چالش نقدینگی در ایمیدرو

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۹۶

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات‌عامل ایمیدرو دیروز در یک نشست خبری از چالش نقدینگی در ایمیدرو پرده برداشت. به‌گفته وی تاکنون حتی یک ریال از اموال واگذارشده ایمیدرو به این سازمان پرداخت نشده است. کرباسیان همچنین از پیش‌بینی 1300 میلیارد تومانی بهره مالکانه معادن در لایحه بودجه 94 خبر داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از محل واگذاری اموال ایمیدرو، تاکنون چه میزان درآمد داشته‌اید؟ اظهار کرد: طبق قانون باید 70‌درصد از اموال فروخته‌شده توسط سازمان خصوصی‌سازی به سازمان‌های توسعه‌یی اختصاص یابد، ولی متاسفانه تاکنون حتی یک ریال از اموال واگذارشده ایمیدرو به این سازمان پرداخت نشده است. وی ادامه داد: علاوه بر فولاد میانه که فروخته شد و قسط اول آن به خزانه واریز شد، یکی، دو مورد دیگر نیز واگذاری صورت گرفته اما به ایمیدرو هیچ پولی پرداخت نشده است.

انتظار ایمیدرو

وی کمبود منابع برای اجرای طرح‌های در دست اقدام را یادآور شد و گفت: انتظار و توقع ایمیدرو تخصیص وام از صندوق توسعه ملی است و همچنین استرداد حداقل 70‌درصد از اموال فروخته‌شده مربوط به ایمیدرو به این سازمان است تا امکان تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام این بخش فراهم‌ آید. به گزارش ایرنا، کرباسیان تصریح کرد: مشکل نقدینگی ایمیدرو ناشی از واگذاری‌های بی‌حساب در سال 1391 و تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم در سال گذشته است.


گشایش اعتبار برای 6 طرح فولادی

وی با بیان اینکه اجرای 7 طرح فولادی مدت‌ها معوق مانده بود، گفت: برای اجرای این طرح‌ها 5شریک انتخاب کرده‌ایم و در حال حاضر بخش تولید آهن اسفنجی این 5 طرح فعال شده است و امیدواریم طی 6ماهه اول سال 94 بخش آهن اسفنجی طرح‌های فولاد شادگان، سپیددشت چهارمحال، میانه و نی‌ریز به بهره‌برداری برسند. به گزارش فارس، کرباسیان با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه آهن اسفنجی فولاد بافت، قاینات و سبزوار نیز در حال انجام است، گفت: برای اجرای بخش تولید فولاد این طرح‌ها نیز مذاکرات بین بانک‌های ایرانی و چینی ادامه دارد و تاکنون برای 6 طرح، گشایش اعتبار انجام شده است. وی با بیان اینکه در شهریور 92 حدود 24‌هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام یا شروع‌نشده در ایمیدرو داشتیم، اظهار کرد: در حال حاضر برای حدود 20‌هزار میلیارد تومان از این طرح‌ها تصمیم‌گیری شده است. رییس سازمان توسعه معادن ادامه داد: تا پایان سال عملیات اجرایی بیش از 30 طرح بزرگ سرمایه‌گذاری در ایمیدرو آغاز خواهد شد یا به بهره‌برداری می‌رسد.


بهره‌برداری از کارخانه سیمان در ونزوئلا

وی همچنین از بهره‌برداری از کارخانه سیمان سرواسول ونزوئلا با ظرفیت یک‌میلیون تن تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: 70‌درصد ماشین‌آلات این کارخانه ساخت ایران است و تولید سیمان آن از 15 آبان‌ماه آغاز شده است.

کنسرسیوم چینی در طرح سنگ آهن سنگان

وی با اشاره به واگذاری طرح سنگ آهن سنگان به یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های ایرانی، چینی و هنگ‌کنگی گفت: در این طرح، تولید 5‌میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و 5‌میلیون تن گندله پیش‌بینی شده که طی امسال 1.5‌میلیون تن کنسانتره به تولید خواهد رسید و طرح گندله‌سازی نیز 22‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته کرباسیان، در حال حاضر طرح کنسانتره و گندله سنگان دارای 17.5‌میلیون تن ظرفیت تولید است که 5‌میلیون تن آن توسط کنسرسیوم و 12.5‌میلیون تن باقی‌مانده نیز توسط شرکت‌های دیگر تولید خواهد شد.

وی تصریح کرد: کنسرسیوم تعیین‌شده حداکثر 3 سال فرصت دارد تا طرح سنگان را عملیاتی کند، ولی ما معتقدیم این پروژه می‌تواند طی 1.5 سال آینده به بهره‌برداری برسد. وی از انتشار فراخوان سرمایه‌گذاری در معدن گل‌گهر 5 با ذخیره 24‌میلیون تن سنگ آهن خبر داد و گفت: کنسرسیومی برای اجرای این طرح مشخص شده که تا 25 سال می‌تواند از این معدن بهره‌برداری کند. رییس سازمان توسعه معادن ادامه داد: یک کنسرسیوم نیز برای اجرای طرح معدن گل‌گهر 6‌برنده شده‌ که از این معدن با ذخیره 76‌میلیون تن و عیار 51‌درصدی بهره‌برداری خواهد کرد.

به گفته وی، جذب سرمایه‌گذار برای طرح زغال‌سنگ خمرود و کک‌سازی زرند تا پایان آذرماه از دیگر برنامه‌های ایمیدرو است و علاوه بر این، فراخوانی برای سرمایه‌گذاری در طرح فروکروم جغتای تا پایان آذرماه برگزار خواهد شد.


رونمایی از طرح جامع فولاد در آذرماه

وی در بخش دیگری از این نشست خبری از رونمایی طرح جامع فولاد تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: در این طرح پیش‌بینی شده تولید فولاد کشور تا سال 1404 به 52‌میلیون تن برسد. وی تصریح کرد: در صورت ایجاد توافق در مذاکرات وین، پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی به هدف تعیین‌شده در طرح جامع فولاد دست یابیم.

کرباسیان ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد در کشور 22‌میلیون تن است و پیش‌بینی می‌شود امسال 17‌میلیون تن تولید فولاد داشته باشیم. وی همچنین از انعقاد قرارداد تهیه طرح جامع زغال‌سنگ با یک شرکت لهستانی و برنامه‌ریزی برای تهیه طرح جامع طلا تا پایان سال خبر داد. وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح طلای زرشوران، ذخایر معدنی کشور به بیش از 110 تن رسید و پیش‌بینی می‌شود طی دو سال آینده به تولید 10 تن طلا در سال برسیم.


پیشنهاد به مجلس برای توجه به بخش معدن

رییس سازمان توسعه معادن همچنین از ارایه پیشنهادهایی از سوی دولت به مجلس برای توجه به بخش معدن در لایحه خروج از رکود و حمایت از تولید خبر داد و گفت: روز پنج‌شنبه گذشته، نوبخت معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور در جلسه‌یی با وزیر صنعت به بررسی بودجه بخش صنعت پرداخت. وی ادامه داد: در لایحه بودجه 94 عدد تعیین‌شده برای بهره مالکانه معادن 1300 میلیارد تومان است که برابر با عددی است که امسال در بودجه دیده شده بود. کرباسیان افزود: دولت قصد دارد بودجه را با نفت 70 یا 75دلاری ببندد.


معادن زیادی بلوکه شدند

وی همچنین با اشاره به بلوکه‌شدن تعداد زیادی معادن در گذشته توسط بخش خصوصی گفت: در سال‌های گذشته بیش از 100‌میلیون تن مجوز کارخانه فولاد صادر شده بود که در حال حاضر 70‌میلیون تن در اختیار افراد است و برای بقیه آن کاری انجام نشده است که در حال رسیدگی به این موضوع هستیم.

وی در مورد برخورداری ایمیدرو از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز گفت: در این مورد مغایرتی با اساسنامه سازمان توسعه معادن وجود دارد، به‌طوری که ما می‌توانیم در مناطق محروم تا 49‌درصد سرمایه‌گذاری کنیم، در حالی که تسهیلات صندوق توسعه ملی به طرح‌هایی اختصاص می‌یابد که سهم دولت در آنها بیشتر از 20‌درصد نباشد. کرباسیان توضیح داد: در حال پیگیری این موضوع هستیم تا مغایرت موجود را برطرف کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر