نبض صنعت

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۴۳

وعده «بازار رقابتی» با برند‌های خارجی

ایسنا مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه برخی تولید‌کنندگان انتظار ممنوعیت واردات در بخشی از کالاها را دارند، گفت: ممنوعیت واردات راه‌حل مناسبی برای تولید داخل نیست و به لحاظ قوانین و مباحث سازمان تجارت جهانی این کار را سودمند نمی‌دانیم بلکه ایجاد یک بازار رقابتی طبیعی با حضور 20تا25درصدی برند‌های خارجی می‌تواند یک فضای سالم را شکل دهد که واحد‌های تولیدی ما هم بتوانند در صورت ورود کالاها از مبادی قانونی و به طور رسمی با برندهای خارجی رقابت کنند.

عباس هاشمی سیاست‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه درباره چگونگی تولید با مشارکت برندهای خارجی، فرهنگسازی برای مصرف کالاهای با کیفیت داخلی همچنین چگونگی واردات کالاهای خارجی برای ایجاد بازار رقابتی را تشریح کرد و درباره‌ ضرورت همکاری واحد‌های تولیدی داخلی با برند‌های معتبر جهانی و تولید محصولات این برندها در ایران اظهار کرد: در برخی کالاها و محصولات کاملا به امور تکنولوژی دست یافتیم و در این کالاها ضرورتی ندارد که از یک برند معتبر خارجی استفاده کنیم؛ بنابراین در مورد آن کالا الزامی به این کار نیست.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیاست‌های دولت را صادرات‌محور عنوان کرد و با اشاره به سیاست‌های دولت مبنی بر افزایش صادرات غیرنفتی ادامه داد: در این راستا توصیه ما این است که واحد‌های صنعتی به هر شکلی که خودشان صلاح می‌دانند، ارتباط خود را با برند‌های معتبری که تکنولوژی روز دنیا را دارند ادامه دهند تا بتوانند 30 تا 40درصد از تولیدات خود را صادر کنند که قطعا واحد‌هایمان این توانایی را دارند. وی افزود: اما در برخی کالاها به لحاظ تکنولوژی با توجه به تغییر سلیقه مصرف‌کننده و بحث تولید در ظرفیت‌های اقتصادی که هر دو روی قیمت تاثیر‌گذار است، همکاری و تبادل اطلاعات و تکنولوژی با کشورهای خارجی امری بی‌ضرر است. به گفته مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور کلی ارتباط با تولید‌کننده‌های بزرگ دنیا که از تکنولوژی روز برخوردار‌ند، می‌تواند مفید باشد اما الزام‌آور نیست.


تولید 26 میلیون تن سیمان

گروه صنعت و معدن دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: طی 5 ماهه منتهی به مرداد ماه سال جاری تولید سیمان به مرز 26میلیون و 296هزار و 494 تن رسید. عبدالرضا شیخان افزود: در این مدت نیز به میزان 29میلیون و 947هزار و 782 تن کلینکر تولید شده است. به گفته شیخان در مرداد ماه امسال تولید سیمان به میزان 5میلیون و 414هزار و 200 تن و تولید کلینکر نیز به حجم 5 میلیون و 77هزارو 523 تن تولید شده است. وی گفت: طی 5 ماهه نخست امسال به میزان 6 میلیون و 550هزار و 362تن سیمان به خارج از کشور صادر شده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: در مرداد ماه امسال به میزان 897هزار و 831تن سیمان همچنین به حجم 464هزار و 885تن کلینکر صادر شده است. وی گفت: میزان توزیع سیمان طی4ماهه نخست امسال بالغ بر 17میلیون و 100هزار و 441 تن بوده است.


افزایش قیمت روغن

منتفی شد

ایسنا دبیر انجمن صنایع روغن نباتی گفت: با وجود پیشنهاد صنایع برای افزایش قیمت روغن نباتی با مخالفت دولت فعلا افزایش قیمت این محصول منتفی شده است و اگر کارخانه‌یی قیمت محصول خود را افزایش دهد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان برخورد می‌کند. محمد قبله اظهار کرد: با وجود پیشنهاد صنایع روغن نباتی برای افزایش قیمت این محصول، دولت با این پیشنهاد مخالفت کرد و صاحبان صنایع روغن نباتی مطیع تصمیمات دولت هستند؛ بنابراین فعلا افزایش قیمت روغن نباتی منتفی شده است. وی افزود: گرچه همچنان پیشنهاد افزایش قیمت روغن نباتی با توجه به هزینه‌های تحمیل شده به این صنعت را داریم و نسبت به مخالفت مسوولان برای افزایش قیمت این محصول معترض هستیم اما تاکنون هیچ مجوزی برای افزایش قیمت روغن نباتی صادر نشده است.


فراخوان معرفی مدیران کارآفرین

گروه صنعت و معدن عضو انجمن کارآفرینان صنعتی از فراخوان معرفی مدیران خلاق و کارآفرین خبر داد و گفت: مدیرانی که در کسب‌وکار خود از ایده‌های خلاقانه استفاده می‌کنند را معرفی خواهیم کرد و در این زمینه فعالان صنعتی باید سند و مدارک خود را ارائه کنند. وی افزود: مهارت‌های تفکر خلاق برای موفقیت حیاتی است و توانایی مقابله با دشواری‌ها و حل مشکلات بیش از هر چیز تعیین‌ کننده رویدادهای کسب‌‌وکار است. به گفته محمد اصغری، یکی از کسب‌وکارهای نیازمند خلاقیت، صنعت غذاست و یکی از نمونه‌های خلاقیت در این صنعت تهیه غذا براساس نیاز مشتری است؛ برای مثال ذائقه غذایی کودکان با افراد بالغ تفاوت دارد اما متاسفانه رستوران‌ها، این مساله را جدی نمی‌گیرند. وی ادامه داد: هم‌اکنون در پایتخت تهران با این مساحت تنها یک رستوران در شرق تهران غذای ویژه کودک سرو می‌کند؛ یعنی مواد غذایی که در منوی کودک وجود دارد کاملا «ارگانیک» است و با رعایت اصول بهداشتی و زیر نظر کارشناس تغذیه کودکان آماده می‌شود؛ این درحالی است که این امر خلاقلانه باید الگوی سایر رستوران‌های کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های کسب‌وکار قرار گیرد. زهرا مشتاق، کارشناس صنعتی نیز گفت: ایجاد چنین خلاقیتی در کسب‌وکار به کسب نشان استاندارد سیستم مدیریت کیفیت، استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت کار، استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مواد غذایی، استاندارد سیستم مدیریت محیط زیست و سیستم مدیریت SFBB (غذای سالم، کسب‌وکار بهتر) منجر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر