اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۰۰

فهرست کالاها و تجهیزات ساخت داخل اعلام شد

مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعلام و انتشار نخستین فهرست کالاها، تجهیزات، لوازم و فرآورده‌های ساخت واحدهای تولیدی در ارتباط با پروژه‌های صنعتی و معدنی کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، کیومرث فروتنی گفت: این فهرست مشتمل بر دو بخش شامل ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی ثابت و دوار و کالاها و نیز تجهیزات و لوازم برقی، فلزی و الکترونیک است که با همکاری انجمن‌های تولیدی مربوط تنظیم شده است.

به گفته وی، این اقدام در راستای تکلیف ماده 3 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور برای استفاده عموم مردم به‌ویژه مخاطبان ماده 2 آن قانون جهت به‌کارگیری امکانات ساخت داخل برای خرید تجهیزات خارجی جهت رونق تولید و پرهیز از استفاده انواع مشابه خارجی صورت گرفته است.

فروتنی تاکید کرد: این فهرست باتوجه به اطلاعات موجود تنظیم شده و بدیهی است با ارایه اطلاعات جدید از سوی انجمن‌های مربوط و واحدهای تولیدی ذی‌ربط، اطلاعات سایر کالاها و تجهیزات ساخت داخل می‌تواند به این فهرست اضافه شود.


بررسی موانع جذب سرمایه‌ در منطقه آزاد چابهار

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش نیازهای هند و پاکستان یک فرصت استثنایی را برای توسعه چابهار فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، محمدصادق مبرهن در جلسه بررسی چگونگی رفع مشکلات سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه‌گذاری به منطقه آزاد چابهار، خواستار تعدیل نگاه امنیتی به اتباع فعال اقتصادی کشورهای همسایه در منطقه و حل مشکل اقامت سرمایه‌گذاران شد که در درازمدت باعث رشد ترانزیت و جذب سرمایه‌های بیشتر خارجی و موجب پیشرفت و توسعه چابهار و نهایتا استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.

وی همچنین تسهیل سرمایه‌گذاری و نگاه ویژه به مناطق آزاد را در راستای ورود تکنولوژی و فناوری خارجی از طریق مناطق آزاد و بومی‌سازی این فناوری‌ها را موجب دستیابی به اهداف اصلی شکلی‌گیری مناطق عنوان کرد.


قرارداد طراحی نفلین ‌سینیت سراب منعقد شد

قرارداد طراحی و انتقال دانش فنی طرح نفلین‌سینیت سراب پس از گذشت ۱۲ سال از کلنگ‌زنی این طرح در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار آذربایجان شرقی با یک شرکت آلمانی منعقد شد.

به گزارش تسنیم، بر اساس قرارداد منعقدشده که ارزش آن 9 میلیون یورو اعلام شده، شرکت آلمانی متعهد شده ظرف هشت ماه انتقال دانش فنی را به‌انجام رساند تا طرح وارد فاز اجرایی شود و ایمیدرو نیز با سرمایه‌گذاری بالغ بر 650 میلیارد ریال زیرساخت‌های لازم آن را فراهم می‌کند.

با اجرای طرح نفلین‌سینیت سراب که قرار است تامین‌کننده 200 هزار تن پودر آلومینیا و 150 هزار تن نمک صنعتی برای واحدهای صنایع آلومینیوم کشور باشد، برای دو هزار نفر به‌طور مستقیم و 10 هزار نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

مشکل تامین آب در کارخانه سیمان مارگون

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشکل تامین آب کارخانه ۳ هزار و ۳۰۰ تنی مارگون بویراحمد هنوز رفع نشده است.

داریوش دیودیده، اظهار کرد: تا زمانی که مشکل آب این کارخانه رفع نشود امکان افتتاح و بهره‌برداری از آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به‌جد پیگیر رفع مشکل آب کارخانه سیمان مارگون هستم، ابراز کرد: شرکت آب منطقه‌یی تاکنون در این زمینه از هیچ تلاش و همکاری با سازمان صنعت و معدن دریغ نکرده است. دیودیده با اشاره به اینکه کارخانه 3300سیمان مارگون در زمان افتتاح به 7 لیتر آب در ثانیه نیاز دارد، افزود: پیگیریم تا سه‌ماهه دوم سال 94 مشکل آب این کارخانه رفع و افتتاح شود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: متاسفانه رودخانه و چاه آبی که در نزدیکی کارخانه سیمان مارگون باشد وجود ندارد و تاکنون مطالعات در نزدیکی کارخانه جواب نداده است.


آغاز احداث ساختمان‌های جانبی پروژه فولاد غدیر

با آغاز عملیات اجرایی احداث ساختمان‌های جانبی «مجتمع فولاد غدیر کرمان»، ساخت این مجتمع بزرگ فولادسازی کشور به‌طور رسمی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، مناقصه احداث کارخانه فولادسازی غدیر در سال گذشته با ظرفیت تولید یک میلیون تن بیلت در سال برگزار شد ولی پیرو تصمیم کارفرما مبنی بر افزایش ظرفیت تولید کارخانه به 1.5میلیون تن، این مناقصه مجددا درحال برگزاری است. عملیات اجرایی احداث ساختمان‌های جانبی این پروژه با حضور چند نفر از مدیران ارشد شرکت توسعه بین‌الملل صنعت پارس آغاز شده و طبق گزارش‌های دریافتی اجرای این بخش از پروژه را شرکت تام ایران‌خودرو بر عهده خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر