خبر کوتاه

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۶۸

کمبود 8.5 میلیون تنی گندله در کشور

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران گفت: در حال حاضر بخش فولاد با کمبود 8.5میلیون تنی گندله مواجه شده است اما زیرساخت‌های واردات فراهم نیست و بسیاری از بندر‌های ایران قابلیت واردات گندله را ندارند. گندله ماده اولیه برای تولید آهن خام است.

قدیر قیافه، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کمبود گندله در کشور یکی از مشکلات اساسی بخش فولاد است که حل این مشکل نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم در زمینه واردات است چراکه بسیاری از بندر‌های ایران قابلیت واردات گندله را ندارند. وی با بیان اینکه در طرح جامع فولاد برای بخش خصوصی هیچ تکلیفی تعیین نشده است، گفت: دولت باید به بخش خصوصی در این زمینه بها دهد. اگر زیرساخت‌های لازم همچون تامین مالی، رفع تحریم‌ها و غیره در این صنعت ایجاد شود، می‌توان گفت تا چهار سال آینده ایران بتواند در تولید گندله به خودکفایی برسد.

وی با بیان اینکه در بخش سنگ‌آهن با یک موازنه تولید مصرف مواجه هستیم، گفت: میزان تولید سنگ‌آهن نه تنها پاسخگوی نیاز داخل است بلکه قابلیت صادرات را نیز دارد. بیش از 50‌میلیون تن سنگ‌آهن در کشور تولید می‌شود که 26‌میلیون تن آن در داخل مصرف و 24‌میلیون تن صادر می‌شود. رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه این میزان صادرات مازاد مصرف داخلی است، گفت: واحد‌های مصرف سنگ‌آهن در داخل قدرت جذب تمام سنگ‌آهن واحد‌های معدنی را دارند و اگر سنگ‌آهن صادر می‌شود به این دلیل است که قابلیت جذب آن در داخل نیست. وی با اشاره به تدوین سند راهبردی برای تولید و بازار سنگ‌آهن گفت: پس از تدوین این سند، آن را به دولت ارایه خواهیم کرد و امیدواریم در برنامه‌ ششم به توسعه سنگ‌آهن توجه شود.

براساس این گزارش، گندله یعنی گلوله‌های تولید شده از سنگ‌آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس سخت یا پخته می‌شود، گندله ماده اولیه برای تولید آهن خام است.


ضرورت فاصله‌گیری از تولید سنتی

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تولیدکنندگان ما باید از تولید سنتی فاصله بگیرند و به تکنولوژی و تجهیزات روز مجهز شوند تا بتوانند جوابگوی نیازهای بازارهای داخلی و خارجی شوند. به‌گزارش ایسنا، فیروز ابراهیمی، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی اظهار کرد: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، تحریم‌ها برداشته خواهد شد، در این صورت امکان حضور در بازارهای جهانی فراهم می‌شود. فعالان اقتصادی باید خود را برای یک مرحله جدید آماده کنند.

وی با بیان اینکه تولیدات ما از لحاظ کیفیت در بازارهای جهانی باید با سایر کالاها قابلیت رقابت داشته باشند، گفت: دولت، تولیدکنندگان و مردم اجزای سه‌گانه اقتصاد هستند. دولت با حمایت عملی از تولید و تولیدکنندگان برای تولید کالاهای با کیفیت و مردم با مصرف کالاهای تولید داخل می‌توانند به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک کنند. وی با ابراز نگرانی از واردات بی‌رویه کالاهای خارجی، افزود: با واردات یک‌میلیارد دلار کالا ۱۰۰هزار فرصت شغلی نابود می‌شود. ابراهیمی افزود: درصورت لغو تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی و امریکایی به‌سمت بازارهای ایران هجوم می‌آورند، اما این هجوم برای ارسال تولیدات ساخته خودشان است نه ارسال تجهیزات، تکنولوژی و مواد اولیه. مسوولان و مدیران اقتصادی کشور باید واردات را مدیریت کنند تا دانش فنی و مواد اولیه وارد شود. وی با بیان اینکه در بدترین شرایط تحریم، براساس نظرات کارشناسان اقتصادی تنها ۲۰درصد مشکلات اقتصادی از اثرات منفی تحریم‌ها بوده است، اضافه کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اولویت اول ماست و راهبردی است که با محوریت تولید داخلی عملیاتی می‌شود. ابراهیمی به‌کارگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را موجب تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: به‌کارگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مربوط به یک زمان خاص نیست و در زمان تحریم‌ و غیرتحریم ‌می‌تواند بنیان‌های اقتصادی کشور را تقویت کند ولی با اینکه بیش از ۱۰ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری می‌گذرد، دولت هیچ اقدامی برای عملیاتی کردن این راهبرد اقتصادی نکرده است.


اگر کالباس خوک عرضه‌شده قاچاق است

رییس سازمان ملی استاندارد ایران درباره عرضه کالباس خوک و گراز در تهران گفت: هیچ تولیدکننده‌ مجازی از گوشت خوک در تولید فرآورده‌های خود استفاده نمی‌کند و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، قطعا آن فرآورده به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است. نیره پیروزبخت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایران کشوری اسلامی است و رخ دادن چنین موضوعی با عقل جور در نمی‌آید. به‌گفته وی، تشخیص گوشت خوک با سایر گوشت‌ها کار بسیار دشواری است و مصرف‌کننده نمی‌تواند تشخیص دهد. پیروز بخت با تاکید بر اینکه این مساله نمی‌تواند در ایران وجود داشته باشد، اظهار کرد: حتی اگر یک‌درصد هم چنین موضوعی صحت داشته باشد، قطعا سازمان ملی استاندارد با واحدهای تولیدی‌ فرآورده‌های گوشتی که از این نوع گوشت استفاده کنند، برخورد و مقابله خواهد کرد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه کار نظارت بر سلامت گوشت برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: اگر مردم با چنین مساله‌یی روبه‌رو شدند باید برای پیگیری آن را به سازمان مربوطه ارجاع دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر