تمایل 6 کشور خارجی برای حضور در بازار معدن ایران

۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۲۵

گروه صنعت و معدن فرشته فریادرس

رییس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به ابراز تمایل شرکت‌های اروپایی برای حضور در فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی ایران در سال‌های اخیر گفت: بر این اساس سازمان نظام مهندسی معدن، این شرکت‌ها را به ایمیدرو معرفی کرده، ولی هنوز منجر به انعقاد قرارداد نشده است.

هرمز ناصرنیا رییس سازمان نظام مهندسی معدن دیروز در یک نشست خبری با اشاره به عقب‌ماندگی صنعت فرآوری سنگ در کشور بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله ترکیه، سنگ‌های ساختمانی را از ایران می‌خرند و پس از فرآوری، آن را با نام خود صادر می‌کنند.

ناصرنیا در ادامه افزود: این اتفاق بیشتر در مورد سنگ‌های تراورتن، مرمریت و سنگ‌های آذرین انجام می‌شود و حتی سنگ‌های فرآوری شده به امریکا نیز صادر می‌شود. وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر با آغاز پروژه‌های فولادی اقدامات مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های معدنی انجام شده است، افزود: ایران دارای انواع سنگ‌های معدنی است اما عدم بهره‌برداری آنها در کشور باعث شده تا برخی از کشورها از جمله ترکیه سنگ ایران را فرآوری کرده و به نام خودشان در بازار می‌فروشند.

تولید 400 میلیون تن مواد معدنی

رییس سازمان نظام مهندسی معدن تاکید کرد: حتی در زمینه فولادسازی نیز با وجود طرح‌های مختلف در این بخش، هنوز نتوانسته‌ایم به هدف دولت در زمینه تولید فولاد دست یابیم.

وی با اشاره به تولید بیش از 400میلیون تن مواد معدنی در هر سال در ایران گفت: در حال حاضر بیش از 7هزار فقره معدن فعال در کشور داریم ولی در زمینه صنایع معدنی رشد مناسبی نداشته‌ایم. ناصرنیا با بیان اینکه این سازمان در سال 93 حدود 4 هلدینگ را برای سرمایه‌گذاری در ایران به ایمیدرو معرفی کرده است، اضافه کرد: برخی از سرمایه‌گذاران خارجی همچنان در حال مذاکره با ایمیدرو بوده و تعدادی هم در مراحل نهایی انعقاد قرارداد هستند، البته نهایی شدن تعدادی از این قراردادها به رفع تحریم‌های بین‌المللی موکول شده است.


تمایل خارجی‌ها به سرمایه‌گذاری در فولاد

وی با اشاره به ابراز تمایل شرکت‌هایی از ایتالیا، اتریش، آلمان، کانادا، آفریقای‌جنوبی و چین برای حضور در فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی ایران در 3سال اخیر تصریح کرد: بر این اساس سازمان نظام مهندسی معدن، این شرکت‌ها را به سازمان توسعه معادن معرفی کرده است. رییس سازمان نظام مهندسی معدن با بیان اینکه با توافق انجام شده موج ورود خارجی‌ها به کشور افزایش یافته است، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر علاقه‌مند به حضور در فعالیت‌های معدنی در زمینه فلزات سنگین مانند نیکل، تیتانیوم، فولادسازی است، در عین حال طلا هم مانند همیشه تقاضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. ناصرنیا با بیان اینکه ایران دارای پتانسیل زیادی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است، گفت: هر ساله برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تحقیقات جدید را منتشر می‌کنیم و به سفارتخانه‌های مختلف ارسال می‌کنیم.


موانع جذب سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی اظهار داشت: امروز به راحتی سرمایه‌ها از کشور خارج می‌شود اما از آن طرف دولت به راحتی اجازه سرمایه‌گذاری را به خارجی‌ها نمی‌دهد. تامین امنیت سرمایه، چگونگی کسب سود و بازگرداندن سرمایه از جمله مواردی است که برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید روشن شود. به گفته ناصرنیا، خروج سرمایه‌ها از کشور به راحتی انجام می‌شود ولی برای ورود سرمایه‌های خارجی، زیرساخت و قوانین مناسبی نداریم. رییس‌سازمان نظام مهندسی معدن با بیان اینکه اراده دولت‌ها همواره جذب سرمایه‌های خارجی بوده است، اظهارکرد: اما برنامه و عملکرد آنها طوری بوده که ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور را مشکل‌ کرده است. امنیت سرمایه، سودآوری، برگشت سرمایه و مسائل کارگری از جمله مواردی است که باید در بخش سرمایه‌گذاری‌ها به آن توجه شود.

ناصرنیا با بیان اینکه قوانین و مقرراتی در زمینه کاهش تصدی‌گری دولت در بخش معدن در اصلاحیه قانون معدن نیز آورده شده است، یکی از چالش‌های اساسی بخش معدن را دخالت دولت عنوان کرد و گفت: متاسفانه دولت‌های ما به سختی سعی می‌کنند خودشان را از فعالیت‌های اجرایی جدا کنند و امور را به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی با انتقاد از اینکه همواره گفته می‌شود به دنبال کوچک‌سازی دولت هستیم و سخن از چابک‌سازی به میان می‌‍‌آید، اما در عمل شاهد این اتفاق نیستیم، تصریح کرد: البته در ساختارهای بالایی دولت سیاست‌گذاران همیشه علاقه‌مندند که از ورود به سرمایه‌گذاری و تصدی‌گری رها شوند اما در رده‌های پایین‌تر مشاهده می‌کنیم که همیشه موانعی برای انتقال تصدی‌گری به بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

ناصرنیا در ادامه افزود: از این رو باید برای پیشبرد برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بخش معدن به دنبال کاهش تصدی‌گری دولت باشیم و تلاش شود که قوانین ومقررات زائد از میان برداشته شود تا سرمایه‌گذار داخلی و خارجی تمایل بیشتری برای حضور در این بخش را داشته باشد.

ناصرنیا عیار طلای موجود در معادن ایران را پایین دانست و گفت: به همین دلیل نیازمندیم که فرآوری ارزان‌قیمت در این بخش داشته باشیم. وی گفت: اما سرمایه‌گذاری در ایران تنها به توافق با ایمیدرو برنمی‌گردد، بلکه مشکلات امنیت سرمایه، نحوه بیرون بردن سود، برگرداندن سرمایه و... از مشکلاتی است که باید دولت آنها را حل کند. رییس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به فعالیت‌های این سازمان برای گسترش سرمایه‌گذاری در بخش معدن اظهار کرد: در سال‌های گذشته توانستیم برخی از سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم و همزمان با برگزاری نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع‌معدنی سال جاری نیز جزوه‌هایی را به فارسی و انگلیسی مطابق سال‌های گذشته تهیه کردیم که راهنمایی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی برای خارجی‌ها باشد. ناصرنیا افزود: یکی دیگر از این برنامه‌ها که نیاز به هزینه و زمان زیادی دارد، این است که مشخص کنیم برای هر سرمایه‌گذاری چه مقدار منابع نیاز است و چه سودآوری خواهد داشت. رییس سازمان نظام مهندسی معدن در پایان از برگزاری چهارمین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی با حضور بیش از 190 شرکت داخلی و خارجی از 7 تا 9 مهر ماه در مصلای امام‌خمینی(ره) تهران خبر داد و گفت: بیش از 190 شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که سهم شرکت‌های خارجی به 30درصد می‌رسد. وی با بیان اینکه نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن در فضایی به مساحت بیش از 20هزار مترمربع برگزار می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از 6 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر