فعالیت شرکت مس موجب خروج از انحصارگرایی است

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۳۴

معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: فعالیت شرکت ملی صنایع مس به صورت هلدینگ موجب خروج آن از انحصارگرایی شده و توسعه این صنعت را به همراه دارد.

مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درجریان بازدید از شرکت مس سرچشمه با بیان این مطلب اظهارکرد: تبدیل شرکت ملی صنایع مس به دو شرکت زیرمجموعه (مس سرچشمه و مس آذربایجان) و فعالیت به صورت هلدینگ سیاستی کاملا منطقی و درست است که با هدف افزایش کارایی و بهره‌وری و نیز جلوگیری از هزینه‌های مازاد اتخاذ شده است؛ روشی که اغلب شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای ماندگاری خود به کار می‌برند.

وی افزود: دو شرکت یاد شده با مدیریت کارا و مستقل و درچارچوب سیاست‌گذاری و نظارت به عنوان سهامدار عمده در هلدینگ شرکت مس فعالیت خواهند کرد و در زمان مناسب وارد بورس می‌شوند. این امر سبب جلب سرمایه‌های مردم منطقه برای خرید سهام شرکت خواهد شد که درنهایت، تزریق منابع مالی جدید به طرح‌های توسعه را به دنبال خواهد داشت.

طبق اعلام ایمیدرو، کرباسیان تکمیل طرح‌های نیمه تمام در مس با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجربه‌های موجود را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های دولت برشمرد و تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت درکنار پروژه‌های وسیع مس، نیاز به سرمایه‌گذاران جدید داریم و معتقدیم که بهره‌برداری سریع‌تر پروژه‌های مس به دلیل نقش مهم آن در اقتصاد، ایجاد اشتغال و رشد تولید ناخالص ملی، یک وظیفه ملی است.

وی افزود: اکنون طرح تجهیز معادن درآلو و چاه‌فیروزه درمرحله فراخوان قرارداشته و در آینده، طرح‌های دیگری برای مناقصه عرضه خواهد شد.

به گفته وی آمارها حاکی از رشد صنعت مس در کشور است و این صنعت درحال حاضر روند مثبتی را در اقتصاد طی می‌کند.

در این جلسه احمد مراد‌علیزاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس نیز درباره طرح‌های توسعه شرکت مس کرمان توضیح داد: این شرکت متشکل از دو شرکت مس سرچشمه و شهر بابک است و در آینده واحدهایی همچون معادن دره‌زار، چاه فیروزه و درآلو که 100درصد تحت مالکیت شرکت ملی مس ایران هستند به زیرمجموعه شرکت مس کرمان درمی‌آیند و چنانچه به «شرکت پروژه» تبدیل شوند در قالب شخصیت حقوقی مستقل اداره خواهند شد.

وی ادامه داد: اکنون باطله‌برداری معادن درآلو، دره‌زار و چاه‌فیروزه به اتمام رسیده و ماشین‌آلات بخش خردایش این معادن خریداری شده و طرح احداث کارخانه معادن درآلو و دره‌زار تا 15روز آینده به مناقصه می‌رود و نیز مناقصه معدن چاه فیروزه حداکثر تا سه ماه آینده برگزار می‌شود.

مراد‌علیزاده با اشاره به طرح افزایش ظرفیت کارخانه ذوب خاتون‌آباد از 80 به 120هزارتن گفت: درجوار این کارخانه، کارخانه اسید برای جلوگیری از آلایندگی احداث می‌شود. همچنین اکنون پالایشگاهی به ظرفیت 200هزارتن درحال احداث است که فاز نخست آن به ظرفیت 100هزار تن اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ساعت 24 به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در مجتمع سرچشمه، واحد توسعه جدید کارخانه تغلیظ با ظرفیت سالانه هفت میلیون تن آماده راه‌اندازی است. کارخانه ذوب‌اند با ظرفیت 280هزار تن و با تکنولوژی فلش 76درصد پیشرفت دارد که همزمان با آن کارخانه 650 هزارتنی اسید تا پایان سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

مرادعلیزاده اعلام کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در قالب شرکت مس کرمان با اجرای یک برنامه درازمدت تا سال 1397 ظرفیت تولید مس به حدود 400هزارتن افزایش می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر