تولید سالانه 45 کیلوگرم مرکبات به ازای هر ایرانی

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۷


ایرنا مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهادکشاورزی وضعیت تولید مرکبات را مناسب دانست و گفت: هم‌اکنون به ازای هر ایرانی سالانه 45کیلوگرم انواع مرکبات همچون پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش و گریپ‌فروت در کشور تولید می‌شود.

ابوالقاسم حسن‌پور افزود: در دنیا سرانه تولید مرکبات برای هر نفر 10کیلوگرم است بنابراین میزان تولید مرکبات در ایران 5/4 برابر سرانه تولید این میوه در جهان است.

وی اظهار داشت: تولیدات میوه کشور ما از لحاظ میزان تولید، کیفیت و سلامت از وضعیت مطلوبی برخوردار است به‌طوری که بخشی از مازاد بر نیاز داخل این محصولات به برخی از کشورهای جهان صادر می‌شود.

به‌گفته وی، هم‌اکنون 30‌هزارتن پرتقال برای شب‌عید و ایام نوروز توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ذخیره‌سازی شده که این روند تا ماه‌های پایانی سال ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد: بخشی از مرکبات و پرتقال موردنیاز شب‌عید و ایام نوروز نیز توسط باغداران در سردخانه‌ها و انبارها ذخیره‌سازی می‌شود و مشکلی درخصوص تامین این میوه در ماه‌های اسفند93 و فروردین و اردیبهشت94 نداریم.

وی درباره وضعیت تولید میوه کشور گفت: امسال حدود دومیلیون و 500‌هزارتن پرتقال در 170‌هزار هکتار، 670‌هزارتن نارنگی در سطح 43‌هزار هکتار، معادل 420‌هزارتن لیموشیرین در 25‌هزار هکتار و 427‌هزارتن لیموترش در سطح 28‌هزار هکتار از اراضی کشور کشت شده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی اضافه کرد: در سال جاری میزان تولید پرتقال و نارنگی نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته اما در تولید لیموشیرین با پنج‌درصد افزایش و لیموترش 10 تا 15درصد کاهش مواجه شده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر