افتتاح کارخانه زرشوران با 3 تن طلای 24عیار

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵۱


مهر معاون ایمیدرو با بیان اینکه معدن طلای زرشوران هم‌اکنون آماده افتتاح است و هیچ مشکلی به لحاظ فنی و تکنیکی ندارد، گفت: افتتاح این معدن منتظر اعلام حضور مقامات رسمی کشور است.

جمشید ملارحمان با‌تاکید بر اینکه معدن طلای زرشوران هیچگونه مشکل تکنیکی و فنی برای افتتاح ندارد، گفت: این معدن آماده افتتاح است و تنها موضوعی که افتتاح رسمی را به‌تعویق انداخته، تعیین وقت برای حضور مقامات رسمی کشور است. معاون ایمیدرو افزود: کارخانه پیش راه‌اندازی شده و مشکل برق هم ندارد و اصلاح‌بخشی از فرآیندهای تولید در این کارخانه صورت گرفته است، بنابراین مشکل جدی وجود ندارد. وی تصریح کرد: ممکن است برای افتتاح رسمی این معدن طلا، رییس‌جمهور یا معاون اول حضور یابند که منتظر اعلام حضور رسمی آنها هستیم.

پیش از این قرار بود معدن طلای زرشوران شهریور باحضور رییس‌جمهور به‌بهره‌برداری رسد؛ معدنی که 3تن طلا به‌صورت شمش 24عیار به‌عنوان پشتوانه پولی کشور تحویل دولت خواهد داد.

هم‌اکنون در کل کشور 2.5تن طلا در بخش خصوصی و دولتی تولید می‌شود که با افتتاح کارخانه سه تنی زرشوران، ظرفیت تولید شمش طلا در کشور به بیش از

دو برابر افزایش یافته و به 5.5میلیون تن می‌رسد.

بر این اساس کارخانه طلای زرشوران روزانه 10کیلوگرم طلای خالص تولید خواهد کرد، ضمن اینکه علاوه بر آن، سالانه یک تن و 250کیلوگرم نقره و 500کیلوگرم جیوه نیز تولید می‌شود.

با اجرای طرح توسعه نیز البته ظرفیت تولید طلا در این کارخانه به 6تن، نقره به 2.5تن و جیوه به 1.5تن می‌رسد.

میزان سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته برای این کارخانه 83.4میلیارد تومان و 15.2میلیون یورو به‌صورت ارزی است، ضمن اینکه برای طرح توسعه دوم نیز تاکنون 3.2میلیون یورو به‌صورت ارزی برای خرید ماشین آلات هزینه شده است.

از سوی دیگر پیش بینی می‌شود در طرح توسعه این کارخانه یک میلیون یورو سرمایه‌گذاری دیگر و 90میلیارد تومان نیز هزینه شود.

پیش‌تر اعلام شده بود که شمش طلای 24عیار تولید شده در زرشوران از سوی دولت در بورس به‌فروش می‌رسد و عیار 99.9درصد دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر