پیشرفت 30 درصدی برای طرح 7ساله

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۱۹

مجوز راه‌اندازی فولاد «سبزوار» هفت سال پیش صادر شد اما به‌دلیل وجود مشکلات مالی و بحران شدید آب در استان خراسان رضوی توقف 6 ساله‌یی را تجربه کرد و نهایتا در مرداد امسال گشایش اعتبار یافت.

این طرح تاکنون 30درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در قیاس با هفت طرح فولادی دیگر، بیشترین عقب‌ماندگی را دارد که وزیر صنعت نیز نسبت به‌روند پیشرفت آن گلایه کرد.

به گزارش ایسنا، طرح فولاد سبزوار که یکی از هفت طرح فولادی کشور است طبق اعلام ایمیدرو پس از 6سال تاخیر، در مرداد امسال با وجه مرتبط با پیش‌پرداخت ال سی توسط این سازمان و اعتبارات اسنادی گشایش اعتبار شد.


کمترین پیشرفت فیزیکی از‌آن‌سبزوار خراسان رضوی

در میان هفت طرح فولادی استانی «نی ریز فارس، میانه آذربایجان شرقی، چهارمحال، سبزوار خراسان رضوی، بافت کرمان و قائنات خراسان جنوبی و فولاد شادگان» طرح فولادی، سبزوار خراسان رضوی کمترین پیشرفت فیزیکی را داشته است.

نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته «سه‌شنبه» در بررسی آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح‌های هفت‌ گانه فولادی کشور نسبت به‌روند پیشرفت برخی از این طرح‌ها ابراز نارضایتی و تصریح کرد: این طرح‌ها با تغییر روش و سرعت بیشتر باید عقب ماندگی‌های خود را جبران کنند.


طرح‌های پر آب بر نباید در اولویت قرار گیرند

در سال 1386 مجوز احداث این طرح فولادی صادر شد و تاکنون با هزینه 2.348میلیارد ریال 30درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به گفته علیرضایی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ساخت چنین طرح‌های پرآب‌بر در استان نباید جزو اولویت قرار بگیرند و تا زمانی که طرح‌های نیمه کاره به اتمام نرسند مجوز طرح‌های دیگر نباید صادر شود.

وی با بیان اینکه لزومی ندارد در منطقه‌یی مانند خراسان رضوی که با محدودیت آب دست و پنجه نرم می‌کند، پروژه‌های صنعتی با مصرف زیاد آب اجرا شوند، گفت: مصرف آب باید مدیریت شود تا سهم صنعت به‌عنوان بخش توسعه استان به میانگین سهم پنج درصدی صنایع از آب برسد.

بهره‌برداری از فولاد سبزوار نیازمند برنامه‌ریزی است

همچنین فروزان‌مهر، استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به‌تاخیر در اجرای طرح فولاد سبزوار نسبت به جدول زمان‌بندی گفت: از سرمایه‌گذار و دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود منطبق بر شرح عملیات مندرج در برنامه دوره‌ ساخت، نسبت به انجام تعهدات در توافقات و تسریع در اجرا و بهره‌برداری از آن طی یک‌بازه زمانی مشخص و منطقی تلاش کنند. وی با اشاره به چالش‌های فرآروی طرح فولاد سبزوار در تامین آب، برق و گاز گفت: باید با برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های خدمت‌رسان استان برای تامین منابع پایدار انرژی در منطقه از قبیل استفاده از پساب شهری شهرستان‌های مجاور طرح برای تامین آب، احداث نیروگاه محلی به‌منظور تولید برق مورد نیاز و اجرای خط انتقال گاز اقدام شود.


ظرفیت فولاد سبزوار یک میلیون تن است

ظرفیت فولاد سبزوار 800هزار تن و قابل افزایش تا یک میلیون تن است که برای حدود 2500نفر به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

از آنجاکه فولاد کشور در سال گذشته با تولید 15.4میلیون تن فولاد خام رتبه 15 دنیا را کسب کرده و رشد 6.6درصدی را نسبت به سال 2012 داشته پیش‌بینی می‌شود امسال نیز رشد پنج تا 6درصدی را در تولید این کالای معدنی شاهد باشیم. در افق 1404 نیز دیده شده که تولید فولاد کشور به 55میلیون تن برسد و سهم فولاد خوزستان از این میزان تولید 13.6میلیون تن باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر