اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۲۷

قفل یارانه صنعت باز می‌شود

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد سهم صنعت از هدفمندی یارانه‌ها در قالب یارانه سود تسهیلات به‌زودی پرداخت شود.

به گزارش مهر، حسین ابویی مهریزی گفت: براساس مصوبه هیات وزیران مبلغ 1200میلیارد تومان برای سال1393 سهم صنعت از هدفمندی یارانه‌هاست که در قالب یارانه سود تسهیلات برای بخش صنعت پیش‌بینی شده است. وی اظهار کرد: پس از تخصیص منابع به وزارت صنعت، معدن و تجارت، با هماهنگی معاونت‌های امور صنایع و امور معادن و صنایع معدنی ایران، واحدهای تولیدی برای دریافت سرمایه در گردش یا بازسازی و نوسازی تجهیزات به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد تا از این تسهیلات یارانه‌یی برخوردار شوند. ابویی مهریزی گفت: برنامه‌ها و سیاست‌های هزینه‌کرد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دراختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری قرار گرفته است. معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد، هرچه سریع‌تر این مبلغ دراختیار این وزارتخانه قرار گیرد تا اقدامات اجرایی آن آغاز شود.


پیش‌بینی رشد جهشی برای بخش معدن و صنایع معدنی

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیش‌بینی رشد 6‌درصدی برای معدن و صنایع معدنی خبر داد و گفت: در حوزه معدن رشد یک‌درصدی و در حوزه مجموعه معدن و صنایع معدنی رشد 6‌درصدی در نیمه دوم سال پیش‌بینی شده است. کرباسیان در گفت‌وگو با مهر افزود: پیش‌بینی ما این است که باتوجه به سرعت اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های معدن و صنایع معدنی رشد این بخش در سال‌های آتی از جهش چشمگیری برخوردار باشد. وی تصریح کرد: باتوجه به عنایت دولت و فضای خوبی که در اقتصاد کشور حاکم شده، تصور ما این است که بخش معدن و صنایع معدنی رونق گیرد. به گفته کرباسیان، البته امسال رشد بخش معدن و صنایع معدنی جهشی نخواهد بود، اما پیش‌بینی می‌شود که سال آتی با سرعت‌گرفتن پروژه‌ها رشد جهشی را شاهد باشیم. به اعتقاد وی، سرمایه‌گذاری تنها راه رسیدن به جهش در رشدهای بخش معدن و صنایع معدنی است که البته مدیریت را نیز نباید نادیده گرفت.


احیای 40‌درصد واحدهای صنعتی تا سال آینده

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: راه‌اندازی 14هزار واحد صنعتی متوقف شده به‌معنای ایجاد اشتغال برای 112‌هزار نفر است. طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده اگر روال به‌خوبی پیش رود تا سال آینده، 40‌درصد پروژه‌های متوقف‌شده که حدود 5600 واحد هستند، هر یک با دریافت 600میلیون تومان تسهیلات احیا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی سیدابریشمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سازمان صنایع کوچک در سال1343 و با ماموریت کمک به ایجاد صنایع کوچک در 11منطقه ویژه اقتصادی، تکمیل زیرساخت‌ها، ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ایجاد مراکز کسب‌و‌کار و توسعه بازار بخشی احداث شدند. وی افزود: واحدهای تولیدی دارای ظرفیت اشتغال کمتر از 50 نفر جزو صنایع کوچک قرار می‌گیرند و سهم صنایع کوچک 92‌درصد از کل صنایع موجود است که برای یک‌میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: 14‌هزار واحد صنعتی به‌دلیل وجود مشکلات تکنولوژی و نقدینگی طی 15سال اخیر متوقف شده‌اند که اکثر آنها بین سال‌های 1384 الی 1392 اتفاق افتاده است و 70‌درصد این توقف به‌دلیل وجود مشکلات نقدینگی بوده است که می‌توان به‌صراحت اعلام کرد که با تامین تسهیلات بخش اعظمی از این مشکلات حل شود.


شرط استفاده از خمیرمرغ در فرآورده‌های گوشتی

نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد شرط استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی را اصلاح شیوه تولید اعلام کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد تمام هوش و حواس خود را درخصوص سلامت لبینات جمع کرده است، از این‌رو، مردم نگران وجود روغن پالم در لبنیات نباشند.

پیروزبخت در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اگر روش‌های تولید خمیر مرغ اصلاح شود، امکان استفاده آن در فرآورده‌های گوشتی خواهد بود اما هم‌اکنون استفاده از خمیر مرغ با ماهیت فعلی ممنوع است. چراکه خمیر مرغ ویژگی‌های خاصی دارد که اگر همین ویژگی‌ها تغییری نکند استفاده از آن در فرآورده‌های گوشتی مجاز نیست.

به گفته وی، اگر وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد به تفاهمی برسند که روش‌های تولید خمیر مرغ اصلاح شود، امکان ساماندهی در استفاده از فرآورده‌های گوشتی خواهد بود. اما هم‌اکنون خمیر مرغ با ماهیت فعلی که سازمان ملی استاندارد آن را شناسایی کرده، مجاز به استفاده در فرآورده‌های گوشتی نیست.

وی با بیان اینکه برخلاف نظر وزارت بهداشت از سه‌سال پیش سازمان ملی استاندارد اعلام کرده بود که استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی به‌طور کلی ممنوع است، گفت: پس از مذاکرات صورت‌گرفته در حال حاضر استفاده از خمیرمرغ در سوسیس و کالباس و تمام فرآورده‌های گوشتی به‌طور کامل ممنوع اعلام شده و طی کنترل‌های صورت‌گرفته چندین واحد تولیدی کارشان متوقف شده است. از این‌رو، اینکه گفته می‌شود در کالاهایی که دارای نشان استاندارد هستند، خمیر‌مایه یافت می‌شود کاملا منتفی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر