نبض صنعت

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۵۹

افزایش نفوذ بخش خصوصی در صنعت

ایلنا رییس «ایدرو» درخصوص تغییر رویکرد بخش صنعت گفت: در بازنگری برنامه راهبردی سازمان به جای رویکرد بنگاه محوری که در سنوات گذشته حاکم بوده، رویکرد صنعت محوری جایگزین شده است. سیدرضا نوروززاده با اشاره به تکمیل زنجیره ارزش صنعتی کشور اظهار کرد: تسهیل‌گری، تنظیم‌گری و به هم‌رسانی کسب‌وکار، رفع موانع و مشکلات قانونی کل خوشه صنعت از وظایف عمده این سازمان است، بنابراین هر اقدامی که در یک صنعت خاص مثلا نساجی یا خودرو توسط این سازمان صورت می‌گیرد به کل زنجیره ارزش توجه دارد.

رییس ایدرو با بیان اینکه سازمان نوسازی صنایع برنامه‌یی برای توانمندسازی بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری صنعتی دارد، افزود: نبود بخش خصوصی توانمند که بتواند فرآیند صنعتی شدن در ایران را تسریع بخشد، موجب شد تا یک سازمان دولتی با اختیارات فرادولتی ایجاد شود تا به نمایندگی از دولت و جهت توسعه صنعتی کشور، صنایعی را ایجاد و بعد از تولید، بهره‌برداری و سوددهی آنها را به بخش خصوصی واگذار کند.

نوروززاده ادامه داد: سازمان نوسازی صنایع، رسالت زمینه‌سازی و ترغیب‌کنندگی فعالیت بخش خصوصی جهت ظرفیت‌سازی و توسعه صنعت را به عهده داشته است و با ایجاد و راه‌اندازی واحدهای صنعتی و واگذاری آن به بخش خصوصی، امکان توسعه بخش خصوصی را فراهم می‌کرد. وی ادامه داد: توانمندسازی بخش خصوصی مبنی بر ارتقای توانمندی و حمایت فعال، همدلانه و هوشمندانه از بخش خصوصی به عنوان بازیگران اصلی در زنجیره ارزش، تشخیص شکست‌های بازار، طراحی و پیاده‌سازی استراتژی‌های جبرانی و مکمل و خروج هوشمندانه، از اهداف کلان ایدرو به شمار می‌رود.

نوروززاده گفت: ماموریت ما ایجاد حداکثر هم‌افزایی و بهره‌گیری در توسعه مدیریت سازمان ایمیدرو است و حمایت از بخش خصوصی یکی از مولفه‌های ایدرو محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه ایدرو نقش تسهیل‌گرانه و حامی بخش خصوصی دارد، افزود: رابطه ایدرو با بخش خصوصی بر پایه اعتماد متقابل است تا جایی‌ که انتخاب اول سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت همکاری درطرح‌های صنعتی پیش‌رو، ایدرو به شمار می‌رود.


تولید و واردات لوازم خانگی کاهش یافت

فارس معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌یی و خدمات سازمان حمایت گفت: بازار لوازم خانگی و صوتی و تصویری با کاهش تقاضا روبه‌رو شده و به تبع آن تولید داخلی و واردات رسمی در بازار لوازم خانگی کاهش یافته است.

وحید منایی با اشاره به کاهش 19درصدی واردات لوازم خانگی طی 5ماهه اول سال94 نسبت به سال93 که برگرفته از آمار رسمی کارشناسی شده گمرک است، گفت: همان‌طوری که آمار نشان می‌دهد، میزان واردات لوازم خانگی در 5ماهه نخست سال94 نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش قابل توجهی مواجه بوده است. وی افزود: علاوه بر رکود بازار، تولید قطعات منفصله ckd یخچال و لباسشویی برخی برندها نیز سهم قابل توجهی در کاهش واردات رسمی این اقلام داشته است. منایی با اشاره به دلایل مختلفی ازجمله پایین‌تر بودن قیمت تمام‌شده کالای قاچاق نسبت به تولید داخل و واردات رسمی گفت: حاشیه سود قابل توجه کالای قاچاق برای عرضه‌کنندگان باعث افزایش قاچاق می‌شود. این مقام مسوول گفت: برای واردات لوازم خانگی به هیچ عنوان مجوز خاصی ازسوی هیچ ارگانی صادر نمی‌شود و صرفا واردکنندگان ملزم به رعایت قوانین جاری ازجمله رعایت استانداردهای مربوط هستند. وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد فعالان بخش اصناف کشور می‌توانند نقش فعالی را درعدم عرضه کالای قاچاق در راستای مقابله با پدیده قاچاق کالا ایفا کنند، بدین صورت چنانچه کالای قاچاق که وارد کشور می‌شود، اجازه و فرصت عرضه و فروش در واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها را پیدا نکند، عملا با شکست تقاضا مواجه شده، بنابراین عدم وجود زمینه و فرصت برای عرضه، بخش وسیعی از اقلام قاچاق از بین می‌رود. منایی خاطرنشان کرد: سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور آمادگی دریافت و بررسی گزارش‌ها مربوط به فعالیت‌های زیرزمینی واحدهای بدون مجوز و مراکز عرضه کالاهای قاچاق و پیگیری سایر موارد مغایر قانون را دارند.


سهم 3 درصدی صنعت گچ در بازار بین‌المللی

ایسنا دبیر اجرایی سومین همایش ملی گچ با بیان اینکه سهم ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گچ دنیا از درآمدهای بازار گچ فقط سه درصد است، گفت: صادرات محصولات گچی در دنیا 25میلیون و500هزار تن است درحالی که سهم کشور ما از این بازار تنها 954هزار تن بوده است. ابراهیم نجفی‌کانی افزود: ایران بعد از چین و امریکا که نخستین و دومین تولیدکننده گچ در دنیا هستند در جایگاه سوم از نظر ذخایر معدنی گچ قرار دارد. وی با بیان اینکه 9درصد کل تولید گچ جهان از آن ایران است، تصریح کرد: عمده گچ ایران به صورت پودر گچ ساختمانی به فروش می‌رسد. وی از وجود منابع معدنی گچ در 17 استان کشور خبر داد و افزود: استان سمنان عمده‌ترین تولیدکننده گچ در ایران است که به تنهایی 60درصد گچ ایران را تولید می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه سمنان به مقایسه ایران و عربستان از نظر تولید گچ پرداخت و گفت: منابع معدنی عربستان با ایران قابل مقایسه نیست، با این وجود عربستان بیشترین تولید را در منطقه دارد و درشرایطی که ایران 14میلیون مترمربع تولید دارد، سهم عربستان به تنهایی 206میلیون مترمربع است. وی گفت: ارزش بازار جهانی گچ در سال2014 بیش از یک‌میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار جهانی گچ در سال2023 به 3.8میلیارد دلار افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر