در بازار دارویی تمام نیازها را برآورده کنیم و به‌اصطلاح جنس‌مان جور باشد و هیچ رده درمانی را از قلم نیندازیم. در‌واقع ما باید به دسته‌بندی‌های درمانی مختلف وارد شویم و این جز با صداقت امکان‌پذیر نیست؛ صداقت برنده‌ترین ابزار است یعنی اگر در بروشور دارویی می‌نویسیم این دارو به فلان درد می‌خورد باید حتما یادآوری کنیم که پاسخگوی فلان درد هم نیست! جغرافیا و فرهنگ کشور ما به طبیعت نزدیک است و به آن افتخار هم می‌کنیم. مردم هم به این نکته توجه و باور دارند.

راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی چه مزایایی را به‌دنبال خواهد داشت؟ انجمن داروسازان به دو دلیل، مخالف تاسیس این داروخانه است دلیل نخست، مقرون‌به‌صرفه نبودن این داروخانه‌ها برای داروسازان است و دوم اینکه رییس انجمن داروسازان ادعا می‌کند، تاسیس این داروخانه مجداد منجر به فروش داروهای شیمیایی خواهد شد. پاسخ شما به این واکنش‌ها چیست؟

از نظر ما دسته‌بندی که برخی فعالان بازار درمان با عنوان طب جدید و طب قدیم دارند اصلا معنی ندارد. این دو طب باهم معنا پیدا می‌کنند و حیات دارند. وزارت بهداشت هم دارد این بحث را پیش می‌برد که اصلا طب قدیم و جدید وجود نداشته باشد.

وضعیت داروهای گیاهی را در نظام سلامت چگونه ارزیابی می‌کنید؟ صنعت داروسازی ما در‌حال‌حاضر تا چه حد مبتنی بر طب سنتی است؟

البته فرآورده‌های گیاهی و سنتی دو تعریف مجزا دارند. همان‌طور که گفته شد داروی گیاهی جزو فرآورده‌های طبیعی محسوب می‌شود و منبعث از طبیعت است و فرآورده‌های سنتی فرآورده‌هایی هستند که به‌صورت متواتر در کتب سنتی مرجع مورد نظر سازمان غذا و دارو است و 26جلد کتاب در این باره آمده است؛ این فرآورده‌ها با سیستم‌های نوین داروسازی می‌توانند همراه شوند و با جدیدترین متدها در داروسازی می‌توانند به قرص و کپسول و... تبدیل شوند. به‌علاوه، براساس فرمول جهانی 96دسته بیماری وجود دارد که با بررسی آنها متوجه شده‌ایم در چه دسته‌هایی دارو داریم و در چه دسته‌هایی دارو نداریم؛ این مساله هم برای تجویز پزشکان مهم است که بدانند چه داروهایی را می‌توانند تجویز کنند و هم برای شرکت‌های تحقیقاتی که ایده برای کار

داشته باشند.

در‌حال‌حاضر عطاری‌ها رقیب سنتی کارخانه‌های داروسازی گیاهی به‌شمار می‌روند به‌نظر شما تاسیس داروخانه‌های گیاهی می‌تواند از فعالیت عطاری‌ها به‌ویژه در بحث تشخیص و درمان جلوگیری کند؟

واقعیت این است به هر کسی که ادعایی می‌کند نباید اعتماد کرد وقتی کسی می‌گوید من سرطان درمان می‌کنم،‌ ام‌اس و هر بیماری صعب‌العلاج دیگری را درمان می‌کنم، طرز برخورد صحیحی از نظر ما نیست. به‌همین دلیل هم هست که ما یک‌سری درخواست از مدعیان داریم تا سره از ناسره مشخص شود. کسی گفت من ایدز را درمان می‌کنم گفتم مدرک و مستندات بیاور، گفت طرحم را می‌دزدند. رفت و 2سال بعد آمد، گفت فلانی این مطلب نه در فرهنگ قدیمی ما وجود دارد و نه در کتابی آمده این شیوه درمان را کسی در خواب به من گفته است طبیعی است بنده به‌عنوان مسوول این اداره باید بتوانم ادعای کسی که رویا دیده را از کسی که 80سال در آزمایشگاه خاک خورده تشخیص دهم و تنها راه تشخیص ارایه مدارک مستند و علمی به‌همراه مدارک آزمایشات بالینی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر