تامین اعتبار خودروهای وام 25 میلیونی تا دو روز دیگر

۱۳۹۴/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۸۷

گروه خودرو

پرداخت وام 25میلیون تومانی خودرو در قالب بسته خروج از رکود دولت در 18 آبان ماه آغاز شد و طی 6 روز 125هزار دستگاه به فروش رسید. البته بانک مرکزی با مشاهده این حجم فروش اعلام کرد که فقط تامین اعتبار 110هزار دستگاه را انجام می‌دهد و مابقی را خود خودروسازان باید متقبل شوند. درحال حاضر دو هفته از پایان این طرح می‌گذرد و پیگیری‌ها از شرکت‌های خودروسازی نشان می‌دهد بانک مرکزی با وجود تعهد خود در خرید دین چک‌های مشتریان ظرف 48ساعت هنوز یک فقره از چک‌ها را هم وصول نکرده است. یک مقام مسوول در یکی از شرکت‌های خودروساز در گفت‌وگو با تسنیم در همین ارتباط گفت: در طول جلسات متعدد با بانک مرکزی قرار بر این بود تا ما چک‌های دریافتی از مشتریان را به بانک مرکزی تحویل دهیم اما با گذشت دو هفته هنوز هیچ چکی وصول نشده است. عدم وصول چک‌های مشتریان توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که تحویل خودرو در قالب طرح وام 25میلیون تومانی همچنان در ابهام بوده و مردم امکان دریافت خودروهای خریداری شده را ظرف یک ماه نخواهند داشت.


همه تحویل‌ها یک ماهه شد

اما در پاسخ به این ابهامات، معاون فروش و بازاریابی سایپا با بیان اینکه خریداران خودرو اقساطی خارج از ظرفیت و اختصاص وام بانکی به خودروهای با تحویل‌ ۶۰ و ۹۰روزه تعیین تکلیف شد، گفت: برای تحویل خودرو منتظر اعتبار بانکی هستیم که پیش‌بینی می‌شود طی دو روز آینده عملی شود. رضا تقی‌زاده در گفت‌وگو با فارس در مورد دلیل تاخیر در فاکتور شدن خودروهای فروخته شده در طرح فروش اقساطی خودرو با تسهیلات 25میلیون تومان اظهار کرد: سری اول چک‌های بانکی مربوط به این طرح را به سیستم بانکی ارائه داده‌ایم و منتظر اقدام بانک‌ها هستیم. وی ادامه داد: در پرداخت تسهیلات مشابه ابتدا متقاضی در بانک تشکیل پرونده می‌داد اما در این طرح متقاضیان ابتدا نزد خودروسازان تشکیل پرونده دادند و به همین دلیل اعتبارسنجی آنها باید توسط بانک‌ها صورت گیرد که این بررسی مقداری طول می‌کشد. وی تصریح کرد: بخشی از اعتبارسنجی در نمایندگی‌های خودروسازان صورت گرفته و حال، بانک‌های عامل نیز باید اعتبارسنجی لازم را برای پرداخت تسهیلات انجام دهند.


به تعویق افتادن تامین اعتبار بانکی

تقی‌زاده با بیان اینکه در طرح اولیه فروش اقساطی خودرو قرار بود طی 24ساعت پس از ارائه اطلاعات از سوی خودروسازان به بانک مرکزی، اعتبار از طرف بانک مرکزی به حساب‌ بانک‌های عامل پرداخت شود و 48ساعت پس از آن نیز این اعتبار به حساب خودروسازان واریز شود، گفت: ابتدا پیش‌بینی می‌شد این طرح در مدت یکی دو ماه اجرا شود اما با سرعت پیش آمده در اجرای طرح و محدود شدن آن به 6 روز، مقداری تاخیر در اقدامات بانکی اتفاق افتاد. وی ادامه داد: با این حال پیش‌بینی می‌کنیم طی یکی دو روز آینده پرداخت اعتبار از سوی بانک‌ها آغاز شود و از آن زمان به بعد، مهلت تعیین شده برای تحویل خودروها آغاز خواهد شد.


تحویل 50 درصد خودروها طی یک هفته

وی پیش‌بینی کرد: حدود 50 تا 60درصد خودروهای ثبت‌نام شده در طرح فروش اقساطی طی سه روز تا یک هفته به خریداران تحویل داده شود. معاون فروش سایپا در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بانک مرکزی چک بانکی خریداران را به عنوان ملاک اصلی پرداخت اعتبار قبول ندارد و به دنبال دریافت تضمین از خودروسازان برای پاس شدن این چک‌هاست، گفت: این مساله درست نیست. در اجرای این طرح اگر چکی پاس نشود طی مدت 72ساعت پول از حساب خودروساز برداشت خواهد شد.


همه خریداران خودرو می‌گیرند

تقی‌زاده در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد تعیین تکلیف ثبت‌نام‌شدگان خارج از ظرفیت تعیین شده نیز گفت: این مساله، یک موضوع مشخص بین خودروسازان و بانک مرکزی است و ارتباطی به مشتریان پیدا نمی‌کند. وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تعیین تکلیف فروش‌های با مدت تحویل 60 و 90روزه و اینکه بانک مرکزی تنها پرداخت تسهیلات به فروش فوری را انجام می‌دهد، گفت: فقط فروش تندر 90 را با مدت تحویل 60 و 90روزه انجام داده ‌بودیم و طی مذاکراتی که با شرکت رنو پارس داشتیم، قرار شد تامین قطعات با سرعت بیشتری انجام شود به طوری که این خودروها را نیز در مدت 30روز به مشتریان تحویل دهیم.

از سوی دیگر اما هنوز انتقادها به طرح وام 25میلیون تومانی خودرو ادامه دارد؛ چنانچه به گفته کارشناسان، اگر دولت سرمایه کلان هزینه شده در طرح فروش اقساطی خودرو را هزینه اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی می‌کرد، منفعت بیشتری برای خود و جامعه ایجاد می‌کرد. سیدمحسن طباطبایی‌مزدآبادی‌، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طرح دولت برای فروش اقساطی خودرو با بیان مطلب بالا افزود: صنعت خودروسازی به مثابه لکوموتیو اقتصاد ایران به حساب می‌آید و هر نوع ایجاد ارزش‌افزوده‌یی در این صنعت 2.29 ارزش اضافی در صنایع پیشینی ایجاد می‌کند. وی با اشاره به اینکه بدون شک رونق گرفتن بازار خودروسازی می‌تواند بخش عمده‌یی از دیگر صنایع کشور را نیز دچار تحول مثبت کند، یادآور شد: با این حال به نظر می‌رسد اگر دولت این سرمایه کلان را هزینه اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی می‌کرد، توجیه بیشتری برای این کار وجود داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر