نبود امکان سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین معضل بخش معدن

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۱۵


یک کارشناس معدن گفت بزرگ‌ترین معضلی که در بخش معدن با آن روبه‌رو هستیم، نداشتن امکان سرمایه‌گذاری است که بخشی از این موضوع به قوانین دولتی بر می‌گردد و امروزه سازوکارهای جذب سرمایه فراهم نیست. خسرو خندان اظهار کرد: کشور عمان که به ما نزدیک است ذخایرش همچون ایران است و به‌دلیل فراهم کردن ساز و کار سرمایه‌گذاری، اکنون به لحاظ ظرفیت‌های معدنی بالفعل شده ولی در ایران این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ ذخایر و تولید ماده معدنی جزو 10کشور برتر دنیاست، افزود: تولید ماده معدنی هزینه‌های سرمایه‌گذاری کمتری می‌خواهد اما اگر بخواهیم از آن ارزش افزوده ایجاد و کارخانه فرآوری احداث کنیم به جذب منابع مالی بزرگ نیازمند هستیم.

خندان با ابراز تاسف نسبت به اینکه فضای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز فراهم نشده است، ادامه داد: در سال 1384 و 1385 که خارجیان برای سرمایه‌گذاری به کشور آمده بودند و معدن طلای ساری را کشف کردند و می‌خواستند بهره‌برداری کنند و سالانه یکی، دو تن طلا استخراج کنند که به‌دلیل نبود فضا و تکنولوژی روز، امکان سرمایه‌گذاری آنها فراهم نشد.

این کارشناس اظهار کرد: آنچه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده به شبه‌دولتی‌ها واگذار شده است. وی افزود: بخش دیگر مشکلات در بخش معدن به بخش خصوصی بر‌می‌گردد و باید بخش خصوصی وارد عمل شود. در این بخش نیز باید ساز و کارها و قوانین تغییر کند تا امکان جذب سرمایه فراهم شود.

خندان با یادآوری اینکه سال پیش، بخش خصوصی قرار بود کارخانه فولاد راه‌اندازی کند اما امکان صادرات فولاد را نداشت و قوانین مانع از صادرات شد ولی امسال شورای اقتصاد این محدودیت را برداشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر