تورم کاذب اعتبارات 94 سلامت

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۳

ایسنا معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: مجموع اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه 1394 در نگاه اول رشدی مناسب را نشان می‌دهد، اما تحلیل نهایی ارقام پیش‌بینی شده در لایحه و ترکیب آنها مبین آن است که رشد اعتبارات هزینه‌یی بخش سلامت تنها 5.5درصد است.

طاهر موهبتی افزود: یکی از مهم‌ترین احکام برنامه پنجم توسعه در این‌باره بند ب ماده 34 است که به موجب آن برای تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینه‎های مستقیم مردم به حداکثر معادل 30درصد هزینه‎های سلامت، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی درمانی، کمک به تامین هزینه‎های تحمل‎ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‎العلاج، تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی درمانی به درآمد اختصاصی و کمک به تربیت، تامین و پایداری نیروی انسانی متخصص موردنیاز، 10درصد خالص کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‎ها علاوه بر اعتبارات بخش سلامت افزوده می‎شود.

موهبتی گفت: آنچه که موجب این تصور شده که اعتبارات بخش سلامت 70درصد رشد داشته، رشد 112درصدی ارقام درآمد اختصاصی در لایحه سال 1394 است. به عبارت دیگر پیش‌بینی شده است که در سال 1394 بخش سلامت بیش از دو برابر سال 1393 فروش خدمت و در نتیجه درآمد خواهد داشت اما این پیش‌بینی باتوجه به سایر ارقام مندرج در لایحه، تحقق‌یافتنی نیست. درآمد اختصاصی بخش سلامت عمدتا مربوط به فروش خدمات سلامت است که هزینه آن از دو بخش شامل پرداختی از سوی بیمه‌های درمانی و پرداختی مستقیم از سوی مردم تامین می‌شود. مهندس موهبتی یادآور شد: البته علاوه بر اعتبارات فوق مبلغ 48هزارمیلیارد ریال نیز از منابع هدفمند کردن یارانه‌ها بدون تغییر نسبت به اعتبار قانون بودجه سال 1393 به بخش سلامت اختصاص یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر