صنعت مرغ در آستانه ورشکستگی

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۳۳

دبیر انجمن جوجه یک‌روزه با اعلام اینکه صنعت مرغ در آستانه ورشکستگی است، گفت: مردم ما رضایت چندانی از کیفیت مرغ‌های کنونی ندارند و من هم به‌عنوان بخشی از صنف مرغداران کشور از کیفیت مرغ‌های کنونی اصلا رضایت ندارم.

مهربانی افزود: تولید مرغ از نهاده‌هایی که وارد این صنعت می‌شود تشکیل شده است. ذرت و سویا که وارد کشور می‌شود تاثیرگذار است. دبیر انجمن مرغ یک‌روزه گفت: اگر یک‌میلیون تن مرغ تولید کرده باشیم فقط صنعت گوشتی 400میلیارد تومان ضرر کرده است. ادامه این اتفاق می‌تواند به ورشکست‌شدن کامل مرغداری‌ها بینجامد. ما با تولید و عرضه بیش از حد مواجه هستیم با یک انباشت از مرغ در سردخانه‌های دولتی مواجه هستیم و دولت نتوانسته صادرات را حمایت کند و بخشی از این مرغ را به بیرون کشور صادر کند. وی ادامه داد: جوجه، تخم‌مرغ و مرغ گوشتی هر سه اکنون زیانده هستند. الان تولید‌کنندگان تخم‌مرغ کیلویی یک‌هزار تومان در شش‌ماهه اول زیان کردند. بارها طی این سال‌ها اعلام کردیم که به‌سمت تولید بیش از نیازمان حرکت می‌کنیم. باید درهای کشور باز شده و مشوق‌های صادراتی داده شود و ما بتوانیم حداقل به کشورهای همسایه ایران که نیاز به مرغ هم دارند این محصول را صادر کنیم.

مهربانی گفت: اگر بخواهیم وارد بازارهای خارج از ایران شویم حتما باید به تولید‌کننده و تاجر ایرانی برای صادرات یارانه داده شود. هنوز به صادرات مرغ در اروپا یارانه می‌دهند.

وی افزود: ساختار تولید ما کاملا خرده‌مالکی است. وقتی 20هزار نفر تولید و عرضه می‌کنند و باهم در رقابت بسیار شدید هستند برای صنعت گرفتاری ایجاد می‌کنند. یک شرکت فرانسوی به‌تنهایی 800هزار تن مرغ تولید می‌کند و ما با 20‌هزار تولید‌کننده دو‌میلیون تن تولید می‌کنیم. بارها اعلام کردیم که ساختار این صنعت باید تغییر پیدا کند و به 20شرکت بزرگ در این صنعت نیاز داریم تا هر شرکت به ظرفیت امروز حدود 100‌هزار تن مرغ تولید کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر