راه بخش خصوصی را همواره سازیم

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۵۷

سمیه سایش صبحانه‌های کاری اتاق بازرگانی شهرت زیادی بین فعالان دارد و حالا با ایجاد خانه اقتصاد مساله عصرانه‌های خانه اقتصاد نیز به ادبیات تشکل‌های اقتصادی اضافه شد. نخستین جلسه هم‌اندیشی خانه اقتصاد ایران با حضور ابراهیم جمیلی رییس خانه اقتصاد ایران و مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد و چندی از اعضای فعال حوزه بازرگانی در واقع اولین عصرانه کاری بود.

ابراهیم جمیلی رییس خانه اقتصاد ایران در ابتدا درباره هدف تشکیل نخستین میزگرد خانه اقتصاد ایران گفت: هدف از تشکیل این کار گروه این است که بتوانیم موانعی که در اقتصاد کشور وجود دارد و به‌صورت نیمه تمام رها شده با وجود اعضای هیات‌مدیره خانه اقتصاد ایران، متخصصین و اعضای فعال بخش خصوصی این مشکلات را برطرف کنیم در واقع طرح‌های نیمه تمام کشور با کمک بخش خصوصی تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: خانه اقتصاد ایران نخستین تشکلی است که در عرصه اقتصادی و با حضور فعالان حوزه اقتصادی پا به‌میدان گذاشته تا از این طریق مسایل و مشکلات را به‌گوش نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی برساند.

ابراهیم جمیلی افزود: جای خانه اقتصاد در میان تشکل‌ها خالی به‌نظر می‌رسید در واقع با وجود مجموعه‌هایی چون خانه کشاورز، خانه سینما و خانه صنعت، معدن و تجارت و افتتاح مجموعه خانه اقتصاد ایران و با وجود خبرهای روز اقتصادی و تصمیم‌گیری در رابطه با سیاست‌های اقتصادی به‌نفع اقتصاد کشور تمام کرده‌ایم.

این فعال معدن و صنایع معدنی ادامه داد: باید به‌فکر افزایش تولید و رونق اقتصادی به‌واسطه بخش خصوصی کشور باشیم و برای رسیدن به آن باید آرامش را در بخش خصوصی به‌جریان بیندازیم.

این عضو فعال حوزه بازرگانی تصریح کرد: خانه اقتصاد ایران درصدد است تا با تنظیم نقشه راه برای رسیدن به اهداف تعیین شده در جلسات مختلف به‌سوی پیشرفت در اقتصاد حرکت کند.

وی به‌طرح‌های نیمه تمام کلان کشور اشاره کرد و گفت: می‌دانیم که در کشور طرح‌های نیمه‌تمام زیادی وجود دارد که با گذشت رفت و آمد دولت‌ها این طرح به‌صورت نیمه تمام در کشور رها شده و در هیچ دولتی شاهد تصمیم قاطعی در رابطه با این طرح‌ها نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: طرح‌های کلان نیمه تمامی در کشور وجود دارد که در مرحله تولید و بهره‌وری است باید باوجود بخش خصوصی نیز این طرح‌ها به سرانجام برسد در واقع یکی از معایب دولت‌ها این است که به‌بخش خصوصی اعتمادی ندارند. اگر دولت به بخش خصوصی اجازه ورود دهد نه تنها طرح‌های نیمه‌تمام بلکه با هم فکری، بسیاری از مشکلات حوزه اقتصاد را حل خواهیم کرد.


منفی شدن شاخص‌های کسب و کار

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران در رابطه با طرح‌های نیمه تمام کشور گفت: طرح‌های نیمه‌تمام در اقتصاد ملی کشور سبب می‌شود که به‌شاخص‌هایی از جمله کسب و کار اثر منفی بگذارد.

وی ادامه داد: کشور برزیل به‌عنوان 10کشور صنعتی در کل دنیا به‌شمار می‌رود. متاسفانه در کشورمان شاهد 6میلیون جوان بی‌کار هستیم. پس کشور ما نیز باوجود ذخایر نفتی و برنامه‌ریزی‌های درست مسوولان می‌تواند در زمینه کسب و کار به قله صعود برسد و موجب کاهش سطح بیکاری در جامعه شود.

دبیرکل خانه اقتصاد اظهار کرد: هرچه سر منشا اقتصاد غیردولتی‌تر باشد پرونده‌های رانتی کمتری اتفاق می‌افتد در واقع مدیریت بخش خصوصی خیلی بهتر از دولتی است و دولت به‌نفعش است تا در کارهای عمرانی و کلان کشور از نظریه‌های بخش خصوصی استفاده کند. مسعود دانشمند با اشاره به اینکه طرح‌های نیمه تمام کشور باید اولویت‌بندی شود گفت: دولت باید به‌بخش خصوصی اعتماد کند و این طرح‌ها جز با مشارکت بخش خصوصی محقق نخواهد شد. در این زمینه نیز غلامحسین غلامعلیان فعال اقتصادی صحبت‌های دبیرکل خانه اقتصاد را تایید کرد و گفت: باید از طرح‌های نیمه تمام تعریفی داشته باشیم تا آمار از دست رفتن نقدینگی را به کشور باز گردانیم با وجود بودجه سال جاری کشور نمی‌شود به این طرح‌ها پرداخت لازمه اساسی این است که این طرح‌ها اولویت‌بندی شود و از طرح‌های کلان کشور به‌سمت طرح‌های استانی بشتابیم.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران به‌مشارکت بخش خصوصی قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: 65درصد شرکت‌ها نظیر سایپا و ایران خودرو به‌عهده بخش خصوصی بود، بعد از انقلاب برخی از افراد متخصص به خارج از کشور رفتند و این شرکت‌ها به‌دست بخش دولتی هدایت شد. بی‌شک در حوزه اقتصاد بخش خصوصی بازوی توانمندی است برای اجرای طرح‌های نیمه تمام کشور.

مسعود دانشمند افزود: متاسفانه برخی افراد با نقاب بخش خصوصی در کنار دولت قرار گرفته‌اند و توسط رابطه‌هایی خاص تسهیلاتی را از دولت دریافت کردند و در خارج از کشور سرمایه‌گذاری عظیمی را به‌جریان انداختند و دولت را نسبت به‌بخش خصوصی بی‌اعتماد کردند.

وی ادامه داد: امیدواریم که در خانه اقتصاد ایران قوانین دست و پا گیر دولت مانع حرکتمان نشود و با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بتوانیم مشکلات پیش روی دولت را ‌برداریم.

تاج‌الدین فعال اقتصادی نیز در ادامه صحبت‌های دبیرکل خانه اقتصاد گفت: چرا باید اجازه دهیم برخی از افراد در کنار دولت با نقاب بخش خصوصی فعالیت کنند و تسهیلات را که از دولت ارایه می‌کنند در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند؟ ابتدا باید افراد بخش خصوصی را در این تشکل ساماندهی کنیم و با معرفی به‌دولت بتوانیم خدماتی را در حوزه اقتصاد ارایه دهیم در واقع از طریق تشکل خانه اقتصاد باید به دولت پیشنهاداتی را ارایه دهیم.

وی ادامه داد: دولت به مشاورین بی‌اعتماد است چرا که با هزینه‌های بالا مانع پیشرفت برخی از فعالیت‌های عمرانی نیمه تمام می‌شوند.

محمود اولیایی نایب‌رییس انجمن مشاورین مدیریت ایران در خصوص طرح‌های نیمه تمام گفت: باید در حوزه طرح‌های نیمه تمام کلان کشور طرح‌ها و تسهیلاتی ارایه شود و با ریشه‌یابی درست راهکارهایی به‌مجلس و دولت ارایه شود. برخی از طرح‌ها از سوءمدیریت است و رها کردن آن به‌نفع بودجه مملکت است قطعا با اولویت‌بندی طرح‌های ملی، فراملی و روستایی خانه اقتصاد ایران کمک زیادی را به‌دولت ارایه می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر