معافیت 10درصدی صنعتی برای دارندگان طرح‌های تحقیقاتی

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۲۱

گروه صنعت و معدن

امروز در دنیا، علم و دانش جزو سرمایه‌های مشهودی به شمار می‌رود که کشورهای صنعتی این راه را برای توسعه و ارتقای بهره‌وری بخش صنعت تجربه کرده و از این مسیر نیز به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. حال به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن وتجارت؛ «در شرایط فعلی، ارتباط صنعت و دانشگاه وارد مرحله جدیدی می‌شود و این ارتباط جریان پویایی است که ابزارش در طول زمان فرق می‌کند.» در واقع ارتباط صنعت و دانشگاه در حالی تقویت می‌شود که این مقام مسوول برای کارهای تحقیقاتی در بخش صنعت امتیازاتی قائل شده، به گونه‌یی که وی از تخفیف 10درصدی مالیات برای واحدهای صنعتی با فروش 5میلیاردریالی خبر داده است. این موضوع درحالی است که کارشناسان براین باورند تا زمانی که مسائل اعتقادی و فرهنگی در زمینه ضرورت مطالعات دانشگاهی در صنعت رفع نشود، نباید انتظارکارهای بزرگی در بخش صنعت داشت. در همین زمینه معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیرصنعت، معدن وتجارت گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی که کارهای تحقیقاتی انجام دهند از 10 درصد مالیات ابرازی معاف می‌شوند. علی‌اصغر توفیق در مراسم امضای قرارداد همکاری فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با واحدهای صنعتی گفت: دولت پول فرصت مطالعاتی استاد را به واحد صنعتی می‌پردازد. بنابراین وارد مرحله‌یی می‌شویم که ارتباط صنعت و دانشگاه زاینده می‌شود. وی تصریح کرد: همه واحدهای تولیدی که در سال 5میلیارد ریال فروش داشته و کارهای تحقیقاتی انجام دهند، از 10درصد مالیات معاف می‌شوند. توفیق با اشاره به مشوق‌های دولت برای توسعه صنعت کشور گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در صورت همکاری با واحدهای صنعتی ضمن کسب حقوق از دانشگاه از بخش صنعت نیز می‌توانند حق‌الزحمه دریافت کنند. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: همکاری دانشگاه و صنعت از گذشته وجود داشته ولی در طول زمان و به میزان پختگی خواسته‌ها نیز فرق می‌کند. توفیق خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، ارتباط صنعت و دانشگاه وارد مرحله جدیدی می‌شود و این ارتباط جریان پویایی است که ابزارش در طول زمان فرق می‌کند.


پیگیری ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه

معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دانش و علم باید جزو دارایی‌های مشهود صنایع محسوب شود، افزود: امروز در دنیا، علم و دانش جزو سرمایه‌های مشهود هستند که قدرت واقعی محسوب می‌شود. در واقع از ابتدای دولت یازدهم به دنبال راه‌حل اساسی ارتباط صنعت و دانشگاه بودیم که این اتفاق بین وزارت صنعت و معدن و وزارت علوم با امضای تفاهمنامه‌یی روی داد.

محمد نوری با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک میلیون نفر در سال از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، افزود: اگر به مدت 6ماه این افراد در یکی از بنگاه‌های صنعتی مشغول شوند، ضمن کسب تجربه کافی برای استخدام در بخش مربوطه از ارزش افزوده برخوردار خواهند شد.

وی اعلام کرد: در این تفاهمنامه 6طرح پسادکتری، فرصت‌های مطالعاتی داخلی، حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، کارورزی فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی، مشاور مادر صنعتی و حضور نخبگان صنعتی در دانشگاه، محورهای مورد توافق همکاری میان دو وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت است. نوری خاطرنشان کرد: با 12.5درصد صرفه‌جویی در منابع مالی کشور از جمله هدفمندی یارانه‌ها، امکان آموزش و اشتغال 6ماهه این فارغ‌التحصیلان در واحدهای صنعتی فراهم می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر