فضا برای سرمایه‌گذاران مثبت است

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۵۷

مرتضی لطفی، عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی تهران، معتقد است: درحال حاضر با توجه به گشایشی که در فضای بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در ایران به وجود آمده، سرمایه‌گذاری در بخش معدن به لحاظ جایگاه معدن در اقتصاد کشور اهمیت ویژه پیدا کرده و شرکت‌های خارجی، تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران اعلام کرده‌اند، لذا نقش دولت به عنوان مالک معادن و دارنده پروانه‌های بهره‌برداری معدن بسیار مهم است. بنا به گفته لطفی، شرکت «اف‌ال اسمیت» دانمارکی، به لحاظ توانمندی در صنعت سیمان در ایران شناخته می‌شود، اما این شرکت دانمارکی درحالی که در جهان به عنوان یک شرکت معتبر در حوزه صنایع معدنی همچون مس، آلومینیوم و غیره مطرح است. نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران، درباره همکاری ایران با شرکت دانمارک به «تعادل» گفت: درحال حاضر بیش از 50درصد ماشین‌آلات و تجهیزات ما در بخش معدن و تولید سیمان مربوط به این شرکت است.


مزایای همکاری با شرکت دانمارکی

به گفته لطفی، شرکت «اف‌ال اسمیت» حتی در شرایط تحریم ایران با وجودی که تحت فشار قرار داشت اما هیچ‌گاه همکاری خود را با ایران قطع نکرد. از این‌رو توسعه همکاری‌ها می‌تواند منجر به پیشرفت صنعت سیمان کشور شود. لطفی معتقد است: چنانچه بتوان تحت لیسانس این شرکت، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز بخش معدن را در کشور ساخت تا از طریق کشورمان بتوانند سفارشات خود را انتقال دهند، به نفع کشور خواهد بود. به گفته لطفی، یکی دیگر از مزایای این همکاری می‌تواند اعطای نمایندگی تامین و توزیع قطعات به کشور ما باشد، چراکه این شرکت به بیشتر کشورهای دنیا قطعات و ماشین‌آلات صادر می‌کند، از این‌رو اگر این امر از طریق کشور ما انجام بپذیرد ارزآوری بسیاری برای ما به همراه خواهد داشت.


نقش حمایتی دولت

در این ارتباط، قبل از هرگونه اقدام برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، دولت ‌باید موانع موجود را حل و فصل کند و اجرای سیاست‌های درست و منطقی و هدفمند برای جذب سرمایه‌گذار خارجی را در راس برنامه خود قرار دهد. وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید زمینه جذب و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی را با هدف انتقال دانش فنی و روش‌های پیشرفته مدیریت بنگاه‌های معدنی، که منجر به رشد تکنولوژیک و بهبود بهره‌وری در بخش معدن می‌شود، به همراه ورود سرمایه به کشور فراهم کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر