سهم تولید از یارانه‌ها داده نشده است

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۳

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت زمانی که خبرنگاران باز هم ماجرای روغن پالم در لبنیات را مطرح کردند تبلیغات علیه پالم را مساله‌یی سیاسی خواند و گفت: دولت امریکا در جهان علیه روغن پالم تبلیغات زیادی می‌کند تا بازار روغن را از چنگ مالزی و اندونزی که بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان پالم در جهان هستند خارج کند وگرنه پالم بهترین روغن برای سرخ کردن است. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: امریکا تولید‌کننده عمده روغن سویا بوده و روغن پالم تولید مالزی و اندونزی رقیب این کشور هستند. اگر چه موسسات بین‌المللی بعد از تحقیقات انجام شده اعلام کردند که بخشی از ادعاهای امریکایی‌ها درست و برخی دیگر نادرست است. وی درباره آخرین وضعیت استفاده از روغن پالم در تولید لبنیات گفت: برخی واحدهای لبنی طبق مجوزهای داده شده و استانداردهای کشور در برخی از محصولات لبنی غیر از محصولات پرچرب از روغن پالم استفاده می‌کردند البته ما مسوول نظارت کیفی در واحدها نیستیم اما آنچه که سازمان ملی استاندارد اعلام کرده این است که به سادگی نمی‌توان تشخیص داد چربی گیاهی موجود در لبنیات از چه نوعی است.

وی افزود: تنها تشخیص داده شد که در داخل محصولات لبنی چربی گیاهی وجود دارد اما اینکه این چربی از نوع سویا یا پالم است معلوم نیست که قرار شد بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود. نعمت‌زاده ادامه داد: اطلاع‌رسانی درباره وجود روغن پالم در لبنیات قبل از بررسی‌های انجام شده بود.

وی با بیان این‌که طی پنج سال گذشته 45 تا 50درصد از کل واردات روغن خوراکی کشور از نوع روغن پالم بوده است، گفت: در سه ماهه امسال این رقم به 29درصد رسید و قرار است امسال در مجموع فقط 30درصد از روغن وارداتی کشور از نوع پالم باشد. همچنین محسن صالحی‌نیا ، معاون امور صنایع اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در همین زمینه گفت: ممکن است برخی واحدهای لبنی بر اساس نوع و میزان روغن مصرفی در تولیداتشان تخلف کرده باشند که باید با آنها برخورد شود.

نعمت‌زاده در خصوص گرانی لبنیات طی روزهای گذشته نیز گفت: تولید شیرخام از سوی دامداران باتوجه به تورم و قیمت‌ها و هزینه‌هایی که دارند تغییر می‌یابد، سال قبل نیز در دولت مطرح شده بود که یارانه به دامداران اختصاص یابد و بنابراین 300میلیارد تومان مصوب شد که بخشی از آن در سال گذشته و بخشی نیز امسال پرداخت شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در آخرین جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌ها که در هفته گذشته برگزار شد، مقرر گردید تا دولت یارانه شیر را قطع کند و بنابراین سه محصول شیر، ماست و پنیر مصرف عمومی حداکثر تا 15درصد افزایش یابد.

9درصد رشد تولید فولاد

نعمت‌زاده در خصوص رشد بخش صنعت و معدن بعد از اجرای بسته خروج از رکود تورمی گفت: امسال به‌طور قطع رشد بخش صنعت و معدن مثبت خواهد شد، اما اینکه چند درصد باشد، به نظر می‌رسد که باید منتظر آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران برای سه ماهه دوم سال باشیم تا بتوان با در اختیار داشتن آمارهای نیمه اول سال، پیش‌بینی دقیقی داشته باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به هرحال از میزان تولیدات کشور و رشد آنها در ماه‌های گذشته می‌توان حدس زد که رشد بخش صنعت و معدن در چه رقمی پایدار خواهد بود، اما به نظر می‌رسد باید آمار دقیق از سوی نهادهای متولی کشور اعلام شود. وی تصریح کرد: در خودرو طی ماه‌های قبل بالای 60 درصد افزایش تولید و در بخش فولاد نیز حدود 9درصد افزایش تولید را تجربه کرده‌ایم، بنابراین خیزی که کشور در رابطه با افزایش تولیدات صنعتی برداشته، نشانگر این است که از رشد منفی صنعت عبور کرده‌ایم.

سهم تولید از فاز دوم هدفمندی

نعمت‌زاده با بیان اینکه سهم تولید از فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها هنوز پرداخت نشده است، گفت: با وجود مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر پرداخت سهم تولید از فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، اما به دلیل مشکلات خزانه هنوز پرداختی به بخش صنعت صورت نگرفته است. وی ادامه داد: در ابتدا قرار بر این شد که 10هزار میلیارد تومان برای تولید اعم از صنعت، کشاورزی، حمل و نقل عمومی و صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌های مسکونی اختصاص یابد که بر این اساس درخواست ما این بود که 80 درصد از این مبلغ در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش تولید قرار گیرد. اما در نهایت قرار بر این شد که 3400 میلیارد تومان به تولید صنعتی و کشاورزی اختصاص یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: از این 3400 میلیارد تومان مقرر شد که 1000 میلیارد تومان به بخش کشاورزی و مابقی به بخش صنعت و تولید اختصاص یابد اما تاکنون نتوانسته‌ایم از خزانه پولی دریافت کنیم. وی با بیان اینکه بر اساس تفاهم صورت گرفته میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک صنعت و معدن مقرر شده تا به ازای آورده این وزارتخانه، بانک صنعت و معدن 3 برابر آورده داشته باشد تا به بخش صنعت اختصاص یابد، گفت: تفاهم‌نامه به امضا رسیده است ولی هنوز نتوانستیم سهم خود را از خزانه دریافت کنیم تا در بانک صنعت و معدن سپرده‌گذاری صورت داده و کار ارایه تسهیلات آغاز شود.

نعمت‌زاده با اشاره به نامه‌نگاری معاون اول رییس‌جمهور با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری برای پرداخت هرچه سریع‌تر این سهم گفت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری وعده داده تا این مشکل را در نیمه دوم سال جاری حل کند.

واکنش نعمت‌زاده به یک پروانه معدن

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه درباره پروانه معدنی که به نام همسر یکی از افراد بانفوذ صادر شده است اظهار کرد: این قضیه مربوط به سال 1381 می‌شود رسانه‌ها باید اطلاعات درست را به مردم منتقل کنند بنده و آقای سرقینی معاونت امور معدنی وزارت صنعت جلوی این کار را گرفتیم و چند بار نیز کار به دادگاه کشیده است.

وی با بیان اینکه این تخلف مربوط به امروز نبوده و متعلق به گذشته است گفت: برخی رسانه‌ها به گونه‌یی اطلاع‌رسانی می‌کنند که اگر کسی در مناطق روستایی یا دور افتاده این اخبار را بخوانند با خود می‌گویند ما به کسانی رای دادیم که امروز چنین کارهایی می‌کنند. وی اظهار کرد: پروانه معدنی که به نام همسر این فرد با نفوذ صادر شده بود لغو شده در مرحله رسیدگی قضایی قرار دارد و این فرد با جنجال‌سازی علیه آقای سرقینی شکایت کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما تلاش کردیم مسیر شکایت را عوض کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر ایمیدرو از این فرد شکایت کرده و این فرد همچنان در تلاش است تا پروانه بهره‌‌برداری خود را حفظ کند.

وی افزود: در این مدت 150 فقره پروانه بهره‌برداری از معادن را که به ناحق صادر شده بود لغو کردیم که در دو مورد علیه ما شکایت شده بود، عده‌یی محدوده‌های معدنی را گرفته و هیچ کاری نمی‌کنند و معادن کشور را معطل نگه داشته‌اند. مسلما وقتی با این افراد برخورد می‌کنیم آنها نیز علیه ما جوسازی می‌کنند. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه برنامه تولید خودرو کشور تا 1404 به تصویب رسیده و تا آن زمان تولید خودرو باید به سه میلیون دستگاه برسد، افزود: رییس‌جمهوری در روز صنعت و معدن تاکید کرد که تمامی بخش‌های کشور باید صنعتی شوند. ما برای خروج از جهان سوم مجبور به صنعتی‌شدن هستیم. وی همچنین از افزایش آگهی‌های شرکت‌های صنعتی داخلی در صدا‌وسیما خبر داد و گفت: از تولید‌کنندگان خواستیم برای فروش بیشتر میزان تبلیغات خود را به صدا‌وسیما افزایش دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر