اخبار

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۲

نسخه‌های پزشکی الکترونیکی می‌شود

تعادل| رییس سازمان غذا و دارو مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال آتی در راستای ادامه روند طرح تحول سلامت در حوزه غذا و دارو را تشریح کرد. دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو در توضیح برنامه‌ریزی‌های این سازمان برای سال آتی در راستای ادامه طرح تحول در حوزه غذا و دارو گفت: مهم‌ترین کاری که سال آینده خواهیم داشت بحث پورتال سازمان غذا و دارو یا همان سامانه رد و رهگیری داروست. این سامانه در تمام حوزه‌های غذا و دارو کاربردی جدی خواهد داشت و لازم است در سال 94 اجرایی شود. وی در این باره افزود: راه‌اندازی این پورتال از امسال آغاز شده و درحال پیگیری است. امیدواریم تا قبل از پایان سال این پورتال اجرایی شود. هرچند کار سختی است اما درصورت اجرایی شدن آن، تمام فرآیندها به‌صورت الکترونیکی و شفاف انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه مشتریان نخواهد بود؛ چراکه این امر خود می‌تواند منشأ تخلف و فساد باشد. البته ممکن است عملیاتی شدن تمام بخش‌های این پورتال دو تا سه سال زمان ببرد. وی با بیان اینکه اکنون هم بخشی از اقدامات سازمان غذا و دارو به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود، گفت: الکترونیکی شدن تمام فرآیندها، بزرگ‌ترین گام در زمینه شفاف‌سازی امور است و بروز تخلفات احتمالی را نیز به حداقل ممکن کاهش می‌دهد. اما سال 94 سالی است که این موضوع باید به بار بنشیند. دیناروند در این باره افزود: در مورد نسخه الکترونیک و الکترونیکی شدن نسخ طرح پایلوت ما اجرا خواهد شد. در این مورد سه شهر انتخاب شده و درحال حاضر دو شهر آن قطعی شده که شهرهای جهرم در فارس و پاوه در استان کرمانشاه است. در مورد شهر سوم نیز سه گزینه وجود دارد که بالاخره یکی از آنها انتخاب شده و امسال پایلوت می‌شود. وی ادامه داد: سال آینده هم این طرح در یکی از این شهرها قطعی شده و در استان مربوطه پایلوت می‌شود و یک سال ادامه می‌یابد. پس از آن نیز وقتی که به نتیجه رسید طی دو تا سه سال کشوری می‌شود. دیناروند گفت: البته درکنار این دو کار بسیار مهم سایر وظایف سازمان مانند حمایت از بیماران، دسترسی مردم به دارو و تجهیزات پزشکی، صیانت از سلامت و ایمنی فرآورده‌های سلامت کارهایی است که باید انجام دهیم و بی‌تردید انجام خواهیم داد.

دیناروند درباره برنامه‌های نظارتی سازمان غذاو دارو در سال 94 نیز اظهارکرد: برنامه‌های نظارتی ما طبق قانون همیشه انجام می‌شود. اما باید از ابزارهای نوین و مدرن برای توسعه نظارت‌هایمان استفاده کنیم. برای مثال ما طرحی داریم که درحوزه شناسایی آلاینده‌ها و تقلبات در حوزه غذاست و تقریبا 18میلیارد تومان برای این کار هزینه خواهیم کرد تا آزمایشگاه مرجع در تهران و آزمایشگاه‌های قطب در 10 استان دیگر را تقویت کنیم و از این طریق بتوانیم سرعت شناسایی آلاینده‌ها و سموم را افزایش دهیم.


در سال 1415 جمعیت سالمند و جوان برابر می‌شود

فارس| رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۱۵ جمعیت سالمند و جوان برابر شود؛ این درحالی است که الگوی سالمندی ما زنانه خواهد شد به این معنا که ۸۵ مرد در برابر ۱۰۰زن سالمند وجود خواهد داشت.

محمدجواد محمودی در همایش خانواده و جمعیت گفت: 23درصد از جمعیت کشور زیر 15سال است که اگر این جمعیت طبق بررسی‌های علمی کمتر از 25درصد باشد دیگر جمعیت جوانی شمرده نمی‌شود در واقع ما میانسال هستیم و به سمت سالخوردگی می‌رویم. وی ادامه داد: در زمانی نرخ زاد و ولد و مرگ ‌و میر بالا بود و همدیگر را خنثی می‌کردند، در زمانی نرخ باروری بیشتر شد و مرگ و میر به‌دلیل پیشرفت‌های پزشکی کاهش یافت اما مرحله‌یی وجود دارد که در آن هر دو نرخ کاهش یافته در این صورت است که سالخوردگی ایجاد می‌شود. محمودی گفت: در سال 90 میانه سنی در کشور 27سال شناخته شده درحالی که نرخ سالمندان که در سال 85 یک میلیون و 600 هزار نفر بود در سال 90 به 6 میلیون و 160هزار نفر رسید. رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه افزود: در سال 85 نرخ باروری 1.8 بوده که باید به 2.1 برسد این درحالی است که هم‌اکنون تمام عوامل در کشور ضدبارداری فعالیت می‌کنند. وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود درصد افرادی بالای 60 سال طی سال‌های آینده به 52 درصد برسد و نرخ جمعیت سالمند و جوان برابر شود به‌طوری که در سال 1415 به ازای هر 100سالمند 100نفر جمعیت 15ساله وجود داشته باشد در این صورت ایران از سالمندترین کشورهای دنیا خواهد شد.


کشف یک میلیون قرص ترامادول در گمرک گناوه

تعادل| ماموران گمرک گناوه از یک فروند لنج باری تعداد یک میلیون و 398هزار عدد قرص ترامادول کشف کردند. به گزارش روابط عمومی گمرک ایران منصور بازیار، مدیرکل گمرک گناوه افزود: این لنج علاوه بر این قرص‌ها حامل 160دستگاه‌گیرنده ماهواره‌یی ممنوعه، 4هزار و 800 عدد اسپری فلفل، 2هزار و 800 عدد شوکربرقی ممنوعه و 44 قوطی 500 میلی لیتری مشروبات الکلی هم بود که با درایت و تیزهوشی ماموران زحمت‌کش این گمرک کشف و ضبط شد.

وی افزود: این لنج باری از دوبی عازم اسکله گناوه شده بود و ذی‌نفعان به‌صورت ماهرانه‌یی در قالب کالاهای مجاز ملوانی قصد داشتند این کالا‌ها را وارد کشور کنند که از ورود به داخل کشور جلوگیری به‌عمل آمد. بازیار ادامه داد: با توجه به تاکیدات مکرر کرباسیان، رییس کل گمرک ایران هم‌اکنون مبارزه با پدیده شوم و زیانبار قاچاق کالا و کالاهایی که امنیت و سلامت جامعه را تهدید می‌کنند با جدیت در گمرکات پیگیری می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر