قطع واردات برنج و شکر به‌دلیل اشباع بازار

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۹

تولید شکر داخلی که مدتی به‌شدت کاهش یافته بود، به‌زودی افزایش جدی خواهد یافت و با ورود خود، تحولات تازه‌یی را به‌همراه خواهد داشت. این در‌حالی است که معاون وزیر جهادکشاورزی عنوان کرده از سال‌ گذشته تا نیمه‌نخست امسال تولید و واردات برنج و شکر بیش از نیاز داخلی بوده و هم‌اکنون بازار از این محصولات اشباع شده لذا واردات‌شان برای تنظیم بازار ممنوع شده است.

مصرف شکر از شکر موجودی در انبار کارخانه‌ها و انبارهای دولت در دو ماه اخیر موجب شد تا مجموع شکر موجود ابتدای شهریور1393 به 892‌هزار تن برسد. براساس آمارهای منتشرشده از این میزان شکر 587‌هزار تن به دولت، 164‌هزار تن به‌کارخانه‌ها و 141‌هزار تن به بازرگانان تعلق دارد.

واردات شکر در مرداد امسال به 40‌‌هزارتن رسیده است که کمترین واردات در پنج‌‌ماه اول امسال است. این درحالی است که واردات شکر در مرداد پارسال 61‌هزار تن بوده است. تا پایان مرداد امسال درمجموع 610‌هزار تن شکر به کشور وارد شده است که ارزش شکر وارد شده در پنج‌ماه نخست امسال به 288میلیون دلار رسیده است. در سال‌های 1384 تا مرداد امسال 13290‌تن شکر به ارزش 5923میلیون دلار به بازار ایران وارد شده است.

همچنین ارقام نشان می‌دهد که سهم بخش خصوصی از شکر وارداتی در پنج‌ماه اول امسال 349‌هزار تن و حدود 58درصد بوده که از کل واردات شکر بخش دولتی بیشتر بوده است.


تورم برنج و شکر در بازار

سال گذشته بیش از دومیلیون تن برنج وارد شد و طی شش‌ماهه نخست سال جاری نیز حدود 700‌هزار تن برنج وارد شده است در حالی‌که نیاز واردات کشور در طول سال حدود یک‌میلیون‌و200‌هزار تن است. این آمارها نشان می‌دهد در‌حال‌حاضر به مقدار کل نیاز بازار، واردات برنج انجام شده و محصول داخلی و وارداتی در انبارها باقی مانده است.

در همین حال در تازه‌ترین خبرها، معاون وزیر جهادکشاورزی، عباس کشاورز اعلام کرده است که از سال‌ گذشته تا نیمه نخست امسال تولید و واردات برنج و شکر بیش از نیاز داخلی بوده و هم‌اکنون بازار از این محصولات اشباع شده، لذا واردات‌شان برای تنظیم بازار ممنوع شده است.

کشاورز در ادامه ابراز داشت: «بازار از برنج و شکر اشباع شده و محصولات تولیدشده روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است لذا واردات‌شان ممنوع شد.»

معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه هم‌اکنون می‌توانیم بگوییم با اعمال قیمت، بازار برنج قدری به تعادل نزدیک می‌شود، ادامه داد: برنج تولیدشده داخلی آن‌قدر روی دست تولیدکنندگان مانده که وزارت جهادکشاورزی مجبور شد برای آن قیمت توافقی اعلام کند.


ممنوعیت واردات

کشاورز بر این باور است که شکر نیز به‌دلیل فرا‌رسیدن فصل برداشت چغندرقند و نیشکر و همچنین به‌دلیل واردات بیش از حد و مازاد بر نیاز داخلی، ممنوعیت واردات صورت خواهد گرفت. با این حال گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد طی شش‌ماهه نخست امسال 656‌هزار و 800 تن برنج به ارزش 827میلیون‌و200‌هزار تن وارد شده که از نظر وزنی 40.45درصد و از نظر ارزشی 35.94درصد نسبت به نیمه‌نخست سال گذشته کاهش یافته است. همچنین در همین بازه زمانی 676‌هزارو800 تن شکر تصفیه‌نشده به‌ارزش 317میلیون‌و400‌هزار دلار به کشور وارد شده که از نظر وزنی 28.86 درصد و از نظر ارزشی 7.42درصد نسبت به نیمه‌نخست سال گذشته افزایش یافته است.

پیش از این نیز کارشناسان بخش کشاورزی معتقد بودند به‌دلیل واردات گسترده برنج و شکر طی سال گذشته، برای تنظیم بازار داخلی این محصولات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی وزارت جهادکشاورزی باید واردات این محصولات را ممنوع و کنترل کند تا مشکلاتی که طی سال‌های گذشته برای بازار این محصولات به‌وجود آمده بود امسال تکرار نشود.

البته وزارت جهادکشاورزی و دولت نشان دادند که برنامه ویژه‌یی برای تنظیم بازار داخلی محصولات استراتژیک دارند و مانند گذشته نمی‌خواهند بازار را بی‌تفاوت به حال خود رها کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر