دعوت از بخش خصوصی برای حضور در اکتشافات معدنی

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۹

وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته برای نخستین‌بار از بخش خصوصی دعوت کند تا در اکتشاف پهنه‌های معدنی حضور یابد. به گزارش ماین‌نیوز، تاکنون بحث اکتشاف توسط بخش حاکمیتی و دولتی انجام گرفته و بعد از اینکه پهنه‌های معدنی کشف و میزان ذخایر آن مشخص می‌شد درصورت صلاحدید، به مزایده گذاشته می‌شد تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد گود شوند.

از طرفی اکتشافات صورت‌گرفته و در حد هفت‌درصد است و این محدودیت کار در این بخش به‌دلیل بودجه محدودی است که تاکنون به این امر اختصاص یافته است. به‌دلیل عطش و اشتیاق بخش خصوصی به دستیابی سریع‌تر به محدوده‌های معدنی، این راه انتخاب شد که با دعوت از بخش خصوصی، اکتشاف پهنه‌های معدنی سرعت بیشتری یابد اما اکتشاف امری بسیار پرریسک و سرمایه‌بر است و بخش خصوصی تاکنون تمایلی به ورود به این بخش نداشته و حالا این سوال مطرح است که چه راهکارهایی برای جذب سرمایه‌های خصوصی در عرصه پرریسک اکتشاف مدنظر قرار گرفته و چگونه کار حاکمیتی قرار است به بخش خصوصی واگذار شود.

در این خصوص بهروز برنا، معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی می‌گوید: تاکنون این‌گونه بوده که کار شناسایی و پی‌جویی محدوده‌های معدنی توسط بخش حاکمیتی صورت بگیرد و بخش خصوصی از اکتشاف به‌بعد درگیر کار معدن شود اما اگر سرمایه‌گذار علاقه‌مند پیدا شود که مایل به ورود در بخش شناسایی و پی‌جویی باشد، باید براساس معیارهای سازمان زمین‌شناسی کار کند و با نظرها و دستورالعمل‌ها و شرح خدماتی که سازمان معلوم کرده فعالیت کند. وی اضافه می‌کند: به نظر نمی‌رسد بخش خصوصیِ توانمندی داشته باشیم که بتواند در این عرصه که نیاز به سرمایه‌گذاری فراوانی دارد کار کند ولی شاید بخش خصوصی داخلی بتواند با جذب شرکای خارجی، توانایی فنی و مالی خود را آن‌قدر بالا ببرد که هلیکوپترهای خاص، دستگاه‌های مجهز نمونه‌برداری، دستگاه‌های ژئوشیمی، دورسنجی و نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس‌های خاص مورد نیاز و آزمایشگاه‌های مرجع را فراهم کند.

برنا می‌افزاید: بحث دیگر ژئوفیزیک هوایی است. در دنیا از این تکنیک، چند کشور خاص بهره‌مندند ولی به‌دلیل اینکه در تحریم به‌سر می‌بریم این فناوری را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. با این حال ایران در سال۸۰ توانست چهار دستگاه هلیکوپتر خاص این فناوری را تهیه و آن را مجهز به دستگاه‌ها و سیستم ژئوفیزیک کند و با به‌کارگیری سه‌روش، ۲۰درصد کشور را مورد بررسی قرار دهد. ضمن اینکه در خاورمیانه جزو معدود کشورهایی هستیم که این فناوری را داریم و همچنین از وجود خلبان‌های ماهری که مختص این کار باید آموزش ببینند و بتوانند فاصله توپوگرافی از زمین را در یک لاین ۳۰متری رعایت کنند سود می‌بریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی ایران از برگزاری مزایده‌های بزرگ معدنی در استان‌های معدنی کشور با مساحت‌های بزرگ‌تر در سال جاری خبر داده و گفته: شرایط جذابی برای ورود بخش خصوصی به این مزایده‌ها پیش‌بینی شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ورود به بخش اکتشاف اعلام کرد تا بخش اکتشاف فعال نشود، بهره‌برداری از معادن نیز فعال نمی‌شود و حدود یک‌سال باید روی بخش اکتشاف کار کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر