توافق با وزارت نیرو برای احیای اراضی کشاورزی خوزستان

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۱

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای احیا و بهسازی 300هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان با وزارت نیرو به توافق رسیدیم.

محمود حجتی اظهار کرد: در بحث کشاورزی، اراضی کشاورزی بهره‌وری پایینی دارند و اگر به روش سنتی آبیاری شوند، روزبه‌روز شاهد پایین‌تر آمدن بهره‌وری آنها خواهیم بود و به‌دلیل وضعیتی که زمین‌ها از نظر آمادگی پایین دارند، تولیدات کشاورزی کاهش می‌یابد.

وی ادامه‌ داد: درصورتی که زمین‌ها آماده شوند و آبرسانی به اراضی کشاورزی صورت گیرد، قادر خواهیم بود ظرفیت تولید را افزایش دهیم؛ به‌طوری‌که در فاز نهایی طرح احیا و بهسازی اراضی کشاورزی استان 9میلیون تن محصولات خام کشاورزی تولید خواهد شد که می‌توانیم این محصولات را به انواع مختلف فرآوری کنیم.

وزیر کشاورزی درخصوص ریخته شدن پساب به تالاب‌ها، ازجمله تالاب شادگان گفت: پساب سه طرح شرق کارون به تالاب شادگان ریخته می‌شود. این درحالی است که کانالی در سال79 مطرح و اجرا شده و قرار بود پساب‌ها از طریق این کانال به دریا منتقل شود اما به‌دلیل خشک شدن بخشی از تالاب، مردم منطقه موافق این اقدام نیستند.

حجتی اظهارکرد: آبی که اکنون برای احیای تالاب درنظر گرفته شده، آب شیرینی است که از کارون برداشت و وارد تالاب می‌شود و این اقدام به این دلیل انجام می‌شود که تالاب مشکل آب دارد. وی ادامه‌ داد: قرار است در یک بررسی علمی و کارشناسی پساب‌هایی که وارد تالاب شادگان می‌شود مورد ارزیابی قرار بگیرد و درصورتی که از نظر کارشناسان محیط‌زیست مشکل زیست‌محیطی نداشته باشد، به دریا منتقل نشود. امیدوار هستیم با پشتوانه‌یی که دولت دارد اقداماتی که نقش بسیاری در توسعه استان داشته باشند، به سرانجام برسند که مشارکت مردم در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر