آمار تعطیلی 14‌هزار واحد صنعتی خوشبینانه است

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۶۷

به فاصله یک روز پس از اعلام آمار تعطیلی 14‌هزار واحد صنعتی از سوی محمدعلی سیدابریشمی، مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، آرمان خالقی عضو هیات‌مدیره خانه صنعت این آمار را «خوشبینانه» خواند و در عین حال گفت این آمار می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد.

بحران نقدینگی بین سال‌های 84 تا 92 موجب شد واحدهای صنعتی زیادی در کشور دچار ورشکستگی شوند. آمارهای وزارت صنعت نیز نشان می‌دهد فعالیت 14‌هزار واحد صنعتی کشور متوقف شده است.

همچنین 22‌هزار واحد صنعتی با ظرفیت کمتر از 50‌درصد کار می‌کنند. 24‌هزار واحد صنعتی هم با ظرفیت 50 تا 70‌درصد به کارشان ادامه می‌دهند.

در مجموع 81‌هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند. از این مجموع 100واحد صنعتی به‌دلیل مشکلاتی مانند عدم‌پرداخت بدهی‌ها توسط بانک‌ها تملیک شده‌اند.

همچنین 70‌درصد از واحدهای صنعتی که ورشکسته یا متوقف شده‌اند در سال‌های بین 84 تا 92 به این وضعیت رسیده‌اند.

در همین حال آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت درخصوص آمارهای ارایه شده در مورد ورشکستگی صنایع کوچک به خبرآنلاین گفت: «باتوجه به دسترسی آقای ابریشمی به آمارهای موجود در شهرک‌های صنعتی می‌توان عنوان کرد که این اعداد می‌تواند به واقعیت بسیار نزدیک باشد این درحالی است که باید به تعداد زیاد تعطیلی واحدهای صنعتی اشاره کرد.»

خالقی افزود: «برخی واحدهای صنعتی در شهرهای بزرگ مانند تهران و اراک و اصفهان شرایط بسیار بهتری دارند زیرا قدرت سرمایه‌گذاری بیشتری دارند و توانسته‌اند گلیم خود را از آب بیرون بکشند، اما واحدهای صنعتی کوچک در شهرهای دیگر کشور شرایط مناسبی ندارند و میزان رکود و تعطیلی در این واحدها بسیار بیشتر است.»

خالقی معتقد است آمارهای ارایه شده بسیار به واقعیت نزدیک است اما متاسفانه در دولت قبل این آمارها کتمان می‌شد و گاهی نیز وزارت صنایع آنها را تایید نمی‌کرد.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت افزود: «600‌میلیون تومان برای بسیاری از واحدهایی که با ظرفیت 30‌درصد هم در حال فعالیت هستند، بسیار کوچک است و قطعا به‌دلیل سرمایه در گردششان دچار ضرر و زیان خواهند شد اما به‌عنوان سرمایه در گردش برای واحدهای کوچک می‌تواند پاسخگو باشد و تکانی به این واحدها بدهد.»

وی با تاکید بر نگاه خوشبینانه در تهیه این تسهیلات اظهار کرد: « نگاه خوشبینانه در خصوص تامین این تسهیلات وجود دارد، از چه منابعی می‌خواهند این تسهیلات را تامین کنند؟ زیرا با بروکراسی که بر بانک‌ها حاکم است این منابع را بانک‌ها به واحدهای تولیدی نمی‌دهند و در این زمینه بانک‌ها تا به‌حال نشان داده‌اند که همکاری نخواهند کرد.»

خالقی گفت: «در دولت قبل بسیاری از تولید‌کنندگان گرفتار برای تسهیلات بانکی ثبت‌نام کردند، بسیاری از این افراد عمدتا رقم‌های زیر یک‌میلیارد تومان برای بازگشت به تولید درخواست کردند، اما بانک‌ها به هیچ عنوان همکاری نکردند.»

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت افزود: «باید بانک‌ها را مجاب کرد در شرایط رکود واقع‌بینانه‌تر به مشکلات تولید‌کنندگان نگاه کنند و دست یاری به سوی آنان دراز کنند؛ اما باز هم تاکید می‌کنم که این ارقام عنوان شده از کجا و به چه صورتی می‌خواهد تامین شود و باید این موضوع برای تولید‌کنندگان روشن و از ابهام خارج شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر