با فروش کت و شلوارتان سهم LC را بدهید

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۵

وزیرصنعت، معدن و تجارت با استقبال از تشکیل سندیکای 5 بانک مهم کشور برای تامین مالی پروژه آلومینیوم جنوب از مدیران عامل بانک‌ها درخواست کرد تا ظرف یک هفته آتی تامین مالی بخش ریالی این پروژه را صورت دهند. محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم امضای قرارداد مشارکت مدنی آلومینیوم جنوب گفت: موضوع تامین مالی به روش سندیکایی در ایران به تصویب دولت و شورای پول و اعتبار رسیده اما متداول نیست درحالی که اگر بخواهیم کارهای بزرگ انجام دهیم و با توجه به اینکه سرمایه بانک‌ها هنوز افزایش نیافته، ضروری است که این مصوبه عملیاتی شود.

وزیرصنعت، معدن و تجارت افزود: البته در این میان برخی مسایل میان بانک‌های حاضر در سندیکای بانکی نباید روند کار را «کند» کند، این در شرایطی است که تجربه کار با سندیکای بانک‌های خارجی در صنعت نفت و پتروشیمی وجود دارد و زمانی که یک بانک خارجی به عنوان لیدر سندیکا معرفی می‌شود، این اختیار را دارد که در اشکالات پیش آمده در زمان اجرای قرارداد تصمیم‌گیری و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اشکالات را برطرف کند که در ایران نیز سندیکای بانکی باید همین رویه را در پیش گیرد.

وی تصریح کرد: صنعت آلومینیوم ایران جای رشد بسیاری دارد و باید در سواحل جنوبی و شمالی کشور پروژه‌های مرتبط با آن را عملیاتی کرد. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در مورد آلومینیوم، صنایع معدنی موجود در کشور محدود است، خاطرنشان کرد: ایران دسترسی به معادن مواد اولیه آلومینیوم در دنیا را دارد که نمونه آن در کشور گینه است که ایران می‌تواند براساس توافقی که 20سال قبل انجام داده در معادن این کشور سرمایه‌گذاری کرده و بوکسیت آلومینا به ایران را وارد کند. وی اظهارکرد: روز گذشته یادداشتی را به مدیرعامل ایمیدرو داشته‌ام که سریع‌تر این معدن را تجهیز کرده و درخصوص سرمایه‌گذاری مشترک در کشورهای آسیای میانه ازجمله قزاقستان برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز آلومینیوم سرمایه‌گذاری مشترک صورت گیرد.

وزیرصنعت اظهارکرد: امید می‌رود ظرف ماه‌های آتی بتوانیم قرارداد مربوط به جمهوری آذربایجان را امضا کرده تا 250هزار تن آلومینا تولید کنیم. نعمت‌زاده از رفت وآمدهای متعدد سرمایه‌گذاران خارجی در بخش معادن خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم حرکت جهشی در این زمینه داشته باشیم.

این عضو کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: رکود بدون مشارکت جدی بانک‌ها حل شدنی نیست و امیدواریم بانک‌ها بتوانند در راه تامین مالی بیش از گذشته گام بردارند. وزیرصنعت معدن وتجارت ادامه داد: در جهت خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی، بانک‌های مهم کشور در پروژه آلومینیوم جنوب وارد مشارکت شده‌اند و امیدواریم این رویه درخصوص سایر پروژه‌ها نیز ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر که بانک‌ها بتوانند اموال غیرمرتبط خود را واگذار کنند و در مقابل به بخش تولید تسهیلات بدهند به نفع اقتصاد ملی است. نعمت‌زاده از بانک‌ها درخواست کرد تا حداکثر ظرف مدت یک هفته پیش پرداخت‌های خود را به حساب بانک صادرات واریز کنند تا ال سی مورد نظر باز شود.

وزیرصنعت، معدن وتجارت در ادامه به مزاح به مدیران عامل 5 بانک مهم کشور اعم از ملی، ملت، صادرات، صنعت و معدن و تجارت تاکید کرد: کت و شلوارهای خود را بفروشید و هرچه سریع‌تر سهم خود را واریز کرده تا ال سی باز شود که این تذکر نعمت‌زاده با خنده حضار مواجه شد.

در حاشیه این جلسه معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت گفت: در افق 1404 تولید آلومینیوم کشور به 1.5میلیون تن خواهد رسید که ازجمله مهم‌ترین پروژه‌ها دراین زمینه آلومینیوم جنوب است که تامین مالی آن در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری مواجه شد و درنهایت تاخیر زیادی را در اجرای آن ایجاد کرد. مهدی کرباسیان افزود: به‌تازگی سندیکای بانکی متشکل از 5 بانک بزرگ کشور با راهبری بانک صادرات این پروژه را تامین مالی کرده‌اند و قرار است گشایش اعتبار شود. وی تصریح کرد: ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی و درآمد مناسب ازجمله ویژگی‌های این پروژه است که امید است هرچه سریع‌تر با تامین مالی صورت گرفته از سوی این 5 بانک عملیات اجرایی آن آغاز شود.

همچنین در این نشست اکبر ترکان، رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز گفت: اقتصاد مبتنی بر نفت با اقتصاد متکی بر نفت کاملا متفاوت است چراکه اقتصاد متکی بر نفت نتیجه‌یی جز بیماری هلندی که از سال 51 اقتصاد ایران را درگیر کرده، ندارد.

وی افزود: زمانی که قیمت نفت بالا رفته، واردات به‌شدت رونق گرفته و تولیدات داخلی دچار آسیب شده‌اند. این در شرایطی است در کنفرانسی که برای آلومینیوم درکشور ایتالیا برگزار شده بود، مقرر شد ایران سه میلیون تن آلومینیوم تولید کند درحالی که هم‌اکنون با این میزان تولید فاصله زیادی داریم. ترکان با اشاره به اینکه طرح آلومینیوم جنوب 8.5 سال پشت در بنگاه‌های مختلف برای تامین مالی معطل مانده بود، خاطرنشان کرد: با تامین مالی صورت گرفته 300هزار تن آلومینیوم تولید خواهد شد که امیدواریم هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن آغاز شود. وی افزود: صادرات گاز مناسب است اما باید تبدیل به ماده جامد شده و با ارزش افزوده بالا صورت گیرد که از وزیرصنعت، معدن وتجارت توقع می‌رود تا 20 درصد از گاز کشور را تبدیل به محصول کرده و ارزش آفرینی بالایی را در اقتصاد ایران انجام دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر