تشکیل کارگروه ویژه حمایت از تولید

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۲۲

گروه صنعت و معدن

با توجه به شرایط بد صنعت و تولید کشور و رکود سنگینی که بر این بخش حاکم شده است، صنعتگران کشور بر این نکته تاکید دارند که باید کارگروه حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا تشکیل شود. کارگروه ویژه‌یی با حضور وزرای اقتصادی دولت برای حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه که امکان تصمیم‌ فوری و بدون کاغذبازی اداری برای حمایت از صنایع داخل را فراهم می‌کند. به اعتقاد صنعتگران کشور، با تشکیل این کارگروه که در شرایط کنونی در دوران پساتحریم به سر می‌بریم، از اهمیت بسیار ویژه‌یی برخوردار است.


سیاست‌های پسا برجام چگونه باشد؟

آرمان خالقی عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت، در این باره، بااشاره به نامه مقام معظم رهبری به رییس‌جمهور درباره سیاست‌های اجرایی در دوران پسا برجام و لزوم کنترل واردات بی‌رویه کالا، گفت: واردات بی‌رویه کالا از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعتگران است که مقام معظم رهبری توجه ویژه‌یی به آن داشته‌اند. وی ادامه داد: در دوران تحریم علاوه بر اینکه فروش کالا به ایران با محدودیت‌هایی از سوی کشورهای دیگر همراه بود، موانعی در زمینه نقل و انتقال پول نیز باعث شده بود، تا برای واردات کالا، تحریم‌ها را دور بزنیم، به این ترتیب واردات محصولات نهایی غیرضروری چندان صورت نمی‌گرفت و در این زمینه محدودیت منابع ارزی کشور نیز تاثیرگذار بود. این کارشناس صنعت توضیح داد: حال که تحریم‌ها در حال برداشته شدن است و محدودیت‌های واردات کم کم کنار می‌رود، باید سیاست درستی در زمینه کنترل واردات صورت گیرد، زیرا با برداشتن تحریم‌ها علاوه بر اینکه امکان واردات کالا برای ایران فراهم می‌شود، این امکان نیز برای شرکت‌های خارجی ایجاد می‌شود که از بازار 80میلیون نفری ایران برخوردار شوند. به گفته خالقی، در این شرایط شرکت‌های خارجی سعی می‌کنند، با ترفندهای مختلف مانند دامپینگ (قیمت شکنی) کالا، ارائه تخفیف‌های ویژه، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و ارائه جوایز و تبلیغات سنگین برای عرضه کالاهای خود اقدام کنند. وی ادامه داد: این مساله دو نتیجه خواهد داشت، یکی تثبیت جایگاه شرکت‌های خارجی یا کسب سهم جدید در بازار ایران است و دیگری ضعیف شدن صنایع داخلی و زمین‌گیر شدن آنها به علت واردات کالا خواهد بود.


چگونه از دوران نقاهت عبور کنیم؟

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: اقتصاد کشور در واقع در زمان تحریم، دوران بیماری خود را طی کرده و حال در دوران نقاهت قرار دارد، پس باید طوری عمل کنیم که این اقتصاد بیمار دوباره توان و نیروی از دست داده خود را کسب کند. این کارشناس صنعت با بیان اینکه باید دورانی برای بازسازی اقتصاد کشور و تجدید قوای صنعت در نظر گرفته شود، گفت: نباید اجازه واردات بی‌رویه کالاهای خارجی داده شود، زیرا این مساله باعث وارد شدن آسیب‌های سنگین به بخش صنعت خواهد شد و علاوه بر از دست دادن بازارهای داخلی، امکان صادرات نیز نخواهیم داشت. وی، فرهنگ‌سازی استفاده از تولید ساخت داخل را عامل مهمی برای کنترل واردات عنوان کرد و افزود: فضای فرهنگی و تبلیغات کشور نباید به راحتی در اختیار شرکت‌های خارجی قرار گیرد و رسانه ملی نیز نباید به دنبال پیشنهادات مالی، این فضا را در اختیار کالاهای خارجی قرار دهد و نباید بیلبوردهای تبلیغاتی شهرها به ارزانی در اختیار رقبای خارجی قرار گیرد.


راهکاری برای کنترل واردات به نفع تولید

خالقی اظهار داشت: البته نمی‌توان به‌طور مطلق، تبلیغات را برای کالاهای خارجی ممنوع کرد، اما باید راهکاری اتخاذ شود که این تبلیغات برای محصولات خارجی گران‌تر از تولیدات داخل تمام شود. وی با تاکید بر لزوم نظارت دقیق سازمان استاندارد و وزارت بهداشت بر کیفیت کالاهای وارداتی، گفت: یکی از مبادی عرضه کالاهای وارداتی شامل قاچاق یا غیرقاچاق، واحدهای صنفی هستند که باید کنترل دقیقی بر عملکرد آنها صورت گیرد تا شاهد دامپینگ تولیدات خارجی نباشیم. وی همچنین شناسایی واحدهای تولیدی داخلی با توان واقعی تولید را عاملی برای تقویت تولیدات ایرانی عنوان کرد و گفت: از این طریق مشخص می‌شود که چه شرکتی و به چه میزان توان ساخت کالاهای با کیفیت را داراست و بر این اساس از این شرکت‌ها حمایت خواهد شد. این کارشناس بخش صنعت توضیح داد: طبق ماده127 قانون اساسی، رییس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص با تصویب هیات وزیران، نمایندگان ویژه‌یی را تعیین کند که مصوبات آنها در حکم مصوبه هیات وزیران باشد. برای حمایت از تولید نیز می‌توان چنین کارگروهی را ایجاد کرد. وی افزود: در دوران پساتحریم از طریق ایجاد این کارگروه می‌توان واردات کالا را کنترل و در مورد خروج از رکود نیز تصمیمات ویژه‌یی اتخاذ کرد.


سیاست‌گذاری با مشورت بخش خصوصی

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم تدوین سیاست‌هایی در جهت حمایت مالی، فنی و اقتصادی از صنایع داخلی با کمک فعالان بخش خصوصی، گفت: باید فهرستی از کالاهای تولید داخل تهیه شود، تا در واردات کالاهای مشابه آنها تجدید نظر شود. خالقی توضیح داد: در این مورد باید فراخوانی اعلام شود، تا شرکت‌های تولید، توانمندی خود را در مورد تولید کالا اعلام کنند و بر این اساس برای تعرفه‌گذاری محصولات وارداتی اقدام شود. خالقی در ادامه بااشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از امریکا، گفت: این مساله نشان می‌دهد که خرید ماشین‌آلات، خطوط تولید و مواد اولیه از امریکا و همچنین تبادل دانش فنی با این کشور مشکلی ندارد، اما نباید بازار داخل در اختیار کالاهای مصرفی این کشور قرار گیرد. وی تصریح کرد: به این ترتیب در صورت نیاز باید واردات کالاهای مصرفی از کشورهایی صورت گیرد که مناسبات سیاسی و اقتصادی بیشتری با آنها داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر