نبض صنعت

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۶۳

کاهش 30درصدی تولید چرم سنگین

ایسنا| نایب‌رییس انجمن صنایع چرم ایران از کاهش 30درصدی تولید چرم سنگین در سال جاری خبر داد و گفت: متاسفانه در چرم سبک 50درصد کاهش قیمت صادراتی داشتیم. عباس ترکمان با اشاره به کاهش تولید صنعت چرم در سال جاری، بیان کرد: همه صنایع این مشکل را دارند و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با رکود مواجه شده و تولیدشان نیز کاهش یافته است. وی با بیان اینکه این وضعیت مشکل اصلی صنعت چرم ایران را تشدید کرد، گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال جاری حدود 30درصد کاهش تولید در بخش چرم سنگین داشته باشیم. نایب‌رییس انجمن صنایع چرم ایران با اشاره به صادرات بخش عمده‌یی از تولیدات چرم سبک ایران، ادامه داد: باتوجه به اینکه بخش زیادی از چرم سبک تولید شده صادر می‌شود، به احتمال زیاد در این بخش کاهش تولید نخواهیم داشت، اما مشکل اصلی ما کاهش قیمت صادراتی چرم سبک است. ترکمان با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم در جهان باعث ایجاد رکود جهانی در بخش چرم شده است، گفت: امروز مردم در دنیا میل به خرید چرم ندارند، در عین حال از لحاظ وزنی کاهش صادرات نداریم، اما کاهش زیادی را در بخش ارزش صادراتی داشته‌ایم. به گفته وی، تحریم‌ها تا حدودی صادرات ما را با مشکل روبه‌رو کرده است. به نحوی که در این بخش ما حدود 50درصد کاهش ارزش صادراتی داشته‌ایم.


انتقاد از عملکرد وزیر صنعت

فارس| رییس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس در واکنش به نامه ۴ وزیر به رییس‌جمهور و هشدار آنها در مورد تبدیل شدن رکود به بحران گفت: وزیر صنعت استراتژی روشنی برای صنعت ندارد. عباس رجایی گفت: مشکلات اقتصادی در کشومان دیرینه و ساختاری است که باید به صورت علمی، فنی و همه‌جانبه به عنوان یک بسته کامل سیاستی با آن برخورد شود. وی با اشاره به اینکه سیاست دولت تاکنون مهار تورم بوده، افزود: بنابراین دولت تا به امروز اقدامی در راستای خروج از رکود انجام نداده است.

رییس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: اگرچه گام‌هایی جهت مهار تورم برداشته شده، اما رکود بیش از گذشته شده و در نتیجه معضلات جدی برای اقتصاد کشور به وجود آمده است. رجایی تصریح کرد: برای خروج از رکود بهتر این بود که به موازات کنترل تورم بسته‌های سیاستی دیگری را هم در نظر می‌گرفتند. وی افزود: یک جانبه‌گرایی در اقتصاد باعث شده که امروز همچنان معضل بیکاری را به صورت حاد در جامعه داشته باشیم و مساله تولید و تداوم تولید یکی از معضلات جدی کشورمان شده، به‌طوری که بنگاه‌های اصلی تولیدی کشور هیچ بنیه‌یی برای کار ندارند.

رجایی با بیان اینکه نامه 4 وزیر به رییس‌جمهور را به فال نیک می‌گیریم، تصریح کرد: اگر این نامه در به کارگیری منابع مختلف، جهت‌گیری نداشته باشد، نتیجه‌یی نخواهد داشت. وی با اشاره به یکی از راه‌های برون‌رفت از رکود اشاره گفت: نقدینگی در شبکه بانکی کشور بسیار محدود است و از طرفی قوانین بسیار دست و پاگیری در این رابطه وجود دارد. این نماینده مجلس تصریح کرد: باید با روش‌هایی مثل استفاده از شبه‌پول، پایین آوردن نرخ سود بانکی و منطقی کردن آن متناسب با نرخ تورم و تسریع در پرداخت‌های بانکی متناسب با قوانین انقلابی خروج از رکود و همچنین الکترونیکی کردن سیستم بانکی که قابل ردیابی باشد، برای خروج از رکود اقدام کرد. وی با اشاره به اینکه فضای پساتحریم در آینده می‌تواند تاثیراتی داشته باشد، گفت: تاکنون هیچ اثری از مسائل پساتحریم مشاهده نشده و هیچ‌گونه پولی هم جابه‌جا نشده است.

رجایی همچنین با بیان اینکه در کشور به اقتصاد مقاومتی پرداخته نشده، بیان داشت: موضوع اقتصاد مقاومتی را نه در مقررات‌زدایی و نه در درون‌زایی جدی نگرفته‌ایم، در حالی که بهترین شیوه بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر