ضعف در برندسازی عامل خام‌فروشی در صنعت سنگ

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۴

انواع سنگ و کانی‌های طبیعی از‌جمله محصولاتی است که می‌توانند در بهبود سرانه صادرات کشورها نقش بسزایی داشته باشند و اگرچه ایران چهارمین تولید‌کننده سنگ دنیا محسوب می‌شود، اما سهم صادرات آن از این گران‌صنعت سخت‌بنیاد اندک و ناچیز است.

استان اصفهان نخستین تولید‌کننده سنگ کشور است که توانسته با فعالیت سخت و نفس‌گیر 2000 واحد صنعتی خود به 50‌درصد نیاز بازار داخلی پاسخ دهد، اما اکنون شرایط صنعتگران و صادر‌کنندگان سنگ اصفهان چندان خوشایند نیست و ضعف در برندسازی آنها را به‌سمت خام‌فروشی سوق داده است.

یک فعال صنعت سنگ درباره علت اصلی خام‌فروشی در کشورهای در‌حال‌توسعه گفت: ضعف در برندسازی بزرگ‌ترین عامل در خام‌فروشی است.

به گزارش ایسنا، احمد کریمی ادامه داد: اگر یک برند معتبر ایتالیایی همزمان با یک صادرکننده ایرانی یک سنگ مرغوب را با استفاده از به‌روزترین ماشین‌آلات فرآوری کند و به محصولی با کیفیت برابر با تولید‌کننده ایرانی هم برسد همچنان خریدار جهانی برای خرید سنگ به نام برند و نام کشور سازنده توجه می‌کند. بایستی پذیرفت در دنیای تجارت سنگ، کیفیت همواره در اولویت دوم است. مدیرعامل صنایع سنگ نگین تشریح کرد: خریدار بین‌المللی سنگ که حاضر است سنگ صادر‌کننده اروپایی را به دو‌برابر قیمت واقعی بازار خرید کند اما جنس صادر‌کننده ایرانی را به‌علت نبود ضمانت تحویل کالا، مشکلات مبادلاتی و ترانزیتی و نبود برند معروف جهانی به نصف قیمت خریدار است.

وی افزود: صادر‌کننده اروپایی با دریافت تسهیلات کم‌بهره، دلار خود را وارد ایران می‌کند و سنگ خام ایرانی را به دو‌برابر قیمت خریداری و پول آن را نیز یکجا پرداخت می‌کند، چرا که اطمینان دارد پس از فرآوری، قادر است آن را به دوبرابر قیمت در ایران بفروشد.

این فعال صنعت سنگ گفت: صادر‌کننده ایرانی تسهیلات با بهره 30‌درصدی فعالیت می‌کند و هیچ تضمینی برای فروش محصول بازفرآوری‌شده خود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر