بزرگ‌ترین کارخانه طلای خاورمیانه وارد چرخه تولید شد

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۶۹

معدن طلای زره‌شوران به‌میزان سه‌برابر پیش‌بینی‌ها طلا تولید می‌کند. بر این اساس طلای ایران در بازار جهانی می‌تواند معادلات را تا حدودی تغییر دهد.

به گزارش خبرآنلاین، صبح دیروز بزرگ‌ترین کارخانه طلای خاورمیانه افتتاح شد. در این مراسم، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری و مهدی کرباسیان، رییس ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) حضور پیدا کردند و جهانگیری، کارخانه زره‌شوران را افتتاح کرد. مهدی کرباسیان، رییس ایمیدرو در این افتتاحیه گفت: زره‌شوران، بزرگ‌ترین کارخانه و معدن طلا در خاورمیانه است که با ظرفیت سه‌تن در سال کار می‌کند اما در نظر گرفته شده که در طرح توسعه دوسال آینده به 6تن برسد. کرباسیان همچنین‌ ادامه داد: قبلا پیش‌بینی می‌شد، این معدن 55تن طلا داشته باشد، اما الان به 110تن رسیده است. همین‌طور مجوزهای حفاری در عمق 10هزار متری گرفته شده و پیش‌بینی‌ شده ظرفیت ذخیره طلایش به 150تن هم برسد.

رییس ایمیدرو همین‌طور از سرمایه‌گذاری این پروژه ادامه داد: این کارخانه با سرمایه‌گذاری 150میلیارد تومان ارزی و ریالی به بهره‌برداری رسیده که 17.5میلیون یورو سرمایه ارزی بوده است. همچنین‌70درصد ماشین‌آلات مورد استفاده در معدن، تولید داخلی بوده و توسط طراحی شرکت «پارس تانی» انجام شده است. این معدن بزرگ‌ترین معدن طلای کشور است و پتانسیل زیادی برای آذربایجان‌غربی می‌تواند داشته باشد. البته اگر ما می‌خواستیم با کشورهای فرنگی کار کنیم برای سرمایه‌گذاری، باید بودجه بسیار بیشتری هزینه می‌کردیم، اما پیمانکاران داخلی پروژه را بهتر پیش بردند.

براساس صحبت‌های کرباسیان، در مرحله اول از متخصصان و کارشناسان کل کشور استفاده شده است. چراکه در روستاهای اطراف، نیروی متخصص وجود نداشت، در مرحله بهره‌برداری، نیروی‌ها بومی در اولویت هستند.

در این افتتاح معدن زره‌شوران، رییس ایمیدرو در مورد مخاطرات زیست‌محیطی این معدن و کارخانه به سایت صدای اقتصاد گفت: این کارخانه برای محیط‌زیست مشکلی ندارد. همینطور برای جلوگیری از مخاطرات زیست‌محیطی هفت‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. معدن الان از فیلترینگ‌های مختلفی استفاده می‌کند و استانداردهایش هم در نظر گرفته شده است. زره‌شوران بزرگ‌ترین معدن طلای کشور و خاورمیانه است که ظرفیت تولید سالانه آن سه‌تن شمش

با عیار 24 است. میزان سرمایه‌گذاری در این واحد در مرحله نخست 835میلیارد ریال و 15میلیون‌و200هزار یورو است. معدن طلای زره‌شوران برای250 تا 300 نفر به شکل مستقیم همچنین یک‌هزار نفر غیرمستقیم این واحد صنعتی و معدنی ایجاد اشتغال خواهد کرد. از دیگر محصولات تولیدی این واحد صنعتی و معدنی علاوه بر شمش طلا، تولید همزمان سالانه 1250کیلوگرم نقره و 500کیلوگرم جیوه است. ذخایر قطعی شناخته‌شده معدن طلای زره‌شوران 110تن طلای خالص است. ظرفیت تولید کارخانه طلای زره‌شوران در فاز نخست، سه‌تن طلا، 2.5تن نقره و یک‌تن جیوه است و عیار طلای تولیدی این کارخانه 24 (99.999درصد طلا) است. کارخانه طلای زره‌شوران را می‌توان به‌عنوان نخستین کارخانه بومی بزرگ‌مقیاس در سطح جهان دانست که با بهره‌گیری از فناوری داخلی به تولید طلا با روش شیمیایی می‌پردازد. مجتمع معدن طلای زره‌شوران در فاصله 35کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان‌غربی قرار دارد.

معدن طلای زره‌شوران، یکی از بی‌نظیرترین معادن طلای خاورمیانه است که عیار آن، 5.5 P.P.M است. به این معنا که در هر تن سنگ اکتشافی از این معدن، 5.5گرم طلا به‌دست می‌آید. استاندارد اقتصادی‌بودن برداشت طلا از یک معدن، 0.5 P.P.M است و معدن زره‌شوران 10برابر استاندارد جهانی اقتصادی است. میانگین معادن طلای کشور، 1.5 تا 2P.P.M است. این معدن که در استان آذربایجان‌غربی و در نزدیکی شهرستان تکاب جا‌گرفته است، برای 300نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی خواهد کرد که 120نفر از آنها در بخش معدن، و 180نفر در کارخانه تولید شمش طلا مشغول به‌کار خواهند شد. همچنین این معدن، حداقل برای پنج‌برابر این افراد، اشتغال غیرمستقیم خواهد داشت که در صنایع پایین‌دستی مانند ساخت طلا و زیورآلات فعالیت خواهند داشت. ذخیره کشف‌شده این معدن، 110تن است. این معدن هم‌اکنون سالانه سه‌تن طلا تولید خواهد کرد اما مسوولان معدن در طرح توسعه آن، به‌دنبال تولید 6تن طلا در سال هستند. سهام معدن طلای زره‌شوران، 100درصد متعلق

به ایمیدرو (سازمان توسعه معدن و صنایع) است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر