افت استخراج زغال‌سنگ به‌دلیل اقتصادی نبودن

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۹۷

شهرستان کوهبنان به‌همراه دو شهر راور و زرند ذخایر فراوانی از زغال‌سنگ را در خود جای داده‌اند اما از آنجایی که همواره برای برداشت این کانی سیاه، مشکلات فراوانی سر راه فعالان این حوزه وجود داشته، سبب شده بهره‌برداری از این معادن صرفه اقتصادی نداشته باشد.

درواقع تجهیزاتی که هم‌اکنون در معادن کشور مورداستفاده قرار می‌گیرند، بسیار قدیمی است که باعث شده بسیاری از ذخایر دست نخورده و بکر باقی بمانند چرا که در حال حاضر در سه شهر راور، زرند و کوهبنان ذخیره قطعی ۱۲۰میلیون تنی و ذخیره احتمالی 1.2میلیارد تنی زغال‌سنگ وجود دارد اما دراختیار نداشتن تجهیزات موردنیاز، نبود زیرساخت‌های مناسب و ایمن نبودن معادن سبب شده میزان استخراج این کانی نسبت به سال گذشته ۶۰۰هزار تن کاهش پیدا کند.

به گفته محمود سلطانی‌زاده، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان، معادن زغال‌سنگ تنها موجبات ایجاد اشتغال را برای افراد جویای کار فراهم کرده و به‌عنوان سوخت موردنیاز در صنعت فولادسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درواقع به‌دلیل پایین بودن قیمت زغال صرفه و سود اقتصادی حاصل از این محصول برای فعالان این بخش سبب شده تا فعالیت در این معادن کمرنگ شود. وی درخصوص جاده کوهبنان که مسیر حرکت و انتقال زغال‌سنگ‌های منطقه است و دچار فرسایش شده و مشکلات فراوانی را برای ساکنان منطقه به‌وجود آورده، اظهار کرد: جاده اصلی این شهرستان در شرایط مناسبی قرار دارد و تنها مشکلی که هم‌اکنون برای برخی ساکنان و روستاییان منطقه وجود دارد، جاده فرعی بوده که مانند دیگر جاده‌های کشور که در مناطق محروم قرار دارند، مشکلاتی داشته و تنها چاره کار سرمایه‌گذاری و توجه به این بخش است.


حقوق دولتی و ظرفیت استخراج

به گزارش ایسنا همواره مشکلات فراوانی سر راه فعالان زغال‌سنگی و بخش خصوصی وجود داشته اما این در حالی است که فعالان و مسوولان این حوزه درراستای تسهیل امور و بهره‌برداری از معادن اقداماتی را انجام داده‌اند. یکی از این راهکارها دریافت حقوق دولتی براساس ظرفیت استخراج واقعی معادن زغال‌سنگ بوده و رقم درج شده در پروانه‌های بهداشت ملاک پرداخت نبوده و همین امر کمک بسیاری به معدن‌داران کرده است. همچنین ارایه تسهیلات با بهره پایین از دیگر مواردی است که می‌تواند انگیزه فعالیت را برای فعالان حوزه افزایش دهد و زمینه سرمایه‌گذاری را ازسوی بخش خصوصی هموار کند. از دیگر امتیازاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای معادن زغال‌سنگ این استان درنظر گرفته، بخشودگی و معاف از پرداخت حقوق دولتی به مدت پنج سال برای معادن این بخش است.

به‌طور کلی می‌توان بزرگ‌ترین مشکل این حوزه را کمبود نقدینگی و سرمایه‌گذاری دانست. ازسوی دیگر به‌دلیل اینکه قیمت زغال‌سنگ و فروش آن بسیار پایین است، می‌توان گفت اصلاح قیمت این کانی و استفاده از تسهیلاتی که دراختیار فعالان قرار خواهد گرفت، بتواند برطرف‌کننده بخشی از این مشکلات باشد.

همچنین با توسعه محدوده‌های اکتشافی در معادن کرمان می‌توان میزان استخراج زغال‌سنگ را افزایش داده و با تامین نیاز صنایع فولادی به این محصول، از ورود آن به کشور جلوگیری کرد.

زغال‌سنگ ازجمله محصولات معدنی است که مصرف بالای آن در صنایع فولادی اهمیت آن را دو چندان می‌کند؛ محصول معدنی که علاوه بر تامین انرژی نقش کاتالیزور را نیز در صنایع فولادی به‌عهده دارد و یکی از مهم‌ترین مواد اولیه زنجیره فرآوری فولاد را تشکیل می‌دهد و باتوجه به توجهات اخیری که به این ماده معدنی شده، می‌توان شاهد تحولی در زغال‌سنگ در آینده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر